Recenze hry Monumenty věků

Začátkem prosince vydala společnost TLAMA games novou strategickou hru Monumenty věků. Určena je pro 1–4 hráče od 12 let, ale zvládnou ji i mladší děti, které mají herní  zkušenosti. Budete v ní představovat starověké architekty, kteří pro své vládce budují nejmajestátnější město plné jedinečných monumentů. Autorem hry je Zé Mendes, který vytvořil také hru Brazil: Imperial.

Své město budete stavět na své herní desce mající podobu krajiny s řekou nebo jezerem, podle toho kterou stranu použijete. Destičky budov mají různou velikost a tvar celkem pěti druhů, které budete propojovat pomocí cest. Výrazným prvkem hry jsou monumenty, které jsou dřevěné. Celkem jich v krabici najdete 21, najdete mezi nimi například Koloseum, sochy Moai, Machu Picchu, Trojského koně či Ištařinu bránu.

Herních komponent najdete v krabici hodně, takže se v nich nejprve musíte zorientovat, abyste je správně připravili ke hře. V tom vás dobře pomohou pravidla, která jsou dobře strukturovaná. Každý hráč má kromě mapy města také desku počítadla, kde si bude zaznamenávat mince, populaci a zdroje. Na hlavní desku vyložíte vyložíte kartičky budov podle tvarů a připravíte nabídku pro dané kolo hry. Kromě budov bude obsahovat také cesty a věž.

V této hře máte pro každé kolo k dispozici 7 mincí, které využijete k budování města. Budete se střídat po jedné akci v pořadí daného kola. Když jste na tahu, musíte provést jednu akci. Co můžete udělat? Je to jednoduché, vyberete si, co chcete postavit: cestu, budovu, věž či monument. Musíte ale zaplatit příslušnou cenu. Monument vás přitom stojí všechny zbývající mince (jeho postavením váš tah končí). Můžete si také zaplati první či druhé místo v pořadí v dalším kole.

Do nabídky pro nové kolo doplňujete vždy nové budovy, nevyužité odstraníte. Během kola se stavební dílky nedoplňují, takže kdo dřív přijde, ten dřív staví. Výjimkou jsou monumenty, které jsou stále v nabídce tři.

A kdy hra končí? Může k tomu dojít dvěma způsoby. Skončí automaticky po desátém kole, protože už nebude možné obnovit nabídku. Nebo hra skončí na konci kola, ve kterém některý z hráčů dosáhl posledního pole na stupnici populace. O vítězi rozhodne celkový počet vítězných bodů získaných za: populaci, za zdroj, kterého máte nejméně, za postavené monumenty, za zachované přírodní bohatství ve městě a za městské čtvrti (budovy, které jsou zcela obklopeny).

Důležitou roli pro vaše plánování hrají pravidla pro umisťování jednotlivých objektů na mapu. Dílky na sebe musí navazovat stranou (ne rohem). Cesty musí navazovat na cesty, chodník na spodním okraji nebo na věž. Vět může navazovat na jakýkoliv objekt. U budov je to tak, že musí navazovat na cesty nebo na budovy stejného typu.

Při každém položení nějaké budovy získáte zdroje pro své město. Čím větší budova je, tím více zdrojů vám poskytne. Na stupnici zdrojů jsou vyznačeny symboly populace. Při jeho dosažení si posunete i ukazatel populace, a tím se přiblížit bodům za populaci a také konci hry.

Ve hře je ještě jeden prvek, který můžete využít jako volnou akci. Můžete tak získat mince na dluh nebo dluh splatit. Pokud by se vám to nepodařilo, na konci byste ztratili 2 body. V jednu chvíli přitom smíte mít jen jeden dluh.

Od hry Monumenty věků jsem nic zvláštního nečekal, musím však říct, že mě příjemně překvapila svou příjemnou hratelností a napínavostí po celou hru. Je to strategická hra, ve které musíte dobře plánovat a promýšlet každý svůj tah. Přitom je svižná, tahy hráčů jsou rychlé. Zároveň si můžete připravovat své tahy dopředu, i když se může stát, že vám jiný hráč vezme dílek, o kterém jste uvažovali. Proto se vám může hodit koupě přednostního místa v pořadí.

Přestože má hra jednoduchá pravidla, poskytne vám řadu možností, jak můžete postupovat a bodovat. Hra je sama o sobě velmi variabilní, a to díky proměnlivé nabídce budov a monumentů. Variabilitu pak posiluje oboustranná deska města. Když si hru osvojíte, můžete do hry přidat i karty společných cílů, které dají body těm hráčům, kteří nejlépe naplní jejich podmínky. Do hry odhalíte tři.

Pokud máte rádi interakci mezi hráči, v této se jí nedočkáte. Hráči si konkurují v tom, jaký dílek nebo monument si vezmou. Ocení ji tedy ti hráči, kteří preferují budovací hry bez zásahu jiných hráčů. Zde si to užijete vrchovatě. Vyplatí se vám ale sledovat ostatní hráče, abyste odhadli, co budou chtít, a podle toho naplánovali vlastní tahy.

Na hře je potřeba ocenit její zpracování. Dřevěné dílky monumentů na herní desce vypadají krásně. Podporují plastičnost města, které stavíte, a tím mu dodávají atmosféru. Zvyšují také přehlednost. V pravidlech nechybí ani malý historický exkurs ke každému monumentu, takže se můžete i poučit.

Vřele vám mohu doporučit hru Monumenty věků vyzkoušet.

Monumenty věků

Autor: Zé Mendes