Recenze deskové hry Assassin’s Creed: Benátské bratrstvo

Assassin’s Creed je známá série videoher, za kterou stojí Triton Noir a Ubisoft. A nyní si můžete zahrát i její deskovou podobu. Českého retailového vydání se ujal Blackfire. Assassin’s Creed: Benátské bratrstvo je kooperativní hra pro 1–4 hráče od 12 let.

Hra vás zavede do Benátek počátku 16. století. Ujmete se rolí asasínů, s nimiž se snažíte porazit nepřátele a založit novou základnu. Budete muset využít veškeré dovednosti svých asasínů, rozvíjet je a vzájemně spolupracovat.

Velká krabice je nabita herními komponenty. Od kickstarterové verze se liší tím, že obsahuje jen figurky asasínů, ostatní postavy mají podobu standies z kartonu s podstavci. K dispozici máte celou kampaň se všemi misemi, i tajné obálky, které budete otevírat až na vyzvání během kampaně.

Hrát budete celou kampaň, jeden scénář za druhým, a tak rozvíjet příběh. Čekají vás i příběhy pro jednotlivé asasíny, které jsou dobrovolné, a můžete si také zahrát tajnou misi, pokud na ni během hry narazíte. Celkem je to 26 misí, z toho první čtyři jsou výukové. Tvůrci mysleli na to, aby vás uvedli do hry bez dlouhého studování pravidel. Během výukových misí se s nimi seznámíte. Osobně ale doporučuji, aby jeden hráč pročetl pravidla celá.

Pro každou misi sestavíte novou mapu, která se bude skládat z dlaždic, které představují místnosti, střechy, náměstí, kanály. Označí vám místo, kde začnete a končíte, jeden nebo více cílů s úkoly a místa, kudy budou přicházet noví nepřátelé. Jejich počet závisí na okolnostech.

Mise spočívají v tom, že procházíte mapou, plníte úkoly a nakonec se vrátíte zpět a ztratíte se v podzemí. Snažíte se projít skrytě, abyste nevyvolali poplach. Ten vám splnění mise může výrazně ztížit. Stráže například spustí poplach, když narazí na asasína a poznají ho (hází se kostkou na test, zda asasín zůstane inkognito), když objeví mrtvolu nebo když asasín použije hlučnou zbraň.

Kolo hry se skládá ze čtyř fází. Nejprve odhalíte kartu události. Účinkuje po celé aktuální kolo. Některé asasínům pomáhají, jiné je omezují. Karta události také ukazuje, jakým směrem se budou nepřátelé pohybovat. Během asasínské fáze provádíte akce. Každý asasín má k dispozici tři (případně čtyři). Pořadí provádění jednotlivých akcí včetně střídání asasínů závisí na rozhodnutí hráčů. Při použití akce odložíte akční kostičku, abyste měli přehled. Následuje fáze nepřátel. Přichází posily, nepřátelé se pohybují a bojují s asasíny.

Základní akcí asasínů je pohyb na sousední pole, a to i na střechu či ze střechy, protože jsou mrštní. Výjimkou jsou pole oddělená zdí. Akci budete potřebovat i na použití vchodu do podzemí, kudy opustíte mapu, na použití zbraně nebo na splnění úkolu. Akci využijete i na to, abyste skryli tělo zabitého strážného (přitom ho můžete prohledat).

V průběhu hry získáváte zkušenosti, které vaše asasíny posouvají na další úroveň, zároveň je postupně vybavujete novými zbraněmi a dalšími pomůckami, které vám pomáhají ve hře. Zpočátku jste poměrně slabí, ale vaše schopnosti rostou. Každý asasín má navíc své unikátní dovednosti. Claudia umí dobře využívat skrytou čepel, Alessandra je skvělá bojovnice, Bastiano umí být inkognito, Dariâ umí dobře podporovat ostatní.

Hra je nastavena tak, že můžete hrát s libovolným počtem asasínů. Jeden hráč jich může ovládat i více, při sólové hře budete hrát alespoň za dva. Asasíni si přenášení vybavení i životy do dalších misí. Máte také možnost změnit počet asasínů během kampaně. Pravidla na to pamatují. Můžete díky tomu přibrat do hry i nového hráče.

Hra Assassin’s Creed: Benátské bratrstvo je výpravná kooperativní hra, kterou si dobře zahrajete v jakémkoliv počtu hráčů. Ať už jste nadšený sólohráč nebo raději hrajete s dalšími lidmi. Mechanismy nejsou složité, snažíte se naplánovat akce tak, abyste měli pod kontrolou pohyb nepřátel, dokázali jste se jim vyhnout nebo se jich zbavili. Komplikace ale mohou nečekaně nastat, a pak budete muset dobře spolupracovat při realizaci jednotlivých akcí. Možných řešení je vždy více. Díky tomu je hra zábavná.

Čeká vás mnoho hodin zábavy díky rozvoji postav a příběhu, který postupně odhalujete. Výukové scénáře zvládnete rychle, seznámí vás s mechanismy hry a užijete si pak hru naplno. Výborná je hra je hra především v první polovině scénářů, kdy jsou vaše postavy slabší a postupně se rozvíjí. Musíte si dávat velký pozor a promýšlet tahy, abyste uspěli. O něco slabší je ve druhé polovině, kdy už jste silní a plnění misí je pro vás jednodušší. Ale i tak si můžete užívat příběh.

Celkově se jedná o zábavnou a výborně zpracovanou deskovou hru, která funguje. Grafika je excelentní a skvěle podporuje atmosféru hry. Ocení ji fanoušci videohry, ale její znalost není podmínkou. Na hře je znát, že má dobře otestované základní principy a mechanismy. Vznikla totiž tematickým přepracováním hry V-Sabotage z roku 2016. Spojení s licencí Assassin´s Creed se rozhodně povedlo.

Assassin’s Creed: Benátské bratrstvo

Autoři: Thibaud de la Touanne, Fabrice Lamidey, Manuel Rozoy

Herní doba: 60 minut (délka jedné partie)