Nové hryPro náročnéRecenze

Recenze hry Palírna

Palírna je jednou z novinek, která vyčnívá nad jiné svým zpracováním, tématem, ale především hratelností, o kterou jde především. Ať už patříte mezi milovníky kvalitního moku, nebo jeho zapřisáhlé odpůrce, Palírna stojí za vyzkoušení. Je určena pro 1–5 hráčů od 14 let (zvládnou ji ale i děti od 12 let). A jak jméno napovídá, budete v ní vyrábět destiláty z celého světa. V originálu se hra jmenuje Distilled, české vydání připravily REXhry. Téma dětské není, takže ji pro rodinné hraní moc doporučit nemohu, ale jinak nijak závadná není.

Palírna je ekonomická strategie se silným tématem, které je velmi dobře zapracované do herních mechanismů. Stanete se v ní majitelem upadajícího lihovaru a vaším úkolem bude ho znovu postavit na nohy. Hráč, který bude mít po závěrečném vyhodnocení nejvíce bodů, obdrží titul Mistr lihovarník. Máte na to 7 kol, během nichž budete získávat suroviny potřebné k výrobě pálenky a prodávat ji, abyste získali finance na investice do lepšího vybavení lihovaru nebo si mohli najmout šikovné specialisty. Nebo ji uložíte do sklepa, aby zrála a přinesla vám větší zisk a prestiž.

Poměrně velká krabice je bohatě vybavena herním materiálem, který je promyšleně uložen, abyste mohli hru bezpečně transportovat a vše našli na svém místě po jejím opětovném otevření. Pomáhají k tomu připravené pořadače na žetony, mince a dřevěné kostičky. Obsahuje velký počet karet různého druhu, předměty, vybavení, suroviny, cíle, postavy. Hra je velmi kvalitně produkčně připravena. Zaznamenal jsem názor, že je přeprodukovaná. Tento názor ale nesdílím. Má vše, co by hra vydávaná v současnosti měla mít. Jen dřevěné ukazatele bodů jsou o něco větší, než by se hodilo. Připravte se na to, že budete potřebovat větší stůl, aby se vám vše pohodlně vešlo.

Téma je ve hře přítomno na každém kroku. Tvůrci hry ctí reálie spojené s výrovou destilátů. Přitom se jim podařilo vše skloubit do funkční strategické hry. Příkladem je destilování. Téměř všechny destiláty se vyrábějí ze tří základních přísad: kvasnic, vody a cukru. Kvasinky potřebují cukr a produkují alkohol a oxid uhličitý. Při destilaci lihovary odstraňují první část kapaliny, které se říká začátek nebo úkap, a odděluje se i konec či dokap s nepříjemnými příchutěmi v závěru. Tyto oddělené části se ale nevyhazují, využijí se při dalších destilacích.

V každém kole můžete vypálit jeden destilát, celkem jich tedy můžete mít sedm za hru. O které se bude jednat, záleží na tom, jaké použijete cukry, zda je necháte zrát, ale také na tom, zda znáte příslušný recept. Může se vám to zdát málo, ale brzy zjistíte, že je to tak akorát.

Na začátku hry si zvolíte svou postavu. Na výběr máte konkrétní osobnosti, které jsou spojeni s lihovarnictvím ve světě. Určí vaše počáteční finance a suroviny, především s získáte i rodinný recept. Každý hráč také obdrží desku svého lihovaru, na kterou se následně umisťují karty surovin, předmětů, vylepšení a zrající lihoviny. Vedle desky si pak umístíte ochutnávkový list s přehledem lihovin, které budete moci během hry vyrábět.

V každém kole postupně projdete čtyřmi fázemi. Nejprve budete nakupovat přísady, recepty, předměty a vylepšení lihovarů. K tomu budete potřebovat peníze. Těch ale nebudete mít nikdy dostatek, takže vám nezbyde nic jiného, než dobře zvážit každou investici. Obtížnou situaci vám pomohou zlepšit specialisté a vybavení, které si do svého lihovaru zajistíte.

Ve druhé fázi vás čeká destilace. K ní budete potřebovat karty přísad, nesmí chybět voda, kvasnice a nějaký ten cukr. Zvolit můžete slad, rostlinný nebo ovocný cukr. Díky této směsi může vzniknout alkohol a na vybraném typu cukru bude záviset, jakou lihovinu ve výsledku vyrobíte. Ve hře to funguje tak, že všechny zvolené karty dobře zamícháte a ze vzniklého balíčku odeberete první a poslední kartu (ty si vrátíte do spižírny, takže o ně nepřijdete). Zbylé karty určí, jaký produkt jste vyrobili. Záleží na kartách přísad a jejich počtu, ale také to, zda znáte příslušný recept a zda máte správnou nádobu pro uložení. Například vodka vzniká destilací libovolného druhu cukru a vyžaduje kovový sud, kdežto whisky vyžaduje dvě karty sladového cukru a dřevěný sud, protože musí alespoň jedno kolo zrát.

Ve třetí fázi můžete prodat právě vyrobený destilát nebo destilát zrající ve sklepě. Získáte za to peníze, ale i body. Při prodeji také budete potřebovat lahev. Jednu (základní) máte vždy k dispozici, další si budete muset zakoupit. Při prodeji vám ale umožní destilát prodat dráž a sbírka lahví vám na konci hry přinese další body. Etiketu prodaného destilátu si navíc umístíte na svou desku a získáte zvolený (dostupný) bonus.

V poslední čtvrté fázi necháváte destiláty zrát ve sklepě, aby získaly příchuť a prestiž. Tedy ty, které jste neprodali nebo musí zrát, alespoň jedno kolo. V této fázi přidáte novou kartu příchutě ke každému destilátu ve sklepě. Čím více příchutí při prodeji bude destilát mít, o to víc bodů vám přinese.

Body tedy získáváte v průběhu hry a navíc po skončení sedmého kola za zbylé destiláty ve sklepě, za sbírku lahví, za vylepšení lihovaru, za splněné cíle a za zbylé peníze.

Palírna je do detailu propracovaná strategická hra. Je na ní znát, že jí tvůrci z Paverson Games věnovali péči po všech stránkách, jak zpracování karet a dalších komponent hry, grafice, uložení hry v krabici, hratelnosti. Vše dohromady vytváří atmosféru, takže se na chvíli stanete lihovarníky a produkovat nejrůznější destiláty od vodky po whysky či brandy. Někdy však nepohrdnete ani obyčejným moonshinem.

Ocení ji především náročnější hráči. I když se dá říci, že základní pravidla nejsou složitá, doporučuji, abyste se dobře seznámili s detaily každé fáze hry, použitými symboly a podmínkami, abyste ji dokázali zahrát co nejlépe. Tedy pokud chcete uspět. Vyhnete se tak zbytečným chybám a rozčarování. Například, že si naplánujete vyrobit určitý destilát, ale zapomenete si pořídit sud, ve kterém musí zrát. Chyby totiž moc neodpouští. K proniknutí do pravidel vám pomůže samostatný Podrobný průvodce pro nové hráče. Provede vás prvním kolem krok za krokem a seznámí vás s konceptem hry a herními mechanismy.

Celkově se jedná o krásně zpracovanou a především zábavnou a příjemně hratelnou strategii, ve které s každou partií máte co objevovat. K její variabilitě přispívají připravené ochutnávkové listy s různými typy destilátů, takže každou partii budete promýšlet novou strategii. Můžete také zkoušet různé strategie, soustředit se například na jednodušší destiláty, které bezpečně vyrobíte, nebo zariskujete a pustíte se do náročnějšího produktu, který vám přinese více peněz i bodů. Nebo se můžete soustředit na zrající destiláty a nechat je ve sklepě dostatečně dlouho, aby vám přinesly co nejvíce bonusových bodů.

Velmi pěkný a tematický je mechanismus destilace. Buď si nachystáte dostatek přísad či si mít dobré vylepšení, a hrát na jistotu, nebo můžete pokoušet štěstí. V každém případě hra přináší řadu momentů, které jí dávají šťávu, takže bude napínavá až do konce. Dobře si zahrajete v jakémkoliv počtu hráčů. Využít můžete i mód pro hru jednoho hráče.

Pravidla jsou přehledná, dobře strukturovaná a ilustrativními příklady. Leccos zajímavého se také dozvíte o lihovarnictví a výrobě různých typů alkoholu. Palírna je pro mě velmi milým překvapením mezi strategickými hrami pro náročnější hráče. Doporučuji ji vyzkoušet.

Palírna

Autor: Dave Beck

Herní doba: 30–150 minut