Recenze hry Star Wars: The Deckbuilding Game

Deck-building je oblíbená herní mechanika, při které vytváříte balíčku karet během hry. Využívá ji řada výborných karetních i strategických her. Připomenu alespoň několik menších karetních her, které u nás vyšly: Dominion, Star Realms, Ve stínu pyramid, a dvě strategické hry: Ztracený ostrov Arnak a Duna: Impérium. Blackfire tuto nabídku rozšířil o novinku tematicky zasazenou do populárního světa Star Wars, jmenuje se Star Wars: The Deckbuilding Game.

Přestože si hra musela zachovat anglický název, jedná se o plně do češtiny lokalizovanou hru, jak také potvrzuje označení na krabici. Určena je pro 2 hráče a zvládnou ji děti od 8 let. Svým konceptem navazuje na úspěšnou hru Star Realms, kterou rozvíjí a doplňuje o nové prvky. Jedná se o kompetitivní hru, ve které jeden hráč představuje Galaktické impérium a druhý Povstaleckou alianci. Na začátku máte jen omezené zdroje a palebnou sílu. Postupně si svůj balíček obohacujete o nové a silnější karty. Snažíte se soupeři zničit tři základny. Komu se to podaří, zvítězí a ovládne galaxii.

Hra obsahuje po 10 startovních kartách a stejný počet základen pro každého hráče. Dále je zde balíček 90 galaktických karet, v němž jsou karty pro každou frakci a také neutrální karty, ukazatel rovnováhy síly, kostky poškození a zdrojů a 10 karet neutrálních pilotů z Vnějšího okraje. Startovní balíčky hráčů jsou sice různé, ale obsahují karty se stejnými efekty. Imperiální raketoplán poskytne jeden zdroj stejně jako alianční raketoplán a povstalecký voják má palebnou sílu 2 stejně jako Stormtrooper.

Pokud jste hrály karetní hru Star Realms, bude pro vás seznámení s deck-buildingovou hrou Star Wars jednoduché, protože základní principy jsou obdobné. Ve svém tahu zahrajete karty z ruky, za získané zdroje nakoupíte nové karty z nabídky a dáte si je na odhazovací balíček, zaútočíte na soupeře, abyste ho oslabili, přitom nejprve musíte mířit na válečné lodě. Star Wars je ale o něco propracovanější hrou, takže je potřeba, abyste si prošli všechny detaily pro vyhodnocení efektů a boje.

Nejvýraznější rozdíl je v tom, že nemůžete nakupovat karty patřící soupeřově frakci. Ze společné nabídky galaktických karet můžete nakupovat karty vlastních a neutrálních jednotek a válečných lodí. Karty vaší frakce v nabídce proto orientujete tak, aby směřovaly k vám. Neutrální karty pak pokládáte bokem. Vyložené karty vám kromě zdrojů a síly poskytují i různé výhody a efekty, které můžete ve svém tahu využít. Jejich správnou kombinací dosáhnete nečekaných výsledků.

Soupeřovy jednotky sice nemůžete získat, ale můžete je zničit. Použijete k tomu palebnou sílu svých jednotek a lodí. Získáte za to odměnu, která je uvedena na (pro vás) horním okraji. Válečné lodě ale takto z nabídky odstranit nemůžete. Je to další drobný prvek, který má významný vliv na hru a vaše herní rozhodnutí. Cílem hry je postupně zničit tři soupeřovy základy. Válečné lodě je přitom chrání, takže na základnu můžete zaútočit jen v případě, že před ní není žádná loď.

Dalším rozdílným prvkem je ukazatel síly, který leží mezi hráči. Pokud máte sílu na své straně, můžete využít efekty některých karet nebo je jejich účinek silnější. Sílu získáváte stejně jako zdroje a útok z vyložených karet nebo jako odměnu za poražené karty. Díky síle také můžete získat v každém kole zdroj navíc.

K útoku si tedy můžete zvolit nepřátelskou jednotku v nabídce karet nebo zaútočit na základnu. Pokud je základna chráněna válečnými loděmi, obdrží poškození nejprve ony. Základnu můžete zasáhnout jen v případě, že již není chráněna žádnou lodí. Na jednotky v nabídce oproti tomu útočíte jednotlivě. Při útoku si nejprve všechny jednotky připravíte, poté útoky postupně vyhodnotíte.

Novou základnu si vybíráte na začátku svého tahu. Stane se tak v případě, že vám soupeř v předchozím tahu starou základnu zničil. Pro první partie dostanete k dispozici pět doporučených základen. Při jejím výběru zohledňujete její obrannou sílu, ale také efekt, který vám poskytuje při vyložení nebo během hry. Díky tomuto mechanismu vám soupeř nemůže zničit jednu a poškodit hned druhou základnu.

Star Wars: The Deckbuilding Game je jednoduchá, ale přitom propracovaná karetní hra, ve které zažijete skutečný střet impéria s povstalci. Téma je šikovně zapracované do mechanismů hry, díky tomu má jedinečnou atmosféru. Napomáhají tomu i kvalitní ilustrace a výběr známých postav a dalších reálií ze světa Star Wars. Pokud patříte mezi jeho fanoušky, pak si tuto novou hru nesmíte nechat ujít. Ocení ji ale i ti, kdo ho tolik nevyhledávají. Jeho znalost není podmínkou k tomu, abyste si hru užili.

Vzhledem k tomu, že se jedná o konfliktní hru, ve které na sebe hráči útočí, bude se líbit především hráčům a hráčkám, kteří mají rádi interaktivní a válečné hry. Patří k hrám, které si výborně užijí tatínci se svými syny. Přestože se jedná o rodinnou hru, bude se líbit i náročnějším hráčům. Dává jim totiž velký prostor pro rozvíjení různých strategií a různá taktická rozhodnutí. Na krabici je uveden herní čas okolo 30 minut, naše partie ale trvají okolo hodiny (na rozdíl od Star Realms, které zvládneme za 20–30 minut).

Na deck-buildingový Star Wars jsem se velmi těšil a rozhodně nezklamal. Je to hra, kterou můžete hrát opakovaně a stále v ní budete objevovat něco nového, nové kombinace a možnosti. Na to, že je to vlastně malá hra, skrývá velký potenciál. Vřele ji mohu doporučit.

Star Wars: The Deckbuilding Game

Autor: Caleb Grace

Počet hráčů: 2