Recenze hry Scotland Yard: Sherlock Holmes Edition

Hra Scotland Yard již patří do zlatého fondu moderních deskových her. Stala se vzorem pro celou řadu dalších her. Možná vás překvapí, že první vydání spatřilo světlo světa již v roce 1983. Získala také prestižní ocenění Spiel des Jahres 1983. Jeden hráč ve hře představuje zločince a úkolem ostatních hráčů je ho chytit. Hlavním mechanismem je skrytý pohyb.

Má takto stará hra ještě hráčům co nabídnout? Počet nových edic a zájem hráčů ukazuje, že ano. Ukazuje to také poslední edice Scotland Yard: Sherlock Holmes Edition od Ravensburgeru, která vyšla v roce 2022 a u nás v loňském roce. Na ni se dnes podíváme blíže. Kromě obálky s podobiznou slavného detektiva a jeho ikonickou čepicí, dýmkou a lupou přináší nová edice i úpravy pravidel.

Nová edice za zavede do viktoriánského Londýna, kde slavný detektiv Sherlock Holmes se svým týmem honí tajemného zločince Moriartyho. Jeden hráč se ujme role Moriartyho a bude se snažit uniknout. Zvítězí, pokud zůstane neodhalen do konce hry. Detektivové musí spolupracovat a obratně používat své speciální schopnosti, aby ho dostali před soud.

Hra vám nabízí dva herní módy. Můžete hrát klasicky, bez zvláštních schopností postav, nebo podle upravených pravidel. Nám nová verze přišla tematičtější a zábavnější, takže ji preferujeme. Umožňuje například střídat role, a tím i uplatnit různé schopnosti postav. A to vnáší do hry větší variabilitu.

Herní plán představuje mapu z doby viktoriánského Londýna. Jednotlivá místa jsou označena čísly a propojena barevnými linkami, které odpovídají typu dopravy. Během hry můžete využívat kočáry, tramvaje a metro. Ve hře jsou reprezentovány kartonovými jízdenkami, bez nichž se nikam nedostanete.

Na začátku hry si musíte zvolit, kdo bude představovat geniálního zločince Moriartyho a jaké postavy budou tvořit detektivní tým. Podle toho si rozdělíte hráčské destičky jednotlivých postav. Ty jsou oboustranné. Jednu stranu použijete pro hru podle původních pravidel, druhou pro verzi Sherlocka Holmese se speciálními schopnostmi. Každý také obdrží příslušný počet jízdenek a průhlednou figurku s barevnou hlavičkou. Průhledná je proto, aby byly vidět čísla na mapě, kde figurka stojí. A pomocí startovní karty si vylosujete počáteční místo na mapě.

Hru začíná hráč za Moriartyho. Do tabulky si tajně zapíše první místo, na které se ze své startovní pozice posune, a překryje ho jízdenkou podle použitého typu dopravy. Hráči za detektivy tak nevědí, kde se Moriarty nachází, ale znají typ dopravy. Jedenou za čas se ale bude muset na chvíli odhalit (ve 3., 8. a 13. kole), pokud se mu nepodaří využít svou speciální schopnost a zůstat skryt. Může ji ale využít jen na vybraných místech, kde má tajný úkryt. Zde si také může vyzvednout černou jízdenku nebo použít v případě nouze balón. V každém případě ale detektivům zúží okruh míst, kde se může nacházet.

Detektivové musí koordinovat své tahy a využívání svých schopností, aby ze získaných informací mohli odhadnout, kde se Moriarty nachází. Pokud se některý z detektivů nachází na políčku obsazeným Moriartym, je dopaden a ve hře zvítězí tým detektivů. Moriarty zvítězí, pokud se mu podaří unikat do konce hry, ve variantě Sharlock Hormes je to do konce 16. kola (v původní verzi do 24. kola). Může ale zvítězit i tak, že 3krát spáchá zločin, a to na třech místech podle karet z místa činu, které si vylosuje na začátku hry.

Každý z detektivů může využít svou schopnost 2x za hru. Sherlock Holmes se může dotázat Moriartyho, ve kterém ze čtyř obvodů se nachází, a musí dostat pravdivou odpověď. Obdobně Dr. Watson se může zeptat na jeden ze tří typů míst (parky, památky, řeka). Inspektor Lestrade zas může postavit záterasy.

Scotland Yard je stále výborná rodinná hra se krytým pohybem. Pokud vás z různých důvodů zatím minula, pak je nejvyšší čas ji vyzkoušet. Funguje výborně. Z každé partie se stane napínavá honička, která někdy skončí rychle, jindy bude Moriarty chytře kličkovat, aby proklouzl z detektivní sítě. Varianta se Sherlockem Holmesem do hry vnáší větší tematičnost a hráči se mohou více vžít do svých rolí.

Při hře musíte uplatnit deduktivní myšlení a odhad soupeře. Snažíte se odhadnout, kde se může Moriarty nacházet nebo jakou cestu nejspíše detektivové zvolí. Zároveň se snažíte své domněnky potvrdit novými informacemi, které se vám podařilo získat.

Jedná se o kooperativní hru, ve které musí detektivové spolupracovat,  a hrozí v ní syndrom alfa hráče, který bude ostatní řídit, i když každý hráč má svou postavu, kterou ovládá. Při hraní v rodině proto doporučuji, aby především dospělí hráči nechali rozhodování především na dětech a přispívali návrhy a vyhodnocováním možností. Cílem je, aby se všichni do hry zapojili a aby je hraní bavilo.

Ve hře jsou dva podstatné prvky, které musím zmínit. Jednak je to široký kšilt, který dostane Moriary, aby mu nebylo vidět do očí a pohledem neprozradil svou polohu. Když kšilt poprvé uvidíte v krabici, pobaví vás to, ale brzy poznáte, jak užitečná pomůcka to je. Druhou šikovnou komponentou je plastová cestovní tabulka, do které je vložen papír. Do drážek přesně zapadají použité jízdenky, takže šikovně zakrývají políčka s vyplněným číslem pozice. Kartonový proužek pak použijete jako záslepku při variantě s Holmesem.

Záznam putování Moriartyho vám poslouží i po skončení hry. U nás partie nikdy neskončila pouhým dopadením Moriartyho, nebo jeho únikem, ale vždy nás zajímalo, jakými cestami putoval a kde se mu podařilo proklouznout.

Scotland Yard v nové edici se Sherlockem Holmesem vám mohu vřele doporučit pro hraní v rodině s dětmi od 10 let, ale i od 8 let tuto hru zvládnou. Výborně si ji zahrajete i s příležitostnými hráči, protože pravidla vysvětlíte během deseti minut a hned můžete začít hrát. Bavit ale může i náročnější hráče, protože je zde prostor k tomu, abyste vymýšleli různé fígle a triky z jedné i druhé strany. Počítejte s tím, že nezůstane jen u jedné partie.

Obrázek: Titulní strana

Scotland Yard: Sherlock Holmes Edition

Autoři: Manfred Burggraf, Dorothy Garrels, Wolf Hoermann, Fritz Ifland, Werner Scheerer, Werner Schlegel