Recenze hry Medobraní

Pokud máte chuť na příjemnou, přemýšlivou a krásně zpracovanou deskovou hru, kterou si budete moci zahrát v rodině a s přáteli, pak vám mohu doporučit Medobraní. Je to rodinná strategická hra určená pro 1–4 hráče od 10 let. Přenesete se v ní na voňavou louku plnou květin, včel a medu. Budete v ní podporovat podnikavou včelí královnu, která rozjela medový bzznys.

Ve hře budete obhospodařovat svoji plástev a koordinovat tým dělnic. Svou plástev budete rozšiřovat, uskladňovat nektar různých druhů a vyrábět z něj med. Ten budete prodávat za aktuální cenu na medovém trhu nebo ho namícháte přímo jednotlivým zvířátkům podle jejich přání. A čekají vás i nějaké soutěže, v nichž můžete získat nějaký ten tolar navíc. Vyhraje ten, kdo bude ekonomicky nejúspěšnější a vydělá nejvíce tolarů.

Krabice skrývá poměrně velké množství komponent. Máte tu desku úlu, odkud si budete brát dílky pláství, k tomu budete potřebovat včelí dělnice. Na další desce je louka, ke budete sbírat nektar, a stánek na prodej medu. Každý hráč dostane svou destičku s úlem a další komponenty. Na první pohled vás zaujmou žetony medu, které vypadají jako želatinové bonbonky.

Před začátkem hry si připravíte svou plástev podle karty počátečního rozestavení. Všichni budou mít stejnou. Můžete se ale domluvit, zda zvolíte počáteční, standardní nebo pro pokročilé. Karet počátečního rozestavění je více, takže pro každou partii můžete zvolit jinou. Každý si pak vezme dělnice a počáteční tolary podle pořadí a počtu hráčů.

Je také potřeba nastavit cenu medu na stánku, karty královniných soutěží, dílky pláství na desku a dílky nektaru na desku. Jak vidíte je toho více a vyžaduje to i soustředění, aby vše bylo podle počtu hráčů, a o něco více času. Na druhou stranu víte, že hra bude fungovat v jakémkoliv počtu hráčů.

Hra je založena na jednoduchém a přímočarém principu. Pomocí dílku pláství vytváříte prázdné buňky, do nichž budete ukládat nektar. Okraj prázdné buňky určí, jaký nektar do ní můžete umístit. Prázdné políčko tedy zaplníte žetonem nektaru se stejným okrajem. Při akci výroba medu pak budete vyrábět takový med, jaký nektar je v buňce, a odpovídající žeton medu na ni položíte. Tento med nakonec prodáte na stánku nebo splníte zakázku a získáte za to tolary.

Váš tah bude poměrně rychlý, alespoň zpočátku, postupně se vám ale budou otevírat různé akce, takže to začne být zajímavější. Když jste na tahu, získáte dílek plástve, abyste si mohli rozšířit plástev. K tomu budete potřebovat dělnice, které posíláte na desku úlu, kde jsou plástve rozděleny podle různých typů podle akcí, které vám pomohou realizovat. Na políčko úlu musíte vyslat vždy o jednu dělnici více, než už na něm leží. A pokud už nemáte dost dělnic, musíte je svolat do úlu, a tím váš tah končí.

V případě, že se vám při rozšiřování plástve podaří vytvořit prázdnou buňku, provedete všechny akce, které odpovídají symbolům na políčkách sousedících s touto buňkou. Pomocí těchto akcí budete sbírat nektar, případně získávat pyl, vyrábět med a prodávat ho. Akce vylíhnutí vám umožní získat nové dělnice. Pomocí účetnictví si vezmete 5 tolarů z banku a dekret je takový žolík, můžete si zvolit jakoukoliv akci.

Hra končí, když jsou čtyři z pěti zdrojů (čtyři druhy medu a pyl) na nejnižší pozici nebo když jdou dva ze tří sloupečku karet zakázek vyčerpány. Dohraje se však kolo, aby měli všichni stejný počet tahů.

Medobraní je strategická hra, ve které je malý podíl náhody. Přitom je přístupná hraní v rodině s dětmi od 10 let a s příležitostnými hráči. Neurazí ani hráče náročnější. Pro ně ale bude možná moc přímočará. V každém případě se jedná o chytrou hru, která vám dává dost prostoru pro přemýšlení a hledání nejlepší cesty k vítězství.

Ve hře není přímá interakce mezi hráči, ti si přímo neškodí. Ovlivňují se ale nepřímo na různých místech ve hře. Na louce při sběru nektaru, při získávání pláství na desce úlu, snižováním ceny medu při prodeji, plněním zakázek. Není to tedy solitérní hra, je potřeba sledovat i ostatní a přizpůsobovat jim svá herní rozhodnutí.

Hra na stole moc pěkně vypadá. Je to díky kvalitním komponentům a stylové grafice. Je vidět, že si tvůrci s přípravou opravdu vyhráli a věnovali jí péči.

Pokud budete mít příležitost, určitě si Medobraní vyzkoušejte. Oceníte na ní příjemnou hratelnost, provázání herních mechanismů s tématem a celkovou přátelskost hry. I když zrovna nezískáte v partii nejvíce tolarů, vybudujete si svou plástev a příště se vám hra vydaří lépe. Hra je dostatečně variabilní na to, aby vás bavila opakovaně.

Medobraní (Honey Buzz)

Autor: Paul Salomon

Herní doba: 45–90 minut