Recenze: Kavárna příšer

Kavárna příšer je menší karetní hra, jejíž české vydání přineslo vydavatelství Loris Games po menších odkladech koncem minulého roku. Je to svižná rodinná hra pro 2–5 hráčů od 8 let. Jako vtipný filler ji ocení i náročnější hráči. Dobře si zahrajete v jakémkoliv počtu hráčů. Jednu partii zvládnete i za 15 minut, nic vám ale nebrání vyměnit příšery pustit se do nové partie.

Hra plná příšer a kávy

Za tajnými dveřmi se skrývá jedinečná kavárna, která vám poskytne neopakovatelné kávové zážitky. Stačí letmé nakouknutí do menu Kavárny příšer, abyste zjistili, že takovou nabídku jinde nenajdete, například Rex-presso s vodou, Řešetto, Šnorchčo či Slízloccino.

V kavárně se můžete setkat s 12 různými příšerami. Každé menu vám jich nabídne pět a s nimi budete hrát. Jedná se například o Rexe, Sůšosaura, Šnorchla, Somráta, Slizláka či Fiflenu. Mají různé libůstky a speciální požadavky, které z každé partie udělají jiný zážitek.

V této hře se hraje na dvě rundy, během nichž sbíráte kafe – ve hře představují body. Budete k tomu využívat různé příšery. Zvítězí ten, kdo na konci druhé rundy bude mít nejvíce kafí. Kafe získáte především na konci každé rundy. Hráč, který bude mít u sebe nejvíce příšer daného druhu, obdrží tolik bodů, kolik karet tohoto druhu bude uprostřed stolu. Během hry se tedy snažíte získat ty správné příšery.

Obě rundy probíhají stejně. Vezměme to ale od začátku. Nejprve zamícháte všechny karty příšer, které jste si z menu pro vaši partii vybrali. Každému hráči rozdáte 10 karet (pokud hrajete dva, tak 12). Připravíte si je následně: 1. do zadní řady umístíte tři karty tajně, lícem dolů, 2. do první řady vyložíte odkrytě všechny zbývající karty.

V tazích se budete střídat. Aktivní hráč vybere příšeru z přední linie libovolného hráče, a to i z vlastní (podmínkou je, že musí mít více než 3 karty). Umístí ji doprostřed stolu mezi hráče a použije její schopnost. Například Rex vám umožní vyměnit jednu svou kartu z vaší přední linie s kartou ze zadní linie. Výhodou karty v zadní řadě je, že se při vyhodnocování počítají dvakrát. Komár vám rovnou dá jedno kafe. Bobek zablokuje jednu vaši kartu v přední linii, takže s ní nebude možné pohnout. Sůšosaurus zas poskytuje sušenky. Kdo jich na konci rundy bude mít nejvíce, získá 5 kafí.

Runda končí, když má každý hráč ve své přední linii pouze 3 příšery. A po skončení druhé rundy je konce hry a závěrečné počítání kafí. V případě rovnosti rozhoduje, kdo získal více kafí ve druhé rundě.

Jak vidíte, základní pravidla hry Kavárna příšer jsou opravdu jednoduchá. Nové hráče s nimi seznámíte během přípravy a rozdávání karet, tedy během pár minut. Proniknout ale do samotného hraní, abyste uspěli, je o něco náročnější. Hodně záleží na vybraných pěti příšerách pro hru. Pro první partie je proto vhodné, abyste se drželi doporučené kombinace pro začátečníky.

Důležité je, abyste si uvědomili, že kafe získáte za karty uprostřed stolu, takže je tam musíte vy (nebo ostatní hráči) dostat. A zároveň si musíte zajistit převahu v počtu příšer ve vašich obou liniích na konci rundy. Záleží tedy i na tom, jak pracujete a ve svých plánech zohledňujete složení příšer ve své zadrní linii. Záleží ale i na tom, odkud berete karty a jak dokážete odhadnout tahy ostatních hráčů.

Ač se to na první pohled nemusí zdát, blafování hra je ve hře důležitou roli. Využíváte přitom právě skryté informace. Významnou roli rovněž hraje, jaké příšery jste si pro partii vybrali. Ovlivní mimo jiné to, do jaké míry bude hra interaktivní. V každém případě musíte stále sledovat ostatní hráče, takže jste všichni stále do hry zapojeni a hry dobře plyne.

Kavárna příšer je moc pěkně a vtipně graficky zpracovaná hra. I díky tomu se příjemně hraje. Vřele ji doporučuji.

Kavárna příšer

Autoři: Romain Caterdjian, Théo Rivière