Recenze: Mini Express

BoardBros si jako další hru do svého herního portfolia vybrali vláčkovou hru Mini Express, ve které se stanete železničními magnáty. Je to rodinná strategická hra pro 1–5 hráčů od 10 let (i když na krabici najdete od 15 let). Primárně je hra určena pro 3–5 hráčů. Můžete ale využít i sólový mód s mašinfírou a zahrát si sami. Mašinfíru využijete i ve dvou hráčích, ale s mírnou úpravou pravidel to jde i bez něj.

Ve hře se pracuje s něčím, co připomíná akciový trh. Většina takových her je hodně složitá, náročná a dlouhá (a nemusí jít jen o hry 18xx). V Mini Expressu to ale neplatí. Pravidla jsou přístupná, ba jednoduchá, a díky jejich logickému uspořádání a příkladům se s nimi rychle seznámíte. Přitom vás čeká promyšlená a dobře fungující hra, kterou ovlivňuje každé vaše rozhodnutí.

Kdo se stane železničním magnátem?

Hra Mini Express si pro vás připravila hned dvě varianty, na každé straně hrací desky najdete jednu. V první budete stavět železniční trati v Severní Americe. Začnete na východním pobřeží a budete postupovat k tomu západnímu. Druhá přináší mapu Evropy. Vlakové společnosti tentokrát začínají na různých místech. Navíc se mohou přesunout i pomocí přístavu.

Ve hře jsou celkem čtyři železniční společnosti. Žádný hráč je nevlastní, ale všichni získávají jejich podíly a snaží se zvyšovat jejich hodnotu. Na konci hry totiž získáte tolik bodů, kolik je násobek vašich akcií a hodnoty společnosti, kterou určuje i váš vliv v dané společnosti. Součástí hry je i deska, která vše přehledně zaznamenává, takže i v průběhu hry můžete odhadovat, jak na tom průběžně jste.

Když si zvolíte stranu herního plánu, na které budete hrát, vylosujete do každého města na mapě žeton poptávky. Dále umístíte první mašinky do počátečních měst pro každou společnost a připravíte desku správy majetku podle počtu hráčů. Bude obsahovat žetony akcií a vlaky.

Ve svém tahu zvolíte jednu ze dvou akcí. Ano, jsou pouze dvě, přesto vaše volba nebude vždy jednoduché, takže brzy poznáte, že i to stačí. Buď si pořídíte akcii jedné ze čtyř společností, nebo postavíte trať pro jednu ze společností. Volbou akce tedy vaše rozhodování nekončí, protože si musíte vybrat i společnost. Důležitou roli proto hrají i další prvky hry a aktuální situace na herním plánu. A protože je ve hře vše hezky propojené, vaše mozkové závity budou muset zabrat naplno.

Na desce správy jsou kromě akcií také dřevěné vláčky. Ty slouží ke stavbě tratí. Pokud zde žádný vláček není, trať pro danou společnost stavět nemůžete. Maximum je pět vláčků, to je také limit délky nové tratě. Stavíte vždy nejkratší možnou trasu do zvoleného městě a poslední vláček umisťujete přímo do města (a pozor, nikdy nemůže zůstat trať nedostavěná). To jsou základní limity pro stavbu. Vaší „odměnou“ je vliv, který získáte podle žetonu poptávky v cílovém městě. Za zboží dodané společnosti se zvýší váš vliv, který v ní máte. Navíc ještě zvýšíte hodnotu společnosti za každý vláček umístěný mezi propojenými městy.

Pořízení akcie je jednodušší. Prostě si vezmete žeton akcie k sobě. Musíte ale „zaplatit“ svým vlivem. Za každý vláček u dané společnosti přijdete o jeden vliv. Nakonec na políčko doplníte 3 vláčky ze zásoby (maximálně ale do pěti). Vliv se nezískává zrovna snadno, takže musíte dobře zvážit, kdy se vám získání akcie vyplatí. Hodně akcií společnosti, ve které nemáte vliv a která má nízkou hodnotu, vám na konci hry moc bodů nepřinese.

Hra končí, když je vyčerpána nabídka akcí dvou společností. Jen se dohraje kolo, aby měli všichni hráči odehraný stejný počet tahů. Následuje závěrečné bodování. Zvítězí hráč, který získal nejvíce bodů.

Mini Expess je kvalitní strategická hra, kterou si zvládnete zahrát do jedné hodiny. Pro zkušené hráče může fungovat jako příjemný filler, pro příležitostné hráče a při hraní v rodině jako pěkná strategická hra. Pravidla jsou jednoduchá, ale je dobré nové hráče upozornit na základní zákonitosti a vztahy mezi akciemi, hodnotou společnosti a vlivem, který v ní každý hráč má. Pak vynikne největší přednost této jinak jednoduché hry, a to je potřeba neustálého sledování ostatních hráčů a přizpůsobování svých rozhodnutí aktuální situaci. Nudit se proto nebudete.

Každá partie bude jiná, hodně záleží na hráčích. Ověřil jsem si to při opakovaném hraní. Při jedné partii bylo obtížné získat akcie levně, v jiné bylo na výběr i více různých akcií zdarma. Není radno podcenit získávání vlivu, zejména ke konci hry.

Variabilita hry je zajištěna dvěma mapami, které jsou k dispozici, i možnými variantami pravidel, které můžete po prvních partiích zapojit do hry (varianta Zlatý hřeb pro mapu USA nebo Přístavy pro mapu Evropy).

Pokud si chcete vyzkoušet plnohodnotnou vláčkovou hru s jednoduchým a funkčním mechanismem, pak doporučuji právě Mini Express. Dřevěné vláčky, herní mapa i další komponenty jsou kvalitně připraveny a především dobře fungují. Až vás překvapí, jak velkou hru skrývá menší krabice.

Mini Express

Autor: Mark Gerrits

Herní doba: 45–60 minut