BoardBros si pro vydání vybírají hry, které jsou založeny na různých principech. Po karetní hře Ve stínu pyramid s pěkným deck-buildingem (vytváření balíčku během hry), po hře Big Monster založené na draftu a sbírání kolekcí různých příšerek, po rodinné hře Naše osada postavené na originálním worker placementu (umisťování dělníků na akce) přináší novou hru Savana, která má opět něco nového, čím vás dokáže zaujmout. Tentokrát se jedná o hru s výraznou interaktivitou mezi hráči řízenou kartami, využívá mechanismus area control (ovládání území). BoardBros tak již poskytují velmi ucelenou nabídku pěkných a přístupných her.
Savana je strategická rodinná hra, která je určena pro 2–4 hráče od 10 let. Herní doba se pohybuje okolo 3/4 hodiny. Ve hře představujete vůdce malého domorodého království, který se snaží o jeho povznesení a rozšíření. Budete rozšiřovat svůj vliv a bojovat s ostatními hráči.
Kdo obnoví kitarské království?
Původní název hry je Kitara – podle názvu rozsáhlé kitarské říše, která se rozprostírala na území velkých afrických jezer. Její panovníci v ní vybudovali monumentální stavby, zpracovávali kovy a zajišťovali říši jednotu a mír. To je ale minulost. Říše se rozpadla na malá království. Lidé ale na ni nezapomněli, doufají, že opět povstane.
Každý z hráčů se ujme jednoho malého království a pokusí se o obnovu silné kitarské říše. Jen silnému vůdci, který dokáže rozšířit království a dát lidu blahobyt, se může stát novým vládcem kitarské říše.
K dispozici máte válečníky, šamany a šampiony. S jejich pomocí budete rozšiřovat svou říši. Verbovat je budete pomocí karet, které vám umožní i jejich přesuny a také poskytnou body blahobytu. Nesmíte ale zapomenout ani na to, abyste je dokázali nakrmit.
Jak se hraje
Ve hře využijete herní plán podle počtu hráčů. Každý hráč obdrží komponenty ve své barvě, včetně karty království, která obsahuje přehled tahu hráče a efekty symbolů na kartách. Vše tak máte stále přehledně před sebou. Hned vedle si položíte první kartu kartu království, která vám dá první tři bojovníky.
Hráči se pravidelně střídají v tazích od začínajícího hráče. Čas partie odměřují karty království, které je potřeba před hrou připravit, seřazeny jsou podle věku. Po vyložení karty pátého věku se dohraje kolo, a pak má každý hráč ještě jeden tah. Tah hráče má pět kroků, které všechny vykoná.
Prvním krokem tahu hráče je volba karty království. V nabídce jich je celkem šest, ale vybírat může jen z tolika karet, kolik má symbolů karet na již vyložených kartách. Pokud má tři, pak si může vybrat kartu mezi prvními třemi. Následuje verbování, pokud jsou na získané kartě symboly bojovníků, šamanů nebo šampionů. Naopak k pohybu použije symboly pohybu na všech svých vyložených kartách. Dále si sečte všechny body na vyložených kartách a také body za šamany umístěné v rozvalinách. Nakonec musíte své obyvatele uživit (představují je karty království). Každé území savany obsazené vaším bojovníkem vám umožní uživit jednu kartu království. O ty, co neuživíte, přijdete.
Ve hře máte tři typy „jednotek“. Všechny vám pomáhají při dobývání nových území. O funkci šamanů a bojovníků jsem se již zmínil. Šampioni vám poskytnou body blahobytu za úspěšný útok. Za každý úspěšné dobytí území s pomocí šampiona si z pytlíku vylosujete jeden žeton. Pokud uspějete několikrát, ze všech získaných žetonů v daném tahu si ponecháte jeden, zbylé vrátíte do pytlíku.
Boj ve hře probíhá jednoduše, musíte protivníka přečíslit. Jednoduše musíte území napadnout s větším počtem jednotek, než ho brání, a to bez ohledu na typ jednotky. Poražený ale o žádné jednotky nepřichází, musí ustoupit, jako skupinu je přesune na nejbližší jím obsazené území. Je to velmi důležitý prvek hry. Na plánu máte tolik jednotek, kolik jich je uvedeno na vašich kartách království. Pokud ale o nějakou kartu přijdete, musíte z plánu odstranit i příslušné jednotky.
Celkové hodnocení
Savana představuje vyladěnou rodinnou hru s jednoduchými pravidly. Autor ji připravoval několik let, a je to na ní vidět. Všechny mechanismy do sebe krásně zapadají, a zároveň souzní s tématem hry. Hra má krásné grafické zpracování, které posiluje atmosféru hry.
Ve hře je minimum náhody. Soustředěna je především v aktuální nabídce karet. Záleží na každém hráči, jaké karty bude volit. Zda dají přednost posilování jednotek, většímu pohybu, bodům či širšímu výběru karet. Pro úspěch ve hře je důležité i taktické zvládnutí pohybu a bodů. Nepočítejte s tím, že ubráníte všechny dobytá území.
Hra je díky volbám hráčů velmi variabilní. Variabilitu hry zvyšují i dva různé balíčky karet, které jsou pro hru připraveny. Každá partie je díky tomu jiná. Hra také skvěle funguje v jakémkoliv počtu hráčů.
Celkově se tak jedná o výbornou hru, kterou ocení především hráči preferující více interakce. Díky tomu, že nedochází k eliminaci, dobře se hodí i pro rodinné hraní. Především děti se v ní učí přijímat ztráty a prohry, takže je hra připravuje na větší strategické hry s větší interakcí. Ocení ji ale i náročnější hráči. Výhodou také je, že jednu partii zvládnete do jedné hodiny.
Savana je pro mě velmi příjemným překvapením. Věřím, že si své místo najde na nejednom hráčském stole.
Savana
Autor: Eric B. Vogel
Počet hráčů: 2–4
Herní doba: 40 minut
Doporučený věk: od 10 let
Rok vydání: 2020 (česky 2021)