Recenze: Splendor

Splendor patří k hrám s jednoduchými pravidly, krátkou herní dobou a krásným provedením, takže si ji můžete zahrát téměř s každým. Přitom vám hra dává řadu možností a musíte dobře sledovat její vývoj a aktivity ostatních hráčů. Tuto ekonomickou hru si zahrajete ve 2–4 hráčích. Na chvíli se stanete renesančními obchodníky s drahými kameny, kterým nejde o bohatství, ale o slávu.

Drahokamy nadevše

Splendor-hra3Na chvíli se přenesete do období renesance a stanete se bohatým obchodníkem. Své bohatství využijete k tomu, abyste ovládli doly či přepravní společnosti a abyste zaplatili řemeslníkům, kteří ze surových kamenů vytvoří klenoty.

Vaším cílem ve hře ale není rozmnožovat vaše bohatství, s jeho pomocí si chcete vydobýt co nejvíce slávy. Tu představují body prestiže, které v průběhu hry získáte za vybrané karty rozvoje nebo za šlechtice. Jakmile některý hráč získá 15 bodů, dohraje se kolo a je konec hry. Hráč s nejvyšším počtem bodů prestiže zvítězí.

Karty ve hře představují různé obchodní příležitosti a umožňují váš rozvoj. Můžete si například najmout řemeslníka, koupit důl či získat dopravní společnost. Každá karta vám pak poskytuje slevu, kterou uplatníte při získávání dalších karet. K zaplacení jinak používáte barevné žetony, které představují drahokamy a zlato. Mají podobu pokerových chipů. Ve hře jich je omezené množství, podle počtu hráčů.

Jednoduchý princip, spousta zábavy

Splendor-drahokamy-u-krabiceHráči se v tazích střídají. Ve svém tahu provedete jednu ze čtyř možných akcí. Základem je braní žetonů s drahokamy, buď si můžete vzít tři různé, nebo dva stejné. Ve hře jsou tři balíčky karet rozvoje, které jsou rozděleny podle úrovně. Vždy čtyři karty z každé úrovně tvoří nabídku, z níž si můžete vybírat. Karty nemusíte hned vyložit, máte možnost si je rezervovat. Jednoduše si kartu vezmete bez placení do ruky. Nebo si můžete kartu pořídit, vezmete si ji z nabídky či vyložíte z ruky a zaplatíte její cenu.

Pro přesnost dodejme, že pro akce platí několik omezení. V případě, že si chcete vzít dva žetony stejné barvy, musí být v nabídce k dispozici alespoň čtyři. Rezervované můžete mít nejvýše tři karty rozvoje. Příjemným bonusem je, že při rezervování karty získáte žlutý žeton zlata, který slouží jako žolík a uplatníte ho místo libovolné barvy.

Každý karta rozvoje má v záhlaví drahokam, s jeho pomocí se zlevňují vaše další nákupy. Pokud již máte dostatek karet v kombinaci, kterou požaduje některý ze šlechticů, pak vás navštíví a obdaruje 3 body prestiže. Příjemná návštěva, která vám pomůže ve hře uspět.

Jak na vás zapůsobí provedení hry

Splendor-insertZpracování hry je opravdu excelentní, obsahuje kvalitní karty rozvoje a kartičky šlechticů. Skvělé je použití kulatých žetonů pro drahokamy, které v ruce mají svou váhu, rádi si s nimi budete pohrávat. Dodávají vám příjemný pocit ze hry. Vnitřek krabice je šikovně připraven na všechny herní komponenty, takže je budete mít v bezpečí a vždy připravené.

Grafika pěkně podporuje téma hry a hra je celkově pěkně sladěna a díky použité grafice a zvoleným barvám je hra přehledná. Můžete si tak dobře hlídat aktuální situaci ve hře i soupeře.

Vlastní pravidla zabírají necelé dvě strany, včetně příkladů. Jsou přehledná a rychle se s nimi seznámíte, i když hru vidíte poprvé. Při vlastní hře je dobré nezapomínat na to, že dříve získané karty vám zlevňují další nákupy, na limit rezervovaných karet, na omezení při braní dvou žetonů stejné barvy, nebo na to, že v jednom kole vás může navštívit jen jeden šlechtic.

Komu je hra určena

Splendor-šlechtici2Vzhledem k jednoduchým a srozumitelným pravidlům, krátké herní době i výbornému grafickému provedení si Splendor zahrajete v podstatě s kýmkoliv. Hru ocení především ti příležitostní i zkušení hráči, kteří mají rádi nekonfliktní hry. Každý hráč si ve hře „vybuduje“ svou obchodní společnost a má z hry dobrý pocit, i když zrovna nezvítězí. Jedna partie zabere okolo půl hodiny, takže klidně zvládnete i odvetu.

Hra vyšla v loňském roce, letos v lednu také v českém vydání. Rychle si získala přízeň širokého okruhu hráčů. Svědčí o tom mimo jiné, že je na žebříčku BoardGameGeek již v první stovce (k 26. 4. na 68. místě, a mezi rodinnými hrami na 7. místě). Získala ocenění Golden Geek Award, stala se hrou roku a nejlepší rodinnou hrou. A byla mezi nominovanými hrami na německou cenu Spiel des Jahres.

Splendor-šlechtici-allSplendor je ve své kategorii špičkovou hrou, kterou mohu doporučit každému, a především těm, kdo preferují nekonfliktní hry. Přestože se jedná o ekonomickou hru, nemusíte detailně plánovat a propočítávat několik tahů dopředu. Zároveň ale je potřeba, abyste si rozmysleli vaše tahy, měli svůj plán a soustředili se na cíl hry. Nepotřebujete vyložit co nejvíce karet, ale získat ty hodnotné, které vám dávají prestiž.

Své plány se nesmíte bát změnit. Hra se neustále proměňuje, takže je potřeba sledovat i ostatní hráče, a podle situace se rozhodnout, co pro vás bude nejlepší. Nejde tedy o mechanické sbírání karet. Stále máte o čem přemýšlet.

Hra je dostatečně variabilní, aby se vám hned tak neohrála. Náhoda v této hře vytváří podmínky a příležitost, na které hráči reagují. Díky rychlému střídání hráčů nikdo dlouho nečeká na svůj tah a hra svižně plyne. Pokud máte méně času na hru nebo zrovna nechcete hrát složitou strategickou hru, Splendor je ideální volba.

Splendor – základní informace

Autor: Marc André

Délka hry: 30 minut