Pro náročnéPro rodinné hraníRecenze

Recenze druhé edice hry Zámky šíleného krále Ludvíka a Rozšíření

Zámky šíleného krále Ludvíka jsou hrou, kterou si kdykoliv rád zahraju. Je to originálně zpracovaná strategická hra, kterou si díky přístupným pravidlům zahrajete v podstatě s kýmkoliv. Každý hráč si v ní vybuduje jedinečný zámek, který má splňovat požadavky extravagantního bavorského krále Ludvíka.. Nyní vyšla v novém vydání s vylepšenou grafikou a navíc s celou krabicí naplněnou rozšiřujícími moduly. České lokalizace se opět ujal MindOK.

Zámky si primárně zahrajete ve 2–4 hráčích, ale mají i sólový mód. A pokud zapojíte i rozšíření, můžete si zahrát i v 5 hráčích. S počtem hráčů roste herní doba. Obvykle se pohybuje okolo hodiny a tři čtvrtě. Doporučený věk je od 10 let.

Druhá edice získala grafiku podle polského vydání. Autorkou ilustrací je Agnieszka Dabrowiecka. Kromě vylepšené grafiky má hra upravený herní materiál, například ústřední herní plán, který obsahuje bodovací lištu a na který vyložíte destičky místností.

Ještě jste Zámky šíleného krále Ludvíka nezkoušeli? Pak máte jedinečnou příležitost si je konečně zahrát. Pokud váháte, může vám s rozhodováním pomoci následující představení základní hry i rozšíření. První edice sice vyšla již před řadou let, v roce 2014, přesto má stále co nabídnout.

Svůj zámek budete budovat pomocí destiček místností různých tvarů. Za jejich přiložení získáte body. Přitom platí, že některé místnosti se k sobě hodí více než jiné. Asi by se vám moc nelíbilo, kdybyste měli ložnici hned vedle koncertního sálu nebo jiné „hlučné“ místnosti. Zároveň se snažíte zohlednit požadavky krále Ludvíka, protože za jejich splnění získáte další body.

Jádrem hry je to, jakým způsobem vytváříte nabídku destiček místností a získáváte peníze pro další rozvoj vašeho zámku. Jeden z hráčů v každém kole představuje Mistra stavitele. Jeho úkolem je přiřadit vylosovaným destičkám místností hodnotu pro dané kolo. Je to cena, kterou mu budou odevzdávat ostatní hráči. Snaží se proto o to, aby ostatním hráčům nenabídl místnosti, které chtějí, levně. Naopak chce, aby mu ostatní zaplatili co nejvíce. Sám bude nakupovat jako poslední (peníze odevzdává do banku).

Ve svém tahu máte na výběr dvě možnosti. Buď si z nabídky místností jednu zvolíte, zaplatíte za ni a začleníte do svého zámku, nebo si z banku vezmete 5000 (to je druhý způsob, jak můžete získat peníze). Tahy hráčů jsou rychlé a svižné. Časově „nejnáročnější“ tak bývá nastavení ceny místností.

Místnosti mají různý počet vchodů. Novou místnost musíte připojit tak, aby byla s některou již postavenou propojena. Pokud se vám podaří některou místnosti „uzavřít“, všechny dveře z místnosti navazují na dveře jiných místností, získáte odměnu, která závisí na typu místnosti. Například zahrada vám takto poskytne peníze, společenská místnost body, jídelna vám dá ještě jeden tah, díky technické místnosti si doberete úkolovou kartu.

O vítězi ve hře rozhodne počet získaných bodů po závěrečném bodování. Zahrnují se do něj zbylé peníze, tajné úkolové karty, veřejné královské úkoly a za vyčerpané typy místností.

Co přináší Rozšíření

Rozšíření obdržíte v samostatné krabici. Obsahuje řadu volitelných modulů, které můžete libovolně kombinovat. Novinkou je možnost hrát až v 5 hráčích. Využijete k tomu modul Věže. Celou řadu nového herního materiálu můžete také využít jen čistě se základní hrou. Pak stačí, že například žetony královských odměn či karty úkolů, které vyžadují použití určitého modulu, nahradíte jinými nebo je nevyhodnotíte.

Moduly pravidla hry nijak zásadně nemění, spíše je doplňují a jen mírně upravují. Popis změn v přípravě hry, průběhu kola a závěrečného vyhodnocení najdete v pravidlech. Pokud tedy základní hru dobře znáte, s novinkami se rychle seznámíte.

Věže

Věže přináší nový typ místnosti. Obsahují typ místnosti a další piktogramy jako jiné místnosti. Platí pro ně obvyklá pravidla pro přiřazování ceny i pro přikládání do zámku. Při uzavření obdržíte odměnu podle typu místnosti, navíc ale i odměnu za uzavření věže. Prohlédnete si 3 horní žetony královských odměn a jeden si skrytě necháte. Vyhodnotí se při závěrečném bodování.

Příkopy

S tímto modulem se vaše vstupní hala promění v barbakán. Příkopy vám umožní uzavřít váš zámek do prostoru mezi hradbami. Za každý díl příkopu získáváte body navíc pro místnosti postavené uvnitř zámku, obdobně jako se bodují sklepy (není vázán na vzájemnou pozici). Za dokončení příkopu také získáte bonus, postavíte jednu místnost zdarma.

Tento modul vás nutí lépe plánovat a využívat prostor mezi příkopy, který je výrazně omezen. Ocení ho především hráči, kteří mají se Zámky šíleného krále Ludvíka větší zkušenosti.

Tajné chodby

Během hry můžete využít tři destičky tajných chodeb. Můžete je přiložit k právě přikládané místnosti. Musí přitom propojit existující dveře. Díky tomu dostanete bonusové body v dvojnásobné výši. Takto spojené místnosti se ale nepovažují za sousedící, takže se vám nepřipíší žádné postihy.

Labutě

Některé místnosti mají na sobě symbol labutě. Umístíte na ně žeton labutě při vyložení do nabídky. Získané labutě můžete prodat nebo za ně získat na konci hry body. Body získáte za sady labutí různých barev. Díky labutím tak můžete získat potřebné finance, když vám zrovna budou chybět.

Renovace

Místo destičky z nabídky si s tímto modulem můžete koupit destičku renovované místnosti za 5000 bez ohledu na velikost. Musíte ji položit na dříve postavenou destičku stejné velikosti. Každá renovovaná místnost je místností dvou typů. Každý vyhodnotíte zvlášť, nezávisle na sobě.

Královy dekrety

Královské dekrety vám poskytnou specifický bonus pro hru. Na začátku hry si každý hráč vybere jeden. Některé mají efekt na začátku partie, například do začátku dostanete více peněz, obdržíte zdarma chodbu a schodiště nebo žeton královské odměny. Jiné působí během partie, například můžete svou zásobu peněz držet v tajnosti, nebudou pro vás platit postihy za sousedství společenské místnosti. Některé dekrety pak působí při závěrečném bodování.

Zámky šíleného krále Ludvíka jsou hrou, která jen tak neomrzí. Je velmi variabilní a díky tomu bude každá partie jiná. V každé z nich budete muset reagovat na ostatní hráče a promýšlet svou strategii. Je to dáno nastavením několika herních prvků. Jednak to jsou karty úkolů pro každého hráče, jednak žetony královských odměn, o jejichž splnění soupeříte. Výrazně pak hru ovlivňuje, jaké místnosti a kdy se dostanou do hry, a jakou cenu jim přiřadí aktuální Mistr stavitel.

Pravidla jsou natolik jednoduchá, že si dobře zahrajete i s příležitostnými hráči. Výhodou je, že i méně zkušení hráči si vybudují svůj jedinečný zámek a mohou mít dobrý pocit, i když celkově nezískají tolik bodů jako jiní. Zároveň si hru užijí i náročnější hráči, kteří ocení možnosti kombinací i strategické možnosti.

Základní hra vám vystačí na mnoho partií sama o sobě, aniž byste ji obohacovali o něco nového z rozšíření. Současná nabídka nové edice s rozšířením je ale velmi výhodná. Pokud tedy máte tento typ her rádi, pak se vám vyplatí pořídit základ s rozšířením dohromady. Nové moduly z rozšíření pěkně doplňují základní hru, ocení je především náročnější hráči.

Velkou předností nové edice je její grafické zpracování a celková produkce. Skvělé jsou pořadače, které vám umožní uspořádat herní materiál. Díky tomu hru připravíte k nové partii rychleji. Hra také na stole daleko lépe vypadá, než tomu bylo u první edice. Připravte se ale na to, že budete potřebovat opravdu velký stůl. Oceňuji také, že veškerý materiál z rozšíření pohodlně umístíte do základní krabice, takže budete mít vše hezky pohromadě.

Zámky šíleného krále Ludvíka si výborně zahrajete v jakémkoliv počtu hráčů. Využít můžete sólový mód, ve dvou i třech hráčích. Ve čtyřech a pěti hráčích (s rozšířením) se však protahuje herní doba. Herní doba se pohybuje zpravidla okolo hodiny a půl až dvou. Záleží ale hodně na samotných hráčích.

Pokud jste Zámky ještě nezkoušeli, pak vám je vřele doporučuji. Nyní máte znovu jedinečnou příležitost si je pořídit, navíc ve vyšperkované edici.

Obrázek: Ukázka hry

Zámky šíleného krále Ludvíka (2. edice) a Rozšíření