Pro dětiRecenze

Recenze: Hra s vůněmi – Nosíková

Svět je plný pachů a vůní. Můžeme se tak setkat s libými vůněmi i s ne zrovna příjemnými zápachy. Díky nim si můžeme vybavit nejrůznější události v našem životě, na které jsme dávno zapomněli. Mimochodem, čichová paměť je starší než jiné druhy lidské paměti. Existuje také jedinečná hra pro děti, která učí rozpoznávat pachové vjemy. Pod názvem Nosíková ji vydala Granna v řadě her zaměřené na smysly. V této hře se děti učí rozpoznávat a odlišovat vůně a pachy, které nám navozují příjemné pocity, od těch, které nás dokážou varovat před nebezpečím.

Nastražte své nosánky

Nosíková-box-a-materiálV moderním světě je zrak a vizuální vnímání dominantním smyslem, celá řada her s ním pracuje, jmenujme například postřehové hry, v nichž je potřeba odlišovat barvy či tvary. V omezené míře se setkáme s hrami, které jsou zaměřené na sluch, například Sluchové pexeso či  hra Bim bam, nebo na hmat, například Zajíc v pytli. Hra Nosíková, která se zaměřuje na čich, je mezi nimi unikátní. S jinou podobnou hrou se nesetkáte.

Uhádnete, kterou ze šesti vůní cítíte? Je to jablečný koláč od babičky, nebo záhon plný růží? Ve hře jich je celkem šest, jsou ve stejných dózičkách, odlišuje je pouze číslo na spodní straně.

Nosíková je jednoduchá hra pro děti, která je založena na známých principech lota a pexesa. Hra je obohacena o smyslový rozměr zaměřený na čich. Hráčům díky tomu nabízí neobvyklý zážitek, který osloví i dospělého při společné hře s dětmi. Vyzkoušet můžete jednu ze tří variant. První je pexeso s vůněmi, druhá pexeso bez vůní a třetí loto.

Nosíková-pexeso-oheňKe hře pexesa s vůněmi budete potřebovat kartičky s obrázky, které promícháte a rozložíte do obdélníku obrázky dolů. Obrázky představují jednotlivé vůně vždy ve čtyřech příkladech. Nádobky s vůněmi si připravíte k jedné straně. Ve svém tahu si nejprve vyberete jednu z nádobek a přivoníte si. Nato obrátíte jednu kartičku. Necháte si ji, pokud obrázek odpovídá vybrané vůni. Hra končí, když jsou vysbírány všechny kartičky. Zvítězí hráč, který posbíral nejvíce obrázků.

Druhou hrou je v podstatě klasické pexeso, ve kterém ale hrajete s 24 kartičkami. Hledáte dvojice odpovídající stejné vůni. Vzhledem k tomu, že s každou vůní souvisí čtyři obrázky, jedná se o jednodušší pexeso pro předškoláky. Je tedy možné najít dvě dvojice. Kdo najde nejvíce dvojic, zvítězí.

Třetí hrou je loto. Hráči postupně hledají kartičky související s vybranou vůní. Obrázky jsou na začátku rozloženy do obdélníku a všichni hledají najednou. Pro hledání můžete využít také velký obrázek, který se skrývá na zadní straně pravidel. Je na něm krajina, zahrada a dům ve stejném stylu jako kartičky.

Nosíková-vůněAť už zvolíte kteroukoliv hru s vůní, bude pěkným a netradičním zážitkem pro každého předškoláka či mladšího školáka. Zážitkem bude účast při hře i pro dospělé. Nemusí přitom zůstat jen u poznávání vůní, můžete si povídat o dalších vůních, které děti znají, a situacích, kdy se s nimi děti potkaly. A společná procházka v parku je další příležitostí pro objevování nejrůznějších vůní.

Nosíková je velmi pěkná dětská hra, která učí vnímavosti jedním ze smyslů, čichem. Pomáhá jim propojit konkrétní věci a situace s vůněmi, a také je hodnotit. Kdy se jedná o příjemný vjem, a kdy je potřeba dát pozor, protože mohou být signálem nebezpečí. Kouř u táboráku budu v pořádku, ale co doma?

Kartičky s obrázky jsou pěkně graficky zpracovány a pro děti dostatečně ilustrují konkrétní předměty. Nádobky s vůněmi mají podle výrobce vydržet minimálně dva roky. Pokud je budete dobře zavírat, vydrží vám určitě déle, takže se nemusíte bát, že by vám rychle vyčichly. Některé vůně mohou působit zpočátku velmi výrazně, tak k nim přičichněte jen zlehka.

Nosíková-kartičkyCelkově se jedná o výborný nápad, jak s dětmi „trénovat“ čich. Pravidla jsou jednoduchá a všeobecně známá, takže můžete hned začít hrát.

Nosíková – hra s vůněmi

Autor: Lukasz M. Pogoda