Recenze hry Arkham Horror – karetní hra

Her zasazených do hororového světa H. P. Lovecrafta u nás již vyšla celá řada, jmenujme například dobrodružnou hru Arkham Horror, Panství hrůzy, Nevyzpytatelní či Cthulhu: I smrt může zemřít. A nedávno jsem se dočkali i výborné karetní hry Arkham Horrror postavené na konceptu LCG (živá karetní hra, k níž postupně vychází doplňující balíčky karet a nový obsah). Blackfire lokalizoval druhou, upravenou edici hry. Určena je pro 1–4 hráče od 14 let, zvládnou ji i děti od 12 let, které zvládnou hororové téma. Jedná se o kooperativní hru, ve které společně procházíte jednotlivými scénáři a musíte spolupracovat, abyste uspěli.

Ve hře představujete skupinu vyšetřovatelů, kteří odrývají nejrůznější hrozby ohrožující lidstvo. Jednotlivé scénáře před vás staví úkoly a záhady, s nimiž se musíte popasovat. V sázce je váš život a příčetnost. Ohrožovat vás budou různé příšery a nepřátelé, na které narazíte při procházení jednotlivých lokací. Zároveň budete muset zvládnout i své vlastní slabosti a vnitřní démony. Každý vyšetřovatel má vlastní balíček karet. Můžete využít připravené balíčky pro každého vyšetřovatele, ale můžete si připravit i vlastní.

Jednotlivé scénáře jsou sestaveny do ucelené kampaně. V základní krabici hry na vás čeká kampaň „Fanatikova noc“, která je složena ze tří částí: Shromáždění, Půlnoční masky, Ničitel v zemi. Připravte se na to, že rozhodnutí mají vliv na hru v následujících scénářích.

Autorem hry je zkušený Nate French, který stál i za dalšími LCG hrami, například Pán prstenů, Hra o trůny, podílel se i na hře Marvel Champions. První edice karetní hry Arkham Horror vyšla v roce 2016, revidovaná edice pak v roce 2021.

Karetní hra Arkham Horror se hraje v kolech, dokud nesplníte cíl scénáře, nebo vás děsivé síly Mýtu neporazí. Každé kolo kromě prvního začíná fází Mýtu, ve které se šikují temné síly. Stěžejní ve hře je pro vás druhá fáze vyšetřování. Každý hráč může využít tři akce: dobrat kartu, zdroj, zkoumat lokaci, přejít do jiné lokace, vyložit kartu, aktivovat schopnost svoji nebo své karty či boj s nepřítelem, může se mu ale pokusit i vyhnout. Následuje fáze nepřátel, kteří zaútočí, a fáze údržby s přípravou na další kolo.

Základem hry je procházení lokací, jejich prozkoumávání a sbírání stop, které představují získané znalosti a posouvají vás v příběhu a hrou jako takovou. Postup vám stěžují nepřátelé a nečekané okolnosti, na které narazíte. Bez boje to proto nepůjde. Musíte se na něj co nejlépe připravit. Na rozdíl o jiných her, zde boj a další testy úspěšnosti vašeho konání neřeší kostky, ale pytlíček s žetony chaosu.

Princip je celkem jednoduchý. Při testu spočítáte symboly testované vlastnosti: vědomosti, obratnost, síla, vůle, které máte na svých vyložených kartách a díky jejich efektům. Odečtete hodnotu žetonu, který vytáhnete z pytlíku. Pokud je hodnota stejná nebo vyšší než podmínka testu, uspěli jste. Například nepřítel má sílu 3, vaše výsledná hodnota testu musí být 3.

Hra je kooperativní, musíte dobře spolupracovat a domlouvat se na tom, čeho chcete dosáhnout. Důležité je i rozhodnutí, v jakém pořadí budete hrát. Konečné slovo má každý hráč. Hra ale pracuje i se skrytými informacemi. Nesmíte například explicitně sdělovat, jaké máte karty. Můžete ale naznačovat, jak byste k řešení aktuální situace mohli přispět. Podporuje to atmosféru hry.

Každý vyšetřovatel má své jedinečné schopnosti a vlastnosti. Díky tomu má každý jiné přednosti a slabiny ve hře, které můžete využít k různým strategiím. Umožňuje vám to opakované zahrání stejného scénáře. Například Roland Banks je jako federální agent schopný bojovník a sběratel stop. Knihovnice Daisy Walkerová upřednostňuje podpůrnou roli a průzkum. Servírka Agnes Bakerová zas vyniká v sesílání kouzel, takže si dokáže poradit s nepřáteli a uličnice Wendy Adamsová se jim dokáže skvěle vyhýbat.

Arkham Horror: karetní hra přináší výborný herní zážitek, dokáže vás elegantně vtáhnout do příběhu, je krásně zpracovaná a ilustrace podporují atmosféru hry. Je skvělé, že jsem se jedné z nejlepších LGG her dočkali i u nás. V základní krabici máte k dispozici pět vyšetřovatelů i se základními balíčky a tři scénáře propojené do jedné kampaně. Je to dostatek obsahu, který vám poskytne mnoho hodin zábavy. Doufám však, že se dočkáme i rozšíření, která přinesou nové kampaně a další příběhy, protože tato hra si to opravdu zaslouží.

Přestože se jedná o scénářovou hru s příběhem, je dostatečně variabilní, abyste si ji mohli zahrát opakovaně. Každý vyšetřovatel vám poskytuje jiné možnosti a strategie, které můžete prozkoumávat. Máte také možnost si zvolit obtížnost hry, a to jednoduchou, standardní, těžkou a expert. Prakticky to funguje tak, že do pytlíku s žetony chaosu přidáte nové. Pravděpodobnost horšího výsledku v testu je pak vyšší.

Výborně si zahrajete v jednom či dvou hráčích, a pokud máte rádi společný příběhový zážitek, tak i ve vyšším počtu. V každém případě se připravte na to, že hra není jednoduchá. Může se vám lehce stát, že si jeden scénář zahrajete i víckrát, než uspějete. Pokud ale budete hrát kampaňově, pak vám ani neúspěch v jednom scénáři nebrání v tom, abyste se pustili do dalšího, jen to budete mít o něco těžší. To, že je hra větší výzvou, hodnotím jako její přednost.

Sympatické na hře také je, že si můžete sestavit vlastní balíček karet vyšetřovatele a že si ho můžete vylepšovat v průběhu kampaně. Slouží k tomu zkušenosti, které během každého scénáře nasbíráte. Zároveň kladně hodnotím, že máte balíčky pro každého vyšetřovatele připravené již při rozbalení hry, takže můžete hned začít hrát bez toho, že byste hru a jednotlivé karty dobře znali. V rychlém proniknutí do hry vám pomůže průvodce hrou, který je dobře strukturovaný. A případné sporné situace vám pomůže vyřešit samostatný Přehled pravidel.

Arkham Horror: Karetní hra (revidovaná edice)

Autoři: Nate French, Maxine Juniper Newman

Herní doba: 45–180 minut