Recenze hry Belaad: Země učenců a bojovníků

Blackfire se pustil i do pro nás exotických vod a vydal hru Belaad: Země učenců a bojovníků, která se v originálu jmenuje Belaad: The Land of Swords and Quills. Původně ji vydala společnost Islama Games v roce 2020. Zavede vás do zlatého věku islámského světa, kdy se zrodilo mnoho vynikajících učenců, jejichž vynálezy a objevy ovlivnily i okolní svět. Zároveň je o konfliktu mezi mocí státu a lidu a co může znamenat vědění v nesprávných rukou.

Hra Belaad je určena pro 2–6 hráčů od 10 let. Přináší netradiční formát asymetrické strategické hry, která se mění podle počtu hráčů. Ve hře proti sobě stojí dva tábory: Království a Lidu. Do konfliktu se navíc může zapojit zástupce Řádu – reprezentant řádu hašašínů – a to ve hře tří či pěti hráčů. V sudém počtu pro sobě stojí jen Království a Lid, takže hrajete v týmech. U stolu pak sedíte na střídačku.

Hra vás zaujme velkými kartami osob, s jejichž pomocí budete realizovat akce. Jsou vyrobeny ze silného kartonu s vlysy, do nichž budete umisťovat dřevěné žetony služebníků a příznivců. Celkově je hra produkčně kvalitně připravena a má výborné ilustrace.

Ke každému týmu přináleží skupina postav, přes které budete realizovat akce. Jejich síla bude záviset na počtu služebníků, které budou mít. Navíc vám poskytnou i speciální akci, pokud na ně umístíte žeton příznivce. Například díky Pokladníkovi či Důvěrníkovi získáte akcí příjem tolik mincí, kolik má postava na sobě symbolů peněz.

Ve svém tahu zahrajete jednu ze čtyř karet akcí. Kromě příjmu můžete zahrát krádež a sebrat zlaťáky jinému hráči, v akci získání spojenců vytáhnete z pytlíku tolik žetonů spojenců, kolik symbolů na kartě postavy máte a umístíte je na příslušné postavy, tím posílíte jejich budoucí akce. Pomocí verbování učenců získáte jednu kartu učence z nabídky, musíte za ně ale zaplatit (pokud nemáte dost peněz, mohou vám vypomoci ostatní členové týmu).

Poslední ze základních akcí je boj. Umožní vám zaútočit na protivníka a získat odměnu. Základní bojovou sílu vám dají symboly boje na postavě. Boj probíhá jednoduše. Kdo má aktuálně nižní bojovou sílu, může přiznat porážku. Nebo chce pokračovat k boji, pak odhalí novou kartu ze speciálního balíčku a pokračuje, dokud nevítězí (při shodě vítězí obránce), nebo se rozhodně přiznat porážku. Třetí možností je odhalení karty s lebkou. Ta znamená, že boj okamžitě končí porážkou. Navíc vítěz určí poraženému postavu, z níž musí odstranit všechny spojence.

Kromě hlavní akce můžete na zahrané kartě využít také vedlejší akci, za ni ale musíte zaplatit požadované náklady. Provedení těchto akcí je dobrovolné, takže si můžete provést jen vedlejší akci a hlavní vynechat. Jednou z možností vedlejší akce je využití ještě jedné karty akcí z nabídky. Díky tomu můžete dojít k řetězení akcí.

Hra může skončit vítězstvím hašašína, pokud se mu podaří zavraždit učence se souhrnným počtem 6 bodů vědomostí. Nebo někdo najme třetího učence čtvrté generace (nová generace přichází vždy, když si někdo najme třetího učence z nabídky aktuální generace). Ve hře pak zvítězí tým Království nebo Lidu, který bude mít více bodů. Získáte je především z karet učenců, a to za body vědomostí a za případné bonusové body, dále z karet boje obdržených za bojové úspěchy.

Belaad je pozoruhodná hra svým herním designem, který přináší různé herní režimy pro každý počet hráčů. V každém počtu hráčů tak bude hra jiná. Pro seznámení s hrou doporučuji hrát ve dvou či čtyřech hráčích, tedy bez hašašína, který do hry vnáší více interakce a možné herní přístupy. Nejlépe pak hra uplatňuje svůj potenciál v pěti hráčích, kdy Království a Lid tvoří tým dvou hráčů a proti nim stojí tajemný hašašín se svým vražedným uměním.

Celkově tato hra nemá složitá pravidla, ale je potřeba je nastudovat do detailů, abyste si dobře osvojili všechny možné situace. Hra je určena pro hraní od 10 let, ale vzhledem k tématu spíš doporučuji hrát se staršími hráči, tedy pokud zvolíte variantu s hašašínem.

V této hře musíte počítat s větší mírou interakce mezi hráči. Jednak se projevuje bojem, jednak krádežemi, ale i dalšími akcemi. Do hry je tento prvek dobře zakomponovaný, takže působí ústrojně. Je na hráčích, do jaké míry ho využijí. Ale pokud chcete uspět, musíte s ním počítat. Dá se říci, že je chybou, pokud ho nevyužijete.

Jak jsem již naznačil, Belaad je asymetrická hra. Postavy různých táborů mají různé speciální schopnosti, kterými můžete soupeře zaskočit. Hašašín navíc může získat speciální karty, které mu poskytnou silné výhody. Zvláštním „platidlem“ jsou ve hře meče, které vám umožní zabránit okamžité porážce v boji po otočení karty s lebkou nebo si díky nim můžete najmout učence. Meče jsou zas výhodou Království a Lidu, hašasín je používat nemůže.

Hra Belaad poskytuje až nečekaně pestrý herní zážitek a poskytuje vám řadu možností, které můžete objevovat a využívat. Neočekávejte, že je všechny hned objevíte. Bude také záležet na vaší herní skupince. Příjemné je, nakolik je tato hra variabilní. Je potřeba si zvyknout na terminologii a ikonografii, která není úplně intuitivní. Graficky je ale jinak hra zpracovaná na výbornou. Je potřeba ocenit šikovné uložení všech komponent v krabici a také samostatnou brožuru s přehledem všech učenců ve hře, jejich medailonky, které vám je představí.

Belaad: Země učenců a bojovníků

Autor: Ehsan Nazarzadeh

Herní doba: 60–120 minut