Recenze hry Cthulhu Wars Duel

Pokud patříte mezi fanoušky spisovatele H. P. Lovecrafta, pak byste si neměli nechat ujít strategickou hru Cthulhu Wars Duel. Je určena pro dva hráče od 8 let. Her zasazených do jeho hororového světa je celá řada. Zpravidla se snažíte zachránit svět před prastarými bohy, kteří by ho mohli zničit a vyhladit lidstvo. Mohli jste znát například deskovou hru Arkham Horror, Arkham Horror karetní, Temné znamení, Cthulhu: I smrt může zemřít nebo Eldritch Horror.

V roce 2015 vydali Sandy a Lincoln Petersenovi hru Cthulhu Wars, ve které hráči jednou ze čtyř frakcí, jednoho z bohů mýtu Cthulhu. Na mapě Země spolu bojují o nadvládu nad světem, který zachvátil chaos. Verbují k tomu kultisty, vyvolávají příšery a snaží se probudit svého Velkého Prastarého. Tato hra je určena pro 2–4 hráče, s rozšířeními až pro 8. Vyznačuje se tím, že obsahuje velké figurky, které na stole vypadají impozantně, a tomu odpovídající cenou.

Hra Cthulhu Wars Duel z původní deskovky vychází a upravuje ji pro hru ve dvou hráčích. Místo plastových využívá kartonové figurky a společně s dalšími úpravami z ní dělá cenově dostupnou hru, která si zachovává atmosféru té původní. Zdůrazňuje v ní ale souboj dvou Prastarých. Jeden hráč se ujme Cthulhu a druhý Černé kozy, Shub-Niggurathem.

České vydání připravil Blackfire.

Cthulhu Wars Duel je asymetrická hra. Každý Prastarý má své specifické vlastnosti a výhody. Je proto potřeba, abyste se s nimi seznámili. Nejen s tím, jaké výhody a možnosti vám dává váš Prastarý, ale i tím, co dokáže soupeř. O něco přímočařejší, a tedy jednodušší může být hra za Velkého Cthulhu. Proto by si ho měl při prvních hrách vzít méně zkušený hráč.

Herní plán je rozdělený na sektory, o něž budete soupeřit. Některé jsou suchozemské, jiné vodní. Obsahovat je budete stejně, jen některé efekty ve hře se odvolávají na určitý typ lokace. Například čím více bran a akolitů ovládáte, o to větší moc získáte. Budete ji potřebovat na to, abyste realizovali své akce.

V tazích se budete střídat. Za zvolenou akci zaplatíte příslušnými body moci. Můžete naverbovat kultistu, vyvolat stvůru, probudit Prastarého, vytvořit bránu, přesunout jednotky, vyvolat bitvu, zajmout kultistu. Pokud již nemáte moc, posunete žeton rozkladu a tah pro vás končí. Druhý může pokračovat, ale vyšší cenu za akce o hodnotu žetonu rozkladu.

Po skončení akční fáze nastává fáze získávání moci, kdy opět získáte svou moc. Závisí na počtu kultistů, ovládaných branách, zajatých kultistech, ale i opuštěných branách, které si započítají oba hráči.

Hra končí vítězstvím hráče, který jako první získá 30 a více bodů zkázy. Druhou možností je, že se ukazatel rituálu anihilace dostane na místo okamžité smrti. Pak zvítězí ten, kdo má více bodů zkázy. Body získáváte za eliminaci a zabití jednotek nepřátel a při rituálu anihilace.

Významným prvkem ve hře jsou také grimoáry. Každý hráč má na své desce šest míst s podmínkami, které je potřeba splnit, abyste získali jeho výhodu. Každý hráč má unikátní sadu a vybrat si může libovolný. Černá koza například musí mít jednotky ve 4 oblastech, sdílet oblast nepřítelem nebo probudit Shub-Niguratha. Velký Cthulhu zas musí v bitvě zabít nepřátelskou jednotku, ovládnout brány nebo produdit Chtulhu.

Hru dostanete v menší podlouhlé krabici, z níž na vás temná atmosféra hry dýchne už svým grafickým zpracováním. To je ostatně přednost celé hry. Grafikou hra nadchne každého fanouška Lovecrafta. Mohla by vás zamrzet absence figurek, ale na druhou stranu kartonové standies plní svou funkci výborně a svou barevností a velikostí ve hře vynikají.

Vzhledem k propracovanosti a herním možnostem bych hru doporučil hráčům od 10 či 12 let. Velkou výhodou je znalost hry. Nejde ani tak o pravidla jako taková, ale o zkušenosti s hrou a jejích principů. Zkušenější hráč bude mít vždy nad nováčkem výhodu. Nejlépe si proto zahrají hráči, kteří mají srovnatelné zkušenosti s hrou.

Pravidla na první pohled vypadají komplikovaně a obsáhle, ale nemusíte se toho děsit. Součástí pravidel je hodně příkladů a ilustrací, a také doprovodného textu, který dotváří atmosféru. Přesto je potřeba, abyste se s pravidly podrobně seznámili, stejně tak s vlastnostmi a grimoáry obou Prastarých. Pokud znáte původní hru, nebude pro vás seznámení s pravidly nic obtížného, ale jsou zde rozdíly, s nimiž se musíte seznámit.

Za každého Prastarého se hraje jinak, protože má jiné přednosti a slabé stránky. Máte celou řadu možností, jak hrát, čím zaskočit a překvapit soupeře a jaké finty zkoušet. Díky tomu je hra plná napětí a zvratů. Překvapit vás ale mohou i kostky, kterými se řeší souboje. Házet budete často, takže se jejich vliv může vyrovnat. Do hry vnáší prvek náhody a jisté nevyzpytatelnosti výsledku boje.

Hru ocení především fanoušci hororového světa Cthulhu, ale jeho znalost není pro hraní nezbytná. Těšit se můžete na intenzivní bitvu, která bude mít atmosféru, ať už zvítězí kdokoliv.

Cthulhu Wars Duel

Autor: Sandy Petersen