Recenze hry El Grande

V prosinci u nás vyšla legendární strategická hra El Grande. Významné je to ze dvou důvodů. Poprvé je k dispozici v češtině a v nejnovější inovované edici. Lokalizaci připravil MindOK. Přestože se jedná o starší hru, původně vyšla již v roce 1995, má hráčům stále co nabídnout díky svému čistému hernímu designu. Není náhodou, že se v hodnocení hráčů na portálu BoardGameGeek drží dlouhodobě v TOP 100. Určena je pro 2–5 hráčů od 12 let.

El Grande vás přenese do Španělska 15. století, kde budete soupeřit o nadvládu s ostatními mocnými rody v jednotlivých regionech od Navary po Granadu. Hráči představují grandy, příslušníky vysoké šlechty. Vysílají své caballeros, rytíře, aby posílili jejich moc a dobyli nová území. Pokud se vám podaří pomocí intrik naklonit si krále, získáte před ostatními výhodu. Hra je založena na mechanismu area control (ovládáte území).

Hra získal nový, modernější grafický kabát. Šikovné jsou barevné krabičky, do nichž si umístíte herní materiál pro každého hráče. Kromě základní hry obsahuje také rozšiřující moduly, kterými si můžete obohatit hru a zvýšit její variabilitu. Vychází z části z původního rozšíření Král a Intrikán. Je ale lepší s nimi počkat na dobu, kdy se se základem dobře seznámíte.

Herní plán představuje Španělsko rozdrobené do devíti regionů, které jsou odlišeny barvou, názvem a bodovými hodnotami (pro prvního, druhého, případně i třetího hráče). Každý hráč obdrží figurku granda, figurky caballeros, kotouč pro volbu regionu a třináct silových karet. Kromě toho připravíte pět balíčku akčních karet.

Hra probíhá v devíti kolech, přičemž po třetím, šestém a devátém kole se boduje. Kolo začíná tím, že všichni postupně od začínajícího hráče zahrají silovou kartu. Čím vyšší číslo zahrajete, tím dříve budete hrát v následující fázi kola, ale o to méně si doberete figurek do své zásoby. Kdo zahrál nejvyšší kartu, vybírá si jako první akční kartu. Vyhodnotí v libovolném pořadí horní a dolní část karty. Ta dolní určuje, kolik figurek můžete umístit ze svého dvora na plán. Spodní vám pak poskytne nějaký efekt.

Pro umisťování rytířů do regionů platí jednoduchá pravidla. Můžete je dát do kteréhokoliv regionu, který sousedí s královským regionem. Případně můžete zvolit zvláštní region, který představuje věž. Při bodování se vyhodnocuje zvlášť. Navíc všechny rytíře přesunete do tajně vybraného regionu, a tím můžete zvrátit poměr sil při bodování.

Číselné hodnoty na každém regionu ukazují, kolik bodů dostane hráč s nejvíce rytíři a kolik další hráči v pořadí. Při shodě dostanete body, které ukazuje nižší pozice. Při bodování se vyhodnocuje i královský region. Hráč na prvním místě navíc dostane za krále dva bonusové body. Figurka granda přidává také dva bonusové body, ale jen hráči, kterému patří, pokud byl v regionu první.

Herní plán je oboustranný. Jedna strana je určena pro hru 2–3 hráčů, druhá pro 4–5 hráčů. Pokud byste hráli ve dvou, zapojí se do hry virtuální hráč, který vám bude blokovat regiony a body, které byste mohli získat.

Jak vidíte, pravidla hry El Grande nejsou nijak složitá. Herně se ale jedná o komplexní hru, která vyžaduje dobré plánování a pečlivé sledování ostatních hráčů. Určena je proto především náročnějším hráčům. Ocení ji především hráči, kteří mají rádi strategické hry s interakcí mezi hráči.

Jedná se o hru s čistým herním designem, která je založena na herním mechanismu ovládání území. Snažíte se tedy nasazovat své rytíře tak, abyste při bodování získali co nejvíce. Pomáhají vám v tom i akční karty, které mohou ovlivnit různé prvky hry, například umístění krále, rytířů či bodové hodnoty ve vybraném regionu.

V této hře se hodně pracuje s pořadím hráčů a funguje jako vyvažující mechanismus. Funguje to tak, že hráč s kartou nejnižší hodnoty se stane začínajícím hráčem dalšího kola. Přitom platí, že v daném kole nikdo nesmí zahrát kartu stejné hodnoty, kterou zahráli hráči před ním. Náhodně do hry přichází karty akčních karet, ale novou nabídku připravíte vždy před začátkem kola. Jinak záleží na rozhodnutích hráčů.

Herní materiál je pěkný a především funkční, cože je v tomto typu hry důležité. Hra je díky tomu přehledná v každé fázi hry a na první pohled vidíte, jak si kdo stojí. Oceňuji, že jsou ve hře dřevěné figurky meeplů, s nimiž se příjemně hraje. Výborné jsou také kartonové krabičky na herní materiál. Praktická je také věž, do které vhazujete rytíře. Při bodování jednoduše odklopíte dveře a rytíři sami vyskočí z věže. Příprava hry je díky tomu rychlá.

El Grande je i po letech stále výborná a zábavná hra, která vám poskytuje mnoho možností a herních rozhodnutí. Každá partie bude díky hráčům a akčním kartám jiná. Znovuhratelnost je velmi vysoká. Navíc můžete postupně zapojit i rozšiřující moduly, a tím si hru ještě více zpestřit.

El Grande

Autoři: Wofgang Kramer, Richard Ulrich

Herní doba: 60–90 minut