Recenze hry Hledání Eldoráda

Díky Ravensburgeru se k nám dostala rodinná hra Hledání Eldoráda, za kterou stojí zkušený a úspěšný autor Reiner Knizia. Jedná se závodivou hru, ve které se snažíte jako první dosáhnout bájného Eldoráda, které je ukryto v džungli Jižní Ameriky. Hra využívá mechanismus deck-buildingu a pohybu po variabilním herním plánu. Určena je pro 2–4 hráče od 10 let. Zvládnou ji ale i mladší děti.

Hledání Eldoráda se poprvé objevilo v roce 2017. Česko-slovenská edice vychází z druhého vydání a do obchodů se dostalo koncem roku 2023. Obě edice se liší grafickým zpracováním, jinak jsou shodné. V krabici najdete variabilní herní plán. Základní balíček karet pro každého hráče obsahující 8 karet a karty, které si budete moci dokoupit během hry a rozšířit tak své možnosti.

Ve hře představujete dobrodruhy, kteří si musí proklestit cestu džunglí, překonat řeky, navštívit tábory, vyhnout se sopkám. A především projít celou strastiplnou cestu co nejrychleji do cíle.

Pravidla hry Hledání Eldoráda jsou celkem jednoduchá, takže s nimi ostatní hráče seznámíte během deseti minut a můžete začít hrát. Nejprve ale musíte sestavit herní plán. Na výběr máte celou řadu připravených map. Pokaždé vás díky tomu budou čekat jiné podmínky. K dispozici jsou trasy tří různých obtížností. Můžete se ale plán sestavit i podle sebe.

Každý hráč obdrží svůj počáteční balíček karet a destičku, na kterou si ho položí, a kam bude odkládat použité karty. Obsahuje 4 cestovatelky (mince), 3 badatele (mačeta) a 1 námořníka (pádlo). Každý tah budete začínat se 4 kartami v ruce. Do prostoru nad destičkou budete vykládat zahrané karty, abyste měli přehled a mohli využít všechny efekty.

Ve hře je několik typů karet, které odpovídají terénu. Mačetu budete potřebovat v džungli, pádlo ve vodě, mince v táboře. Za mince si také budete moci nakupovat nové karty. Využít můžete i ostatní karty, každá má „hodnotu“ půl mince. Karty tak mají vícero využití, k pohybu figurkou po plánu a k nákupu.

Pohyb po plánu funguje tak, že zahrajete kartu, která odpovídá barvě políčka, kam se chcete posunout, a má stejnou nebo vyšší hodnotu, než je síla políčka. Vždy tedy zahrajete jednu kartu a přesunete se. Nespotřebovanou sílu karty případně můžete využít na další políčko stejného typu. Na každém políčku terénu krajiny vidíte, jakou potřebujete sílu karty, na šedém políčku štěrku budete muset odhodit příslušný počet karet z ruky a na červeném políčku základního tábora je musíte odstranit ze hry (to vám umožní čistit si svůj balíček karet).

Ve svém tahu se nejprve pohybujete pomocí zahraných karet, a pak si můžete maximálně jednu kartu koupit. Požijete k tomu karty se symbolem mince, případně další karty, ty mají hodnotu půl mince. Zakoupenou kartu si umístíte na odhazovací hromádku. Karty si vybíráte z nabídky na destičce tržiště. Ostatní expediční karty jsou zatím nedostupné. Získáte k nim přístup, až se prodají všechny tři karty z některé hromádky a uvolní se tak místo.

Hra končí na konci kola, kdy některý hráč dosáhl jednoho ze tří cílových políček. Může se tak stát, že se do cíle dostane více hráčů, pak rozhodují o vítězi další kritérium: kdo cestou jako první překonal nejvíce blokád.

Deck-building neboli vytváření balíčku během hry je můj oblíbený herní mechanismus, který našel uplatnění celé řadě her. Byl jsem proto zvědavý, jak se ho podařilo implementovat zkušenému autorovi. A také mě zajímalo, jak dopadne ve srovnání s jinou rodinnou hrou Lovci relikvií, která také používá deck-building k pohybu po herním plánu. Hra Hledání Eldoráda je přímočařejší a jednodušší, máte jasný start a cíl. Jinak v základu obě hry fungují obdobně.

Hledání Eldoráda je rodinná hra. Díky přístupnosti pravidel si ji dobře zahrajete s dětmi i od 8 let. Pro náročné hráče bude možná moc přímočará, ale jako pěkný filler ji ocení všichni příznivci deck-buildingu. Není náhodou, že je hra aktuálně v žebříčku na BoardGameGeeku na krásném 120. místě.

Hra pěkně pracuje s využíváním karet například v tom, že i slabší karta vám poslouží, protože ji můžete odhodit při překonávání štěrku. Jiné karty mají silný efekt, ale po jejím využití ji musíte odstranit ze hry. Váš balíček protočíte poměrně rychle, takže se vaše karty dostanou poměrně často do hry. Musíte zvolit vhodnou strategii pro nákup nových karet a jejich využitelnost během hry podle zvoleného plánu.

Díky variabilnímu hernímu plánu a nákupu karet je hra velmi variabilní. Každý závod džungli bude trochu jiný, i když se základní principy nezmění. Pokud byste si ale chtěli hru ještě více zpestřit, pak můžete využít variantu s jeskyněmi, kde získáte bonusové žetony využitelné kdykoliv ve vašem tahu. Případně do hry může zapojit malý promobalíček s novými kartami (Pádlo, Dalekohled, Svalovec, po 3 kartách).

Jak jsem zmínil na začátku, jedná se o česko-slovenské vydání. Poznáte to nejen podle přiložených pravidel, ale i podle samostatných balíčků s názvy karet a efektů ve slovenštině. Nenechte se tím zmást. Můžete si je schovat pro případ, že se vám nějaké karty poničí. A pokud jste kreativní, můžete si vytvořit i vlastní karty díky sadě prázdných karet.

Výhodou Eldoráda je, že i v plném počtu zvládnete jednu partii do hodiny. Herní tahy jsou svižné a máte prostor promyslet si svůj další tah. Hráči si během hry neškodí. Mohou si ale blokovat cestu nebo vykoupit vyhlédnutou kartu. Hra je díky tomu přátelská.

Celkově se jedná o velmi pěknou rodinnou hru, ve které můžete leccos vymyslet, a tak překvapit soupeře.

Obrázek: Ukázka herního plánu

Hledání Eldoráda