Recenze hry Králíkovství

Přestože mnoho her u nás vychází současně se světovou premiérou, najdou se i kousky, které si na české vydání musely řadu let počkat. Takovou hrou je i Králíkovství od Albi, které původně vyšlo v roce 2017 pod názvem Bunny Kingdom. Je to překvapivé už proto, že se jedná o pěknou rodinnou strategii od známého autora Richarda Garfielda, který stojí za hrami jako Magic: The Gathering, RoboRally či King of Tokyo.

Králíkovství je hra určená pro 2–4 hráče od 10 let. Zaujme vás svými roztomilými králíčky, kteří obsazují nová území. Ve hře představujete králičí šlechtice, kteří dobývají Nový svět pro svého krále. Budete produkovat zboží, zakládat města a získávat cenné zlaté mrkve. Titul „Velký ušák“ ale může získat jen jeden, ten nejproslulejší králík.

Hra obsahuje velký herní plán Nového světa, který je rozdělen území různého typu, moře, les, pole, pláně, hory, města. Tvoří síť 10 x 10 čtverců. Označeny jsou číslem a písmenem, které najdete i na kartách průzkumu. Kromě karet území budete mít k dispozici karty staveb, pergamenů a zásob. Ve hře je také mnoho figurek králíků, pro každého hráče, a také měst, které mají jednu, dvě či tři věže podle jejich síly.

Králíkovství je draftovací hra. Pomocí získaných karet budete ovládat území a získávat pergameny, které vám zajistí body na konci. Na všechno budete mít 4 kola. Každé přitom sestává ze tří fází. Nejprve proběhne draft karet a jejich zahrání. Následuje stavění, ve kterém umisťujete na plán své stavby. Na konci každého kola obdržíte zisk ze svých lén – body podle toho, jaká ovládáte území, respektive v závislosti na jejich síle a výnosnosti.

Na začátku kola obdržíte karty, z nichž si všichni současně vyberete dvě a zbylé karty pošlete sousedovi. Následně je současně zahrajete. Pomocí karet území umístíte jednoho svého králíka na plán. karty staveb si necháte před sebou a využijete je ve fázi stavění, karty pergamenů si také odložíte, ale ostatním je neukazujete. Pokud hrajete kartu zásob, okamžitě si vezmete dvě karty a zahrajete je.

Pomocí králíků tak obsazujete území. Pokud jsou vzájemně propojená, tvoří léno. Při sklizni na konci kola obdržíte body podle síly a výnosnosti léna. Síla je dána počtem věží ve všech jeho městech, výnosnost se rovná počtu různých druhů zboží. Vynásobením obou čísel získáte hodnotu sklizně, tedy body. Během hry tedy bodujete 4x a po skončení hry ještě připočítáte body za karty pergamenů, které jste během hry nasbírali.

Králíkovství sice není nejnovější hra, ale stále má co nabídnou a je skvělé, že konečně vyšla v češtině a je díky tomu dostupná širokému okruhu hráčů. Dobře si ji zahrajete v rodině i s náročnějšími hráči. Pravidla jsou přístupná i příležitostným hráčům, jsou plná ilustrativních příkladů a dobře strukturovaná, takže se s nimi rychle seznámíte. Primárně je hra učena pro 3 a 4 hráče, s upravenými pravidly si ji zahrajete i ve 2.

Jedná se o hru založenou na kartách, náhoda tak hraje nemalou roli, oslabuje ji draft karet. Máte tedy možnost výběru, jaké karty si necháte a jaké pošlete ostatním hráčům. Při každém výběru tak budete zvažovat a volit nejlepší karty. Vzhledem k tomu, že většinu úkonů dělají hráči současně, hra pěkně plyne a je svižná. Do hodiny zvládnete odehrát celou partii.

Graficky a celkovým zpracováním hra zaujme na první pohled. Podporuje atmosféru a příjemný pocit ze hry. Králičci jsou roztomilí a díky nim, plánu a městům hra vypadá na stole skvěle. Pokud hledáte příjemnou hru s přiměřenou mírou náhody a strategičnosti, která se na stole bude dobře vyjímat, pak by Králíkovství nemělo uniknout vaší pozornosti.

Obrázek: Detail hry

Králíkovství

Autor: Richard Garfield