AKTUALIZOVÁNO (*) | 5. 1. 2018 | Jako každý rok jsem po veletrhu her v Essenu připravil rešerši novinek, které jsem si během letošního roku vyzkoušel. Upozorňuji, že se jedná o můj osobní názor po prvních hrách a odráží i mé herní preference.
Musím konstatovat, že spodní hranice kvality her rok od roku stoupá výš a výš. Tento rok jsem se s vysloveně špatnou hrou v podstatě nesetkal. Dále mi přijde, že letos vyšlo v některých kategoriích až kontraproduktivně mnoho her. Na každou takovou hru pak vyjde méně potenciálních hráčů.
Poznámka: Odkaz z názvu hry vede na portál BoardGameGeek. Hodnocení z BGG je platné k 1. 12. 2017.
Herně složité hry
Gaia Project – BGG 8.74
Jedná se o remake oblíbené hry Terra Mystica, tentokrát je tématem vesmír, kde hráči rozvíjejí své panplanetární národy s vlastními specifickými vlastnostmi. Oproti Terra Mystice je zde řada vylepšení, jednak modulární hrací plán, jednak došlo k prohloubení hry, kdy hráči už v takovém množství nezískávají přímé vítězné body ale schopnosti, které je dále vylepšuji. Hru hodnotím jako velmi podařenou, poskytuje spoustu hráčských rozhodnutí a plno děje. Jediným mínusem je podobnost Terra Mystice.
Clans of Caledonia – BGG 8.27
Tato hra byla inspirována hrou Terra Mystica, každý hráč hraje za skotský klan se specifickými schopnostmi, který civilizuje kraj Caledonia, oproti Teře je více obchodně zaměřená, hráči obydlují Caledonii hlavně zemědělsky, to, co vypěstují, pak buď prodávají na trhu, nebo vyměňují formou kontraktů za vzácné zboží, vzácné zboží se pak na konci hry bodově ohodnotí, tzn. jedná se vlastně o určitou formu vítězných bodů. Hru hodnotím jako velmi podařenou, neboť je bohatá jak po hráčské, tak po dějové stránce, sice možná její mechanismy nejsou až tak úplně elegantně navržené, neboť se zřejmě jedná o autorovu první velkou hru. Důležité pro mě je, že mi přišly plně funkční.
Lisboa – BGG 8.27 (*)
Tématem je život v Lisabonu po velkém zemětřesení. Hráč na tahu zahraje z ruky jednu akční kartu, přičemž každá karta se dá zahrát několika různými způsoby. Hráči pomocí těchto karet staví obchody, veřejné budovy, produkuje zboží, staví lodě, prodává zboží a další věci. Hru hodnotím jako povedenou. Jedná se o výpravnou hru, která je ale i přivětivě hratelná, a celkem je i hráčská, i když zase ne nějak výrazně.
Agra – BGG 7.43 (*)
Tématem je život v Indii v době mughalské dynastie. Hráč na tahu hraje vždy jednu akci z dané nabídky, může postavit budovu, koupit si kartu s trvalým a/nebo jednorázovým efektem, vyrábět zboží, obchodovat se zbožím a další akce. Hru hodnotím jako povedenou. Myslím si, že je docela přívětivě hratelná, i když má trochu náběh být zbytečně příliš optimalizační. Zároveň je i celkem hráčská. Kromě toho je poměrně výpravná, což se projevuje až zbytečně velkým hracím plánem.
18CZ – BGG 8.19 (*)
Tématem je historie rozvoje železnic v Českých zemích. Spadá do série her 18xx, která vychází už několik desítek let od různých autorů i vydavatelství. Jedná se o ekonomickou akciovou hru, kde každé kolo má 2 fáze. V jedné fázi hráči kupují popřípadě prodávají akcie železničních společností, v druhé fázi se jednotlivé společnosti rozvijí po hracím plánu, staví koleje a nádraží, kupují lokomotivy, sebe navzájem a vydělávají peníze, které pak mohou být v podobě dividend rozděleny mezi jednotlivé hráče. Hra se mi těžko hodnotí, protože tam vidím 2 základní protiklady. Na jedné stráně hra na mě působí přívětivě po herní stránce a má i nezanedbatelný hráčský potenciál, na druhou stranu herní doba pro mě není přijatelná. Vydavatel uvádí 250 minut, já ji ale hrál ještě o dost déle.
Česky vydal Fox in the Box.
Kromě toho mj. vyšlo a nehrál jsem:
- Wendake
Středně složité hry
Této kategorie se týká moje poznámka z úvodu článku o příliš velkém počtu vydaných her. Mám pocit, že hráči dávají více přednost buď hrám složitým, nebo hrám jednoduchým. Tak snad výrobci vědí, co dělají.
Heaven & Ale – BGG 7.67
Tématem této hry je výroba piva, hráči si kupují piva a bodovací akce z nabídky způsobem, který byl v minulosti použit například ve hře Údolí králů (modifikovaný workerplacement), umisťují je na vlastní hrací desku, a přes bodovací akce za ně získají peníze a vítězné body. Jde o to, šikovně si piva rozmístit, protože každý dílek piva se dá obodovat různými způsoby, buď tím, že sousedí s mnichem, že je v určité oblasti, nebo že je určité hodnoty nebo určité barvy. Další vtip je v tom, že vítězné body se nepřidělují přímočarým způsobem, ale každý hráč má 5 žetonů druhů piv a 1 žeton mnicha, a stupnici, kde se pohybují. Hráči místo vítězných bodů posouvají tyto žetony, a až na konci hry se tyto žetony bodově vyhodnotí. Pozitivum této hry vidím v tom, že po herní stránce má několik pěkných vychytávek, tzn. hru hodnotím celkem pozitivně, jako negativum vidím znovuhratelnost, nejsem si jistý, jestli nejde pouze o to, naučit se jednou provždy ty dílky správně rozmístit.
Rajas of the Ganges – BGG 7.61
Tematicky zde hráči budují paláce v Indii, herně se hra podobá hře Marco Polo, jedná se o workerplacement s kostkami, kdy dostupnost akce je podmíněna hodnotou hozenou na kostce. Na první dojem vypadá tato hra lépe než Marco Polo, jsou tam z hlediska mezihry některé pěkné momenty, hráči staví paláce formou tileplacementu, plují loďkou po Ganze, ukazatel aktuálního počtu hráčových peněz zároveň snižuje počet vítězných bodů, která je třeba dosáhnout k vítěství ve hře. Tzn. hru hodnotím celkem pozitivně, na druhou stranu si nejsem úplně jistý znovuhratelností, v tomhle tato hra za úžasně modulárním Marcem Polem pokulhává.
Merlin – BGG 7.24
Tématem této hry je svět keltský legend, hráč má figurku, která chodí po hracím plánu, a na políčku, kde ukončí svůj pohyb, provede příslušnou akci, figurka se pohybuje pomocí kostek, na začátku každého ze 6 kol hráč hodí 3 kostkami a vybere si pořadí hodů jako v člobrdu, hráči během hry plní úkoly a bojují o převahy v různých oblastech. Hra na mě působila poněkud mělce, ve smyslu, že strategie hry zní: „Najdi tah za nejvíc bodů.“ A navíc nemožnost modifikace hodnoty kostky hráče poměrně řeže, takže i když by mohla být i celkem kompetitivní, hodnotil bych ji jako trochu lepší průměr.
Altiplano – BGG 7.55
Tématem je život v Andách. Autor už v minulosti navrhl velmi podobnou hru Orleáns. Dalo by se říct, že Altiplano je určitým zjednodušením této hry, hráč si na začátku kola vylosuje z pytlíku žetony různých druhů, ty pak umístí na předdefinovaná pole akcí na vlastní desce (jde o to, že k různým akcím je třeba různých žetonů). Kromě toho je rovněž možno si přikoupit další akce. Některé akce zlepšují hráčovi schopnosti, některé přináší vítězné body, jedná se o velice silně solitérní hru, která navíc působí dost zdlouhavě, hodnotil bych ji proto jako o něco horší průměr.
Nusfjord – BGG 7.52
Tématem je život na fjordu, jedná se workerplacement. Asi by šlo připodobnit k zjednodušené Agricole z rybářského prostředí. Během hry si hráči pořizují různá vylepšení, která zároveň dávají vítězné body. Hru bych hodnotil jako o něco lepší průměr, je sice korektně navržená, ale ničím speciálním mě nezaujala.
Trans Atlantic – BGG 7.27
Tématem je provozování zaoceánské lodní dopravy na přelomu 19. a 20. století. Jedná se o karetní hru, která je založena na některých mechanismech ze hry Concordie. Hráč má sadu karet, které tvoří povolené akce ve hře, každé kolo pak zahraje jednu kartu, přes tyto akce pak nakupuje další karty, nakupuje lodě, a vykonává námořní dopravu, která mu přináší peníze. Během hry pak funguje pouze 13 nejmodernějších lodí, ostatní se průběžně vyřazují. Každá loď se buď při vyřazení, nebo na konci hry oskóruje. Hru bych hodnotil jako o něco lepší průměr, hlavně mě ničím speciálním neoslovila.
Noria – BGG 6.96
Tématem je jakýsi fantazijní svět. Každý hráč má 3 rondely, které tím, jak s nimi točí, určují, jaké 3 akce v tom kterém kole zahraje. Pomocí akcí hráč buď vylepšuje svoje schopnosti, nebo si bere vítězné body. Ty se berou ve formě akcií jakýchsi klanů, přičemž hodnotou jednotlivých akcií mohou hráči pohybovat. Jedná se o prvotinu autorky, proto mechanismy hry nepůsobí příliš elegantně, nicméně asi to i nějak funguje, takže bych hru hodnotil jako o něco lepší průměr.
Riverboat – BGG 7.70
Tématem je život v oblasti řeky Mississippi v době koloniálních velmocí. Každé kolo má několik fází, nejprve hráči pořizují plantáže, pak sází, pak sklízí, a pak prodávají, co sklidili. Každý hráč má vlastní desku a určitý počet pracantů, kteří vykonávají uvedené činnosti. Hru bych hodnotil jako lepší průměr, tato hra na mě působila i docela dobře tematicky, ale scházely mi tam herní prvky, které by hraní trochu oživily, naopak některé mechanismy na mě působily poněkud krkolomně.
Reworld – BGG 6.90
Tématem je kolonizace planet. Hra má 2 epochy, v první epoše si hráči nakoupí dílky, v druhé epoše (kterou autoři označili jako třetí epochu, s tím, že druhá epocha se nehraje, neboť probíhá v hybernaci), získané dílky vyskladní na svou desku. Za to jim jsou přiděleny vítězné body, které se rozdělují jednak převahovou formou, jednak formou úkolů pro prvního hráče, který je splní. Hru bych hodnotil jako o něco lepší průměr, přišla s novým nápadem, představte si, že tímto způsobem třeba hrajete Carcassonne, na druhou stranu působila poměrně nekontrolovatelně a ani nevypadala zrovna hezky na pohled.
Whistle Stop – BGG 7.33
Tématem je železniční doprava. Každý hráč má lokomotivu a jezdí s ní z města do města sem tam. V jednom městě nabere suroviny, ve druhém si za suroviny nakoupí přímé vítězné body nebo akcie železničních společností, které se na konci hry převahově vyhodnotí. Hru bych hodnotil jako o něco lepší průměr. Sice ne úplně nezajímavý nápad, ale na můj vkus se příliš muselo řešit, jak zoptimalizovat, co nejefektivnější průjezd.
Dragonsgate College – BGG 7.16
Je to hra od nepříliš zkušeného vydavatele. Tématem je škola z nějakého fantasy světa. Jedná se o workerplacement, kde se namísto workerů používají hozené kostky. Hráči mají různé možnosti, jak vylepšovat svoje schopnosti a získávat vítězné body. Hodnotil bych jako o něco lepší průměr, z hlediska děje působila rozumně, ale vadou bylo, že z hráčského hlediska to bylo dost neurovnané, třeba spoluhráči se vyučili ve školách, které přinášely vítězné body, já jsem zvolil školu, která přinášela akční karty, načež když jsem si prvně vítězoslavně lízl kartu, tak na ní stálo, lízni si další kartu, ostatní dostanou 2 peníze.
Valletta – BGG 7.06
Tématem je budování hlavního města Malty. Hráči mají sadu karet, se kterými se pracuje podobně jako v deckbuildingových hrách. Karty dávají suroviny, peníze a vítězné body a umožňují stavět budovy, které dávají vítězné body a přidávají karty do vlastního balíku. Hru hodnotím jako lepší průměr. Funguje rozumně, ale herně není nijak výrazná.
Pulsar 2849 – BGG 7.64 (*)
Tématem je život ve vesmíru v budoucnosti. Na začátku kola se hodí kostkami, hráči si pak hozené kostky rozeberou tak, že na každého zbydou 2, a ty mu pak parametrizují jeho 2 akce, přičemž výhodnější vysoká čísla jsou kompenzována horším pořadím ve hře a tím, že nemá příjem určité suroviny. Každý hráč má velký počet akcí, co s kostkami dělat, musí si ale pečlivě vybírat, kterým směrem se zaměří, protože počet akcí na hru je poměrně výrazně omezený. Tzn. může například navštívit během hry hodně galaktických systémů nebo postavit hodně továren, apod. Hru hodnotím jako celkem povedenou. Více bych ji ocenil po hráčské stránce, kde si hráč může volit mezi řadou různých plánu.
Česky vydal MindOK.
Yokohama – BGG 7.99 (*)
Tématem je život ve středověkém Japonsku. Jedná se o hru od japonského autora, která v menším nákladu vyšla už loni, ale to jsem ji nezaznamenal. Z hlediska mechanismů by se hra dala velmi dobře přirovnat ke hře Istanbul, pouze je komplexnější. Oproti Istanbulu zde hráč má více cest, kterými se může vydat. Může plnit zakázky, může si kupovat technologie, může navštěvovat budovy, které přináší vítězné body. Hru hodnotím jako velmi povedenou, jednak hráči si musí dobře naplánovat, kudy budou chodit, jednak tam vznikají zajímavé zápletky způsobené tím, když se vám soupeři neustále pletou ve vaší cestě.
Kromě toho mj. vyšlo a nehrál jsem:
- Keyper, Biosphere, Santa Maria, Chimera Station, Calimala, Gentes, Otys, Dinosaur Island, Pioneer Days, Cosmogenesis, Loot Island, Bunny Kingdom
Jednodušší a jednoduché hry
Azul – BGG 7.78
„Tématem“ je výroba mozaiky. Je to abstraktní hra s jednoduchými pravidly, hráči netradičním způsobem sbírají různobarevné kameny a vyplňují s nimi vlastní desku tak, aby z toho měli co nejvíc bodů. Hra působí přívětivě, navíc má hezké grafické provedení, proto bych ji hodnotil jako celkem povedenou, i když po hráčské stránce má pouze minimální ambice.
Poznámka: České vydání připravuje MindOK.
Photosynthesis – BGG 7.48
Tématem je růst stromů. Jedná se o jednoduchou abstraktní hru se silným důrazem na téma. Hráči pěstují stromy, z vyprodukovaného kyslíku mají peníze, kterými si hradí náklady na další pěstování a z vytěženého dřeva mají vítězné body. Hru bych hodnotil jako celkem povedenou. Hraní takto originálně koncipované hry potěší, ačkoliv nespíš nejde o hru, která by byla dostatečně hráčská.
The Quest for El Dorado – BGG 7.49
Tematicky jde o putování v divočině. Jedná o závodní deckbuildingovou hru, kdy každý hráč má figurku cestovatele, hrací plán je tvořen startem na jednom a cílem na druhém konci plánu, mezi nimi jsou políčka s různými typy krajiny. Během kola je možno si dokupovat další karty, přičemž každá karta je schopna projet určitý terén o určitý počet polí. Hodnotil bych ji jako o něco lepší průměr, z hlediska herního relativně funguje, ale kontrola nad hrou schází.
Pioneers – BGG 7.17
Tématem je osidlování Divokého západu. Po plánu se pohybuje kočár, hráč na tahu si zaplatí cestu kočárem z místa, kde se zrovna nachází, na nějaké prázdné pole plánu, tam pak vysadí jednu svou figurku, která zde provede svou akci, poté hráč ještě může buď dokoupit další figurky, nebo postavit koleje, které zlevňují pohyb kočárem. Vítězné body se přidělují za nasazené figurky a postavené koleje. Hru hodnotím jako lepší průměr, docela příjemná jednoduchá hra bez nějakých větších hráčských ambicí.
Montana – BGG 7.05
Tématem je osidlování Divokého západu. Jde o workerplacement, kde si hráči kupují suroviny, a za ně pak staví vesnice. Cílem je postavit jako první určitý počet vesnic. Přišlo mi, že hra se dala dohrát natolik rychle, že si nikdo hraní moc neužil, proto bych ji hodnotil jako průměrnou.
Century: Spice Road – BGG 7.48
Tématem je obchod s kořením. Hráči mají sadu karet, které jim generují koření, kromě toho si mohou dokoupit další karty. Cílem je plnit dodávkou koření úkoly, ze kterých jsou vítězné body. Tato výpravně vyprodukovaná hra působila příliš přímočaře, hodnotil bych ji proto jako o něco lepší průměr.
Poznámka: Česky vydal Piatnik jako Century: Cesta koření.
Amun-Re: The Card Game – BGG 6.88
Tématem je Starý Egypt, jedná se o dražební karetní hru, která vychází ze starší oblíbené hry Amun-Re. Hráči každé kolo draží o karty, karty přináší pyramidy, kříže, které dávají vítězné body, farmy a velbloudy, které dávají peníze. Hru bych hodnotil jako lepší průměr, hra je celkem kompetitivní, ale hráčské kvality částečně limituje její jednoduchost.
Quests of Valeria – BGG 7.12
Jak uvádím v úvodu článku, nehraji všechny žánry her, a tohle mi přišlo, že je generická náhodná karetní hra. Je to žánr, který nehraji, takže se mi tato hra nelíbila.
Bärenpark – BGG 7.43
Tématem je stavba parku pro medvědy. Jedná se o jednoduchý tileplacement. Hru hodnotím jako lepší průměr. Sice nemá žádné hráčské ambice, ale hraní na mě působilo přívětivě.
Sagrada – BGG 7.62
„Tématem“ je výroba mozaiky. Jedná se o kostkovku. Na začátku kola se hodí kostkami a hráči jimi postupně vyplňují vlastní plán tak, aby z toho měli co nejvíc bodů, hra se mi příliš nelíbila, nebyla příliš kontrolovatelná a mechanismy nepůsobily ani herně přívětivě.
NMBR 9 – BGG 6.99
„Tématem“ je tetris. Jedná se multiplayer solitérní hru, kdy hráči skládají tetris dílky v daném losovaném pořadí tak, aby z toho měli nejvíc bodů. Hru hodnotím jako lepší průměr, nejedná se o hráčskou hru, ale je herně přívětivá. U těchto multiplayer solitérů vždycky trochu kazí dojem, že si člověk říká, že jiný mechanismus by se býval v tomto módu hrál o něco líp.
LYNGK – BGG 7.92
Jedná se o novou abstraktku z GIPF projektu. Jde o to sestavovat věže z různobarevných kamenů, hra vypadá pěkně po grafické stránce, herně bych ji hodnotil jako o lepší průměr, originální mechanismy, ale hráčskou kvalitou si zatím nejsem jistý
Santo Domingo – BGG 6.62
Pirátská karetka s blafovacími prvky, každý tah si každý hráč tajně vybere jednu postavu, kterou bude hrát, tzn, je to ten typ mechanismu jako byl použit například v Citadele. Hodnotil bych ji jako o něco lepší průměr, herně působila celkem pozitivně, jenom mě vždycky karetky oslovují o trochu méně než jiné žánry.
TA‐KE – BGG 6.92 (*)
Tématem je středověké Japonsko. Jedná se o minimalistickou hru pro 2 hráče. Hráč na tahu si nejdřív vezme postavu z některé z 5 hromádek. Postavy jsou 5 druhů, každý druh dává během hry jiný efekt, a poté si oba hráči oskórují všechny postavy toho druhu, jakého je postava, která byla právě nově odkryta. Hru hodnotím jako lehce podpůměrnou, je to sice zajímavý originální nápad, ale zážitek z hraní je příliš omezený jednoduchostí hry, a navíc začínající hráč má nelogicky po celou hru malou výhodu.
Dragon Castle – BGG 7.43 (*)
Tématem je středověké Japonsko. Hlavní princip spočívá zjednodušeně řečeno v tom, že hráč na tahu si vezme některý z volných kamenů z nabídky a umístí jej na vlastní desku. Kameny jsou 5 barev a cílem je sestavovat z nich sety sousedících kamenů stejné barvy. Tuto hru hodnotím jako nepříliš povedenou. Popsaný herní princip mě bohužel neoslovil, a navíc je ke hře bezdůvodně použita souprava kamenů ze hry mahjong (solitér).
Indian Summer – BGG 6.92 (*)
Tématem hry je podzimní příroda. Jedná se tileplacement, hra volně navazuje na Cottage Garden a Patchwork, ale je jednodušší než zmíněné hry. Hru hodnotím jako průměrnou, přijde mi, že nepříliš záživně rychle skončí, bez toho, aby se stihla odehrát nějaká zajímavá zápletka.
Majesty: For the Realm – BGG 7.13 (*)
Tématem je život ve středověku. Hráč na tahu si vezme jednu kartu z nabídky a vyloží si jí před sebe podle druhu a provede její efekt, což mu přináší vítězné body. Na konci hry se pak přidělí další vítězné body, jednak za set různých postav, jednak za převahu v jednom druhu postav. Hru hodnotím jako průměrnou. Na to, že se jedná o příliš jednoduchou hru, je celkem o co hrát, protože se hodí sbírat jak stejné postavy, tak i různé postavy.
Česky vydal MindOK jako Majesty: Má koruna, mé království.
The Castles of Burgundy: The Dice Game – BGG 6.84 (*)
„Tématem“ je krajina. Hodí se 4 kostkami, 2 kostky jsou standardní hrací kostky, 2 kostky určují typ krajiny. Jedná o solitérní hru, kdy každý hráč má sešítek s hracím plánem, a každý tah si zaškrtne jedno políčko krajiny, pokud odpovídá číslo na kostce. Cílem je vyškrtávat jednobarevné souvislé oblasti, jsou z toho body a nějaký malý bonusový efekt k tomu. Hra je zjednodušením deskové a karetní hry stejného jména. Hodnotím ji jako průměr, přišlo mi, že funguje, tak jak má, ale jedná se o velmi primitivní hru. (Pokud někdo třeba není schopen ve vlaku číst knížku, tak si může tohle zahrát.)
Minute Realms – BGG 6.57 (*)
„Tématem“ je budování říše. Každé kolo se rozdá sada karet, hráči si je kupují a mají z nich vítězné body. Hru hodnotím jako lehce podprůměrnou. Snad i celkem funguje, ale přišla mi příliš jednoduchá na to, aby mohla něčím zaujmout.
Kromě toho mj. vyšlo a nehrál jsem:
- Istanbul – Dice game, Queendomino, Tao Long: The Way of the Dragon
Atmosferické hry
Letos vyšlo tolik her, že jsem se vlastně ani k hraní atmosferických her nedostal.
Codenames: Duet – BGG 7.97
Teď už klasická slovní hra, tentokrát v kooperativní verzi pro menší počet hráčů.
Poznámka: Česky vydal MindOK ve spolupráci s CGE jako Krycí jména: Duet.
EXIT: Das Spiel – Das Haus der Rätsel – BGG 6.77 (*)
Tématem je detektivní pátrání. Jedná se kooperativní jednorázovou hru, kde hráči postupně společně řeší sadu různých rébusů. Tzn. jde o jednu z velkého počtu únikových her, které v poslední době vycházejí. Těžko hru hodnotit, vůči ostatním hrám není souměřitelná, a tento žánr nehrávám tak, abych mohl hodnotit, jestli je lepší, nebo horší než jiné. Asi bych řekl, že hra mi přišla, že celkem funguje, ty rébusy nejsou nijak extrémně těžké, a v nejhorším je zde možnost si vzít nápovědu.
Česky vydalo Dino jako EXIT: Opuštěná chata.
Kromě toho vyšlo a nehrál jsem:
- Rob and Run
Reprinty, remaky a rozšíření
V letošním roce mj. vyšlo:
- London, Kingsburg, Manhattan, Brass, Mořeplavci, Amun-Re, Torres, Tikal, Notredame, Rok draka, Troyes, Cartagena, Terraformace Marsu Hellas & Elysium a Venus Next, Marco Polo – Agents of Venice, Small World: Sky Islands
Související články:
- Ohlédnutí za Essenem 2017: Jaké hry přinesl (2. část)
- Ohlédnutí za Essenem 2016: Krátké hodnocení novinek (3. část)
- Ohlédnutí za Essenem 2015: Krátké hodnocení novinek
- Krátké hodnocení letošních novinek (Essen 2014)
2 komentáře
nesouhlasim uplne s vetou : A navíc nemožnost modifikace hodnoty kostky
u popisu Merlina. Moznost je pomoci jablka, ktere se sice tezko ziskava, ale je tam.
a pak taky minimalne jednou vlajkou, pokud si dobre pamatuju.
Nechci se pouštět do hlubokých rozborů, když to nemám vůbec nahrané, ale co jsem hrál, tak po třetině hry si jeden soupeř postěžoval, že špatně házel a má tudíž ztrátu na ostatní 2 – 3 tahy a nevidí, že by mu hra poskytovala nějakou šanci ztrátu dohnat.