Recenze hry Monumental

Mezi květnovými novinkami od Blackfire se objevila také hra Monumental, která již na krabici slibuje boj civilizací a další obsah, protože se jedná o core set. Skrývá civilizační deck-building, tedy hru, ve které rozvíjíte svou civilizaci a která využívá mechanismus tvorby balíčku během hry. Hra je určena pro 1–4 hráče od 12 let. Jejím autorem je Matthew Dunstan, který stojí například za hrami Elysium, Adventure Games: Monochrome Inc., Next Station: London.

Krabice je přímo nabita nejrůznějším herním materiálem. Najdete v ní velký počet karet, žetonů civilizací a zdrojů, destiček krajiny. K dispozici máte základ hry a hned několik rozšiřujících modulů, které můžete do hry zapojit podle svého přání.

Každý hráč si zvolí svou civilizaci, na výběr jich je pět: Egypt, Řecko, Čína, Japonsko a Dánsko (vikingové). Začínáte ve svém městě, ze kterého se budete moci pomocí dobývání rozšiřovat po mapě. Svou civilizaci rozvíjíte pomocí karet, které získáváte, představují znalosti a budovy. Začínáte ve starověku a postupně se dostanete až do současnosti.

Než začnete hrát, musíte si vybrat vybrat a vytvořit mapu. Mapy najdete v samostatném sešitu, kde jsou rozděleny podle počtu hráčů a obtížnosti. Složíte si ji pomocí destiček krajiny, mají tvar zubatého kotouče, ale jedná se o hexy. Každý typ krajiny má své obranné číslo odrážející jeho náročnost při dobývání. Podle návodu je obsadíte žetony barbarů, tržišti a svobodnými městy.

Dále si zvolíte své civilizace a vezmete si příslušné žetony armády, základní karty města a karty kulturní politiky. Váš základní balíček města obsahuje celkem 15 karet, dobře si ho zamícháte a prvních devět karet umístíte před sebe do mřížky 3 x 3 karty. Představují vaše město, ze kterého budete získávat zdroje pro svůj tah.

Cílem hry je rozvinout co nejvíce svou civilizaci a získat nejvíce bodů. Obdržíte je za ovládaná území, získané karty vědomostí, za postavené divy světa a vyložené karty kulturní politiky. Navíc si připočtete bonusy za převahy v uvedených oblastech. Snažíte se proto získat lepší karty, než máte v základním balíčku, abyste měli dost zdrojů, dobývat nová území, za něž obdržíte další výhody, rozvíjet kulturu, a díky tomu zlepšovat své možnosti. A především chcete vše skombinovat tak, abyste získali co nejvíce výhod.

Základem hry jsou tedy karty města, každá civilizace má něco specifického, ale v zásadě máte balíčky stejné. Na rozdíl od jiných deck-buildingových her, zde si zvolíte jeden sloupec a jednu řádku a tyto karty aktivujete. Dají vám zdroje, které musíte využít v daném kole, jinak vám propadnout. A můžete využít efektů karet, pokud vám nějaký poskytují. Karty vědomostí se přitom podkládají pod karty budov, takže po jejich aktivaci získáte více. Aktivované karty na konci svého tahu odložíte na odkládací balíček a do města vyložíte nové karty z dobíracího balíčku.

Základní zdroje jsou ve hře tři. Výrobu potřebujete ke stavbě nových budov a divů světa, vědu k získávání nových karet vědomostí, vojsko slouží k přesunu jednotek, objevování a dobývání. Snažíte se proto aktivovat ve svém městě ty karty, které vám přinesou zdroje pro realizaci akcí, které v daném tahu chcete realizovat. Ve svém tahu uděláte vše, na co vám stačí zdroje. Přitom můžete využívat zlato, které slouží jako žolík, který nahrazuje základní zdroje.

Boj je řešen jednoduše. Musíte dobývat tolika jednotkami, abyste vyrovnali hodnotu obrany (dané územím a jednotkami na něm). Každý hráč má svého vůdce, který má specifickou vlastnost a vyšší obranu, dále devět vojáků. Celkem tedy 10 jednotek pro boj. Zvědové mají čtvercový žeton, aby se odlišili, protože neslouží jako vojáci, ale prozkoumávají území a získávají tak různé výhody.

Monumental je na první pohled pěkná hra. Obsahuje řadu prvků, které máme rádi, deck-building, asymetrii, objevování území, kombení karet, interakce mezi hráči. Navíc vše ladí a funguje. Hra je také dostatečně variabilní, abyste si ji dobře zahráli opakovaně. Umožňuje to variabilní herní plán a možnosti rozšiřujících modulů, kterými můžete hru obohatit.

Přes zmíněné výhody vás Monumental nemusí zcela uspokojit. Jakoby její herní potenciál nebyl zcela naplněn. Aktivace karet v mřížce vám dává hodně prostoru na vymýšlení nejlepších kombinací a maximalizaci efektů, deck-building ale nefunguje tak dobře, balíček se protočí málo na to, abyste dostatečně využili kombinací, které byste chtěli využít. Boj a interakci mezi hráči je ve hře nakonec jen minimální, každý si vykolíkuje své území a jen okrajově se o nějaké bojuje. Ve výsledku si každý buduje jen to své, a ostatní nemusí moc sledovat.

Samostatnou kapitolou jsou pravidla. S jejich pomocí je velmi obtížné do hry proniknout a dobře ji zvládnout. Hra obsahuje velké množství herního materiálu a různé moduly, s jejich odlišením a popisem je to ale špatné, takže vám zabere hodně času, než se vším proberete. Základní pravidla přitom nejsou složitá, ale narazíte na řadu nejasností v tom, jak vyhodnotit efekty konkrétních karet. Jejich upřesnění v pravidlech nenajdete, pomůže vám alespoň slovníček terminologie. Přehled součástí hry bez obrázků na konci hry je totální nesmysl.

Ilustrace karet a žetonů jsou výborné a produkční zpracování hry je kvalitní a přehledné. Jen si musíte dát pozor na to, abyste na herním plánu nezakryli důležité žetony, prostoru na dílcích krajiny není moc.

Věřím, že si hra své příznivce najde. Rozhodně má potenciál. Otázkou je, komu ji doporučit. Zvládnou ji starší děti, takže si ji můžete zahrát v rodině. Každý zvládne něco vybudovat.

Monumental

Autor: Matthew Dunstan