Recenze hry Tindaya

Tindaya je velká kooperativní hra, kterou u nás vydala TLAMA games. Určena je především náročnějším hráčům, kteří mají rádi komplexní hry a vyhledávají výzvy. Hra vás zavede na začátek 15. století na Kanárské ostrovy. Budete představovat vůdce kmene, který se snaží sjednotit domorodce, aby mohli čelit přírodním katastrofám, nepřízni bohů a kolonistům, kteří dobývají ostrovy. Hra je určena pro 1–4 hráče od 14 let.

Pokud by vám nevyhovoval čistě kooperativní mód můžete si zahrát i kompetitivně, respektive semi-kooperativně. V tomto módu budete společně čelit nepřízním osudu v podobě přírodních katastrof a kolonistům, takže můžete všichni prohrát, ale každý si bude započítávat body za rozvoj kmene a jeho přínosy.

Produkčně je hra velmi bohatě vybavena a na stole vypadá moc pěkně. Připravte si si velký stůl, aby se vám vše dobře vešlo a měli jste přehled. Mapa ostrovů je složena z hexových polí. Během hry se bude proměňovat podle toho, k jakým událostem dojde nebo se vám podaří je zažehnat. Komponent je opravdu hodně, takže se musíte připravit na delší nastavování hry před začátkem a také na to, že vám může chvíli trvat, než se ve všem zorientujete.

Vaším cílem ve hře je přežít tři roky, tři herní kola. Přitom se budete potýkat s nedostatkem zdrojů a s nepříznivými událostmi, na které se budete muset připravit. Na začátku bude mít váš kmen jen omezené zdroje a znalosti. Bude tedy potřeba, abyste se učili i novým věcem, které vám pomohou přežít. Bez dobré spolupráce to tedy nepůjde.

Na začátku herního kola se dozvíte, jaké nepříznivé události vás čekají, například, který ostrov obsadí osadníci, jaká sopka vybuchne. Poté můžete naplánovat své akce a začít je vykonávat. Slouží k tomu dvě komponenty, které již máte k dispozici. Na akci umístíte kostičku a vykonáte ji, nebo na ni umístíte váleček a akci vykonáte hned dvakrát, ale o váleček přijdete, takže ho využijete jen jednou.

Máte na výběr z několika akcí. Můžete nakoupit vynález, získat novou jeskyni pro svůj kmen, vyrábět nebo se pohybovat po mapě. Vždy musíte zaplatit příslušné náklady. Pohyb je významnou akcí hry, protože po ukončení pohybu můžete provádět dodatečné akce. Kromě pohybu po ostrovech se můžete pohybovat i přes vodu. To ale umí jen vůdce kmene a potřebuje k tomu dřevo na loď (k němu se ale může přidat libovolný počet členů kmene).

Vůdce kmene je pro vás klíčová postava, protože toho umí víc než běžný členové kmene. Může například zaútočit na osadníky, bude k tomu ale potřebovat dostatek členů kmene a zbraně. Nebo může obětovat bohům a tak předejít jejich nepřízni.

Na konci kola vykonáte několik kroků, jako je rozmnožování, živení, nepřízeň bohů či vyhodnocení katastrof. Tsunami například pohltí ostrovy, sopka vychrlí lávu a ostrovy rozšíří nebo připlují kolonisti a obsadí některý z ostrovů.

Hra pro vás končí porážkou, pokud se stane, že některý z vašich kmenů vymře, když je zloba bohů moc velká nebo když ostrovy zaplní kolonisté. Zvítězíte tehdy, když přežijete tři roky a splníte kooperativní cíl.

V semi-kooperativním modu zvítězí ten hráč, který získá nejvíce bodů solidarity. Při této variantě jsou pravidla stejná, jen si započítáváte body za svůj přínos při záchraně ostrovů a za veřejné a tajné úkoly.

Tindaya je propracovaná strategická hra s výrazným tématem, která má sice základní pravidla vcelku jednoduchá, ale různé detaily a výjimky vyžadují hodně vaší pozornosti. Především si budete muset dávat pozor, abyste správně hru administrovali a při manipulaci na nic nezapomněli. Přeci jen je hra založena na neustálém nedostatku všeho a vymýšlením, jak potřebné zdroje zajistit, abyste udělali, co je nezbytné k přežití. Toto vymýšlení strategie a její realizace a odhalování možných kombinací je na hře nejzábavnější.

Bez promyšlené spolupráce se neobejdete. To ale může vést k tomu, že se vymýšlení strategie ujme jeden hráč a ostatní se jen povezou. Při při prvních hrách doporučuji kooperativní mód, abyste se hru naučili, a pak vyzkoušet i kompetitivní mód, ve kterém každý vůdce kmene hraje za sebe, ale zároveň musí spolupracovat s ostatními. A nakonec sami posoudíte, který herní mód vám bude více vyhovovat. Můžete také využít různé nastavení obtížnosti hry. Ono není na škodu občas kooperativní hru prohrát, aby pro vás byla skutečnou výzvou.

Různých zdrojů, surovin a předmětů je ve hře velký počet. Navíc je různě proměňujete a směňujete. Oceňuji proto systém disků, kterými si označujete, co máte a v jakém množství. Jednoduše pak přesunutím disku uděláte z kozy jídlo a rohy na zbraň.

Tindaya není hra pro každého. Ocení ji především ti, kdo mají rádi výzvy a hledání nejlepších řešení v obtížných situacích. Počítejte také s delší herní dobou a náročnější přípravou hry. Pokud máte méně herních zkušeností a preferujete přístupnější hry, sáhněte raději po jiné. Těm, co se ale možných obtíží jen tak nezaleknou, bude odměnou jedinečný herní zážitek.

Předností hry je dostatečná variabilita, která vám umožňuje opakované hraní a zkoumání jejích možností a hloubky.

Obrázek: Detail herního plánu

Tindaya