Recenze karetní hry Válka o Prsten

Fanoušci ságy Pán prstenů od J. R. R. Tolkiena a nejen oni si mohou zahrát řadu her zasazených do tohoto populárního fantasy světa a stát se na chvíli přímými aktéry událostí ve Středozemi a určit jejich vývoj. Skvěle se to daří například deskové hře Válka o Prsten, jejíž druhou edici v češtině vydaly REXhry. Svobodné národy v ní stojí proti armádám Stínu. Je to výpravná, a také časově náročná hra. Pro ty, kteří by chtěli zažít podobně napínavé dobrodružství, ale chtěli by něco přístupnějšího, je tu novější Válka o Prsten: Karetní hra, která u nás vyšla v loňském roce.

Karetní Válka o Prsten není pouhým zjednodušením velkého bratříčka do karetní podoby, ale svébytnou karetní hrou, kterou odehrajete do dvou hodin a která si zachovává napětí a atmosféru původní deskovky. Zahrajete si ji ve 2–4 hráčích od 12 let. Primárně je určena pro dvě dvojice, kde dva hráči představují svobodné národy a druzí dva Stín. Každý hráč má přitom vlastní balíček karet.

Možná vás překvapí, že autorem hry je někdo jiný než původní tvůrci. Stojí za ní Ian Brody, kterého můžete znát ze série her Armádní generál (Quartermaster General).

V krabici najdete velký počet karet rozdělených do různých frakcí. Z nich si hráči sestaví své balíčky, s nimiž budou hrát. Velké karty představují bojiště Stínu a Svobodných národů a další karty Stezek. Reprezentují souběžné příběhy, boj s nepřítelem a cesty Společenstva při plnění nelehkého úkolu.

Před hrou si zvolíte scénář, který budete hrát. Standardní hru mohou hrát 2–4 hráči rozdělení do dvou týmů a prožijete v ní celý příběh Pána prstenů od Dna pytle po Horu osudu. Další scénáře jsou kratší nebo navržené čistě pro dva hráče.

Karetní Válka o Prsten je asymetrická hra, ve které má každý hráč vlastní balíček karet. Svobodné národy se snaží zničit Jeden prsten a současně bránit své domovy před Sauronem a jeho spojenci. Stín zas usiluje o to, aby jeho válečná síla ovládla Středozemi dříve, než Společenství splní svůj úkol. K tomu, abyste si hru opravdu užili, je potřeba, abyste se dobře seznámili s kartami ve svém balíčku a jejich možnými kombinacemi a využitím. Výhodou je i znalost karet protivníků.

Základní principy hry jsou celkem jednoduché. Hra probíhá v devíti kolech, po jejichž skončení si hráči spočítají body za karty bojišť a za stezky. Strana s vyšším počtem bodů zvítězí. Konec může nastat i dříve, a to v případě, že se jedné straně podaří získat o deset bodů více než soupeři.

V každém kole vyložíte jednu kartu bojiště a jednu kartu stezky a o ně budete soupeřit. Přikládat k nim karty a snažit se získat převahu. Přitom ale každá karta bojiště určuje, kdo (které konkrétní frakce) se brání a kdo útočí. Ke kartám stezek pak můžete přikládat jen karty, které přináleží její úrovni. Díky tomu si hra zachovává atmosféru Pána prstenů a do hry vnáší větší strategičnost.

Začíná hráč představující Froda (respektive balíček národů, jehož je součástí), následují Černokněžný král, Aragorn a Saruman. V tazích se střídáte, dokud všichni nepasují. Následuje vyhodnocení bojů u aktivních bojišť a na aktivní stezce, kontrola vítězství a dobrání karet.

Jaké akce můžete realizovat. Základní akcí hry je vyložení jedné karty k bojišti, na stezku nebo do zálohy. Cenou je odložení jiné karty z ruky. Můžete také přesunout kartu ze zálohy na bojiště či stezku nebo využít efektu některé karty. Využití karty přitom závisí na jejím typu. Ve hře jsou čtyři: armády, postavy, předměty a události. Události ihned vyhodnotíte a vyřadíte ze hry. Předměty vždy vykládáte na karty postavy podle daných podmínek, a tím ji posílíte. Armády můžete vyložit na bojiště nebo do zálohy, ale ne na stezku. Zato postavy můžete vyložit kamkoliv, ale jen na odpovídající úroveň dané stezky.

Během hry se vám některé karty vrací do odkládacího balíčku, mnoho karet je ale ze hry odstraněno, zůstanou v balíčku vyřazených karet. Během hry si tedy musíte dát pozor na to, odkud si karty dobíráte a kam je odkládáte.

Karetní hra Válka o prsten je založena na získávání převahy u jednotlivých karet lokací. V tom se podobá jiným hrám, například Battle Line (nebo její úpravu Skol ty Skoty, kterou u nás vydaly REXhry). Celkově je ale daleko propracovanější a tematičtější. Především vám poskytuje větší prostor pro kombinování karet a využívání jejich efektů. Karty také můžete použít různým způsobem. Některé jsou silnější na obranu vlastního bojiště, jiné na útok, další na stezce.

Primárně je hra navržena pro týmovou hru ve čtyřech hráčích, kdy hráči musí spolupracovat, aniž by si vzájemně ukazovali karty. Domlouvat se mohou, ale veškerá komunikace musí být veřejná. Umocňuje to příběhovost hry. Dobře si ale zahrajete i ve dvou hráčích, kdy každý ovládá dva oddělené balíčky. Nebo můžete využít scénář určený přímo pro dva hráče.

Jak jsem již zmiňoval, základní pravidla nejsou složitá. Náročnější je v tom, že se musíte sžít s klíčovými pojmy, abyste správně využívali efekty karet a dobře karty odkládali a abyste se rozuměli všem ikonám a jejich umístění. Po první partii vám to ale přejde do krve. A nastane ta těžší část, rozhodování, kdy, co a kam zahrajete.

Přestože se jedná o asymetrickou hru, je dobře vyvážená. Je to ale karetní hra, a záleží na tom, jak karty znáte a jak vám přichází do hry. Klíčová rozhodnutí činíte v tom, jaké karty si necháte, kterými „zaplatíte“ (takže se vám vrátí později) a které zničíte (už se vám nevrátí).

Válka o Prsten: Karetní hra je propracovaná strategická hra se silným tématem, která umí vyprávět příběhy, i když v ní není velký herní plán s figurkami. Příprava je rychlá i samotná hra je svižná. Znalost knížek nebo filmů je výhodou hlavně kvůli příběhu, ale není podmínkou. Výhodou je i skvělá znovuhratelnost, můžete si vyměnit strany nebo balíčky, obměnu hry přináší i to, jak karty přichází do hry.

Pro hraní v jednom nebo kooperativně ve dvou hráčích vám doporučuji, abyste si pořídili i rozšíření Proti stínu, které je již také dostupné.

Válka o Prsten: Karetní hra

Autor: Ian Brody