Recenze: Legendy Západu

Divoký západ je plný kovbojů, zlatokopů, šerifů, dobrodruhů, lovců, pistolníků, psanců, někteří jsou známí po celém světě, jména jiných upadla v zapomnění stejně rychle, jako vyhasl jejich život. Zažít tento svět na vlastní kůži a stát se na chvíli součástí jeho příběhů můžete s hrou Legendy Západu, kterou u nás vydal MindOK. Je to dobrodružná hra, která je určena pro 2–6 hráčů od 14 let, ale zvládnou ji i mladší. Ujmete se role slavné historické postavy Divokého západu a vytvoříte s ní nový příběh.

Jedná se o velmi vydařenou hru, která by neměla uniknout vaší pozornosti. Svou atmosférou vás vtáhne do příběhů Divokého západu, budete jejich součástí a budete je sami tvořit. Vše podporuje kvalitní grafika a zpracování. Hra získala mimo jiné cenu Hrajeme.cz DOPORUČUJE – zima 2020.

Divoký západ se vším všudy

Legendy západu jsou hrou, která vám dává mnoho možností, co a jak můžete dělat. Přináší otevřený svět, ve kterém se snažíte se svou postavou co nejvíce proslavit. Je jen na vás, zda se vydáte na dráhu psance, či budete strážcem zákona. Toto zaměření můžete během hry i několikrát změnit. Jedná se sendboxovou v hru ve stolní podobě.

Každý hráč si na začátku hry zvolí svou postavu s unikátními schopnostmi. Můžete se stát Wyattem Earpem, Divokým Billem, Calamity Jane, Billy Kidem. Na kartě nechybí ani stručný popis z její historie, takže budete vědět, o koho se jedná a čím se proslavila. V průběhu hry pak získáváte body strážců zákona nebo body psanců, podle toho, k jaké straně se přikloníte. Přináší vám v průběhu hry různé výhody. Můžete ale zůstat i neutrální.

Na hráčskou desku si kromě karty své postavy budete umisťovat zbraně a vybavení, peníze a zlato, které získáte. Budete si zde zaznamenávat i počet zranění. Obdržíte ho například, když prohrajete v souboji. Nemusíte ale mít obavu, že byste přišli o všechny životy a že by hra pro vás skončila. Zranění omezuje počet karet, které můžete mít v ruce. Ty využíváte například v soubojích či v saloonu při hraní pokeru.

Herní plán představuje část území Divokého západu s městečky Darkrock a Red Falls, zlatonosnou řekou, železnicí, horami, ranči a skrýšemi banditů. Nechybí stanice šerifa, obchod, saloon, kabaret, nádraží, banka či rýžoviště zlata. To je prostor, kde se budete pohybovat. Na každém místě máte možnost vykonat určitou akci. Těžit zlato, nakoupit vybavení, získat dobytek nebo ho prodat, zahrát si poker a získat peníze. Budete se ale také moci střetnout s bandity nebo jinými hráči. Jako šerif můžete zatknout psance, jako psanec můžete vykrást banku.

Na začátku tahu obdržíte peníze a jednu nebo dvě pokerové karty, dále si zvolíte zbraň a jízdní zvíře pro svůj aktuální tah. K dispozici máte až 3 akce, můžete se pohybovat (máte 2 body pohybu, se zvířaty více), využít akce karet, bojovat či využít akce lokace, kde se nachází. Můžete přitom opakovat stejnou akci víckrát. Výběr je opravdu pestrý.

Boj probíhá tak, že si oba soupeři připraví jednu pokerovou kartu a současně ji odhalí. Přitom uplatní všechny aplikovatelné efekty, a to zahrané karty, zbraní, předmětů a schopností postav. Hráči pak ještě mohou zahrát z ruky kartu umožňující reakci. V boji zvítězí ten, jehož karta po všech úpravách má vyšší hodnotu. Při shodě vítězí útočník. Poražený utrží 1 zranění, vítěz získá odměnu podle typu útoku.

Hra končí, když některý z hráčů dosáhne stanoveného počtu bodů věhlasu. Většinu z nich získáváte v průběhu hry za různé aktivity. Na konci hry si k nim ještě přičtete body za vybavení, peníze, úkoly a podle zaměření postavy. Vítězem se stane hráč, který dosáhl největšího věhlasu.

Grafika a zpracování hry

Hra má originální grafické zpracování v duchu Divokého západu, ať už se jedná o herní plán, karty či další herní komponenty. Nechybí například stylový zásobník na karty, takže budou přehledně srovnané a nebudou vám „utíkat“ po stole. Ve hře je i 13 detailních figurek postav, které napomáhají atmosféře hry.

Pravidla hry jsou obsáhlejší, protože řeší nejrůznější herní situace, k nimž může dojít. Celkově jsou ale dobře strukturovaná a přehledná, a nejsou tak složitá, jak by se na první pohled mohlo zdát. Před první hrou ale doporučuji, abyste si je dobře prostudovali.

Legendy Západu jsou jedinečnou hrou, která má svou atmosféru a ve které se stanete součástí příběhů z Divokého západu. O takové hře jsme vždy snili, když jsme sledovali westerny v televizi nebo četli Rodokapsy. K tomu, abyste si ji skutečně užili, vám doporučuji, abyste od začátku hráli intuitivně, pocitově a nezdržovali se propočítáváním a promýšlením tahů.

Pro první hru, kdy se s ní seznamujete, je výhodnější hrát základní variantu, ale další partie hrajte i s úkoly. Zábavnější je hra ve větším počtu hráčů, kdy dochází k častější interakci mezi nimi a umožňuje rozehrát různé strategie. V otevřenosti hry je její silná stránka, ale i slabina. Pokud byste ji hráli jen jako strategickou hru a vše optimalizovali, bude hra schematická. Nezapomeňte, že se jedná o tematickou hru, a pak si ji všichni užijete.

Ve své podstatě se jedná o přátelskou hru, která vám umožní hrát na plno po celou partii. Můžete si dovolit menší neúspěch v podobě prohraného souboje či partie v pokeru. Vždyť vzápětí to svému sokovi můžete vrátit i s úroky. Herní tahy jsou zpravidla rychlé, zábavné je i sledování ostatních hráčů.

Obsah krabice je bohatý a pro první hry dostačující, později si ale hru budete chtít obohatit o další karty a možnosti. Tento typ her si o nový obsah přímo říká. Dvě malá rozšíření, Hrst novinek a Hodný, zlý a pohledný, jsou již k dispozici, doporučuji je pořídit rovnou se základní hrou. Větší rozšíření s názvem Ante Up MindOK chystá.

Vřele Legendy Západu doporučuji, zvládnou ji i starší děti a příležitostní hráči. Hra v sobě skrývá daleko více možností a zajímavostí, které můžete objevovat, než se do recenze vešlo.

Legendy Západu

Autor: Hervé Lemaître