Recenze: Marvel United

Svět superhrdinů má již v deskovkách nezastupintelné místo. Je to oblíbené téma a má hodně fanoušků. Není proto divu, že přicházejí nové a nové hry. Po karetní hře (LCG) Marvel Champions nebo Splendor Marvel je tu kooperativní desková hra Marvel United, která je určena především pro rodinné hraní. Jistě k ní rádi zasednou i náročnější hráči, kteří jsou příznivci Marvelu, ale nebude to pro ně taková výzva. Těm doporučuji, aby si rovnou vyzkoušeli nejnáročnější variantu.

Hra Marvel United je určena pro 1–4 hráče, podle krabice od 14 let, fakticky ale od 8 let. Pravidla jsou natolik jednoduchá, že je zvládnou i mladší děti s pomocí starších hráčů. Měly by však umět číst.

Zachraňte (opět) svět před padouchy

Ve hře se ujmete rolí hrdinů, například Iron Mana, Captain Ameriaca, Wasp či Black Widow, kteří se společně snaží překazit plány jednoho z padouchů a porazit ho. Na výběr jich máte hned sedm a pro každého dostanete i figurku. Budete zachraňovat civilisty, porážet zločince, zabraňovat hrozbám, používat speciální schopnosti. Musíte však spolupracovat s ostatními hrdiny, jinak neuspějete.

Padouch se potlouká po městě, navštěvuje různé lokace, v nichž získává poskoky, spřádá své plány a šíří zmatek. A když má příležitost, útočí na hrdiny. V základní krabici najdete tři padouchy, s nimiž se můžete utkat: Takmastera, Ultrona a Red Skulla.

Herní plán je složen ze šesti lokací, která představují známá místa jako Time Square, Central Park, Avengers Tower, Starkovy laboratoře či Velitelství policie New York. Jsou rozloženy kolem desky padoucha, která ukazuje specifická pravidla pro zvolený scénář. A jsou zde i tři karty misí, které budete řešit. Každý hráč se zvoleným hrdinou dostane balíček karet, které mu budou poskytovat akce, a také slouží při udělení zranění. Vlastní balíček má také padouch.

Společně zvítězíte, pokud se vám podaří padoucha včas porazit. Nejdříve ale musíte dokončit dvě ze tří misí, abyste ho byli schopni zranit. Prohrajete, pokud padouch dokončí své spiknutí: splní podmínku svého ničemného plánu, jeho balíček je vyčerpán nebo když kterýkoliv hrdina nemá na začátku svého tahu karty v balíčku ani v ruce.

Partie začíná tahem padoucha. Jednoduše odkryjete první kartu z jeho balíčku a položíte ji na stůl. Bude představovat první kartu vaší příběhové linky. Celou kartu odshora dolů vyhodnotíte. Následují tři tahy hráčů (po dokončení první mise pak dva). Vždy si doberete jednu kartu, jednu kartu zahrajete tak, že ji položíte do příběhové linky a provedete akce. Nakonec můžete využít efekt lokace, pokud v ní již není hrozba.

Akce vám poskytne zahraná karta, a také karta předchozího hrdiny. Každý symbol na spodní straně karty vám dá jednu akci: pohyb, útok, hrdinskou akci, žolík vám dá na výběr jakoukoliv z nich. Kromě toho vám některé karty poskytnou i speciální efekt, ale ten vyhodnotí jen hrdina, který kartu zahrál.

Netradičním způsobem se řeší zranění hrdiny. Za každé zranění, které utrží, musí hrdina odložit jednu kartu z ruky dospod svého balíčku. Pokud tak odloží svou poslední kartu, je KO. Okamžitě se vyhodnotí efekt BAM! na desce padoucha. To může způsobit zranění dalšího hrdiny i jeho KO. Ze hry ale hrdina nevypadne. Na začátku dalšího svého tahu si dobere čtyři karty a standardně hraje.

Marvel United je dobře připravená a zábavná kooperativní hra s tématem superhrdinů. Svým provedením a přístupností osloví široký okruh hráčů, především fanoušci Marvelu by si neměli nechat ujít. Dobře si ji proto zahrajete v rodině s dětmi či příležitostnými hráči. S pravidly je dokážete seznámit v krátkém čase.

Pěkné na hře je, jaké hráčům dává možnosti pro rozhodování, ale i to, jak je nenásilně nutí spolupracovat. Hráči musí řešit mise, zároveň chtějí odstranit hrozby, zachránit civilisty a porazit zločince. Jeden hrdina to sám nezvládne, takže je potřeba se domlouvat a využívat akce z karty zahrané předešlým hrdinou. Není také od věci si dávat pozor na padoucha, který prochází lokacemi a škodí.

Na hře je také potřeba ocenit, že každý hrdina má jedinečný balíček, takže hra s různými hrdiny se bude o něco lišit. Díky tomu je hra dostatečně variabilní, aby vám stálo za to ji hrát opakovaně. Variabilitu podporuje i možnost volby padoucha či výběr obtížnosti. Podporuje ji také náhody daná tím, jaké karty přicházejí do hry.

Dobře si zahrajete i s touto jednou základní krabicí. Pokud si hru budete chtít rozšířit o nové hrdiny a bojovat s dalšími padouchy, můžete již teď sáhnout po rozšíření Strážci Galaxie a Spider-Man. Blackfire již také oznámil přípravu lokalizace dalších dvou rozšíření, a to X-Man a Deadpool.

Marvel United

Autoři: Andrea Chiarvesio a Eric M. Lang

Herní doba: 40 minut