Recenze: Pán prstenů – karetní hra

S karetní hrou Pán prstenů se ponoříte do řady příběhů a dobrodružství ze Středozemě, světa elfů, hobitů, trpaslíků i lidí, ale i skřetů, pavouků a různých lotrů. Jedná se o kooperativní hru pro dva hráče, kteří společně plní úkoly zvoleného scénáře. Svoláte své hrdiny, abyste se postavili silám Temného pána. Vypravíte se do různých koutů Středozemě, projdete Temným hvozdem, podél řeky Anduiny až do Dol Guldur. Vše se děje prostřednictvím karet, kterých je již v základu hry nespočet. A další následují v rozšiřujících balíčcích, které obsahují nové karty a s další dobrodružství. Jedná se totiž o hru typu LCG (živou karetní hru). Česky dosud vyšel cyklus Stíny Temného hvozdu a začátkem roku 2015 velké rozšíření Khazad-Dúm a první balíček z cyklu Trpasluj.

Vstupte do světa Středozemě

Pán-prstenů_boxO tom, do jakého světa vás hra zavede, jistě máte jasno již z jejího názvu, a ilustrace vám to jen potvrdí. Jedinečný svět Středozemě, který vytvořil ve svých knihách J. R. R. Tolkien a následně zpopularizovalo filmové zpracování, se již stal klasikou. A také inspirací pro nejednu hru. Stojí za to otevřít krabici s další hrou? Rozhodně ano. Otevře před vámi nová dobrodružství a zákoutí, která z knih a filmů nemusíte znát.

Hra Pán prstenů je složena z jednotlivých scénářů, které tvoří krátké příběhy zasazené do Středozemě. Jejich prostřednictvím máte možnost tyto příběhy prožít. Nejedná se však o doslovné kopírování knižní předlohy. Základní sada obsahuje tři dobrodružství, kterými postupně procházíte. Jejich obtížnost je různá: Průchod skrz Temný hvozd je nejlehčí, Cesta podél řeky Anduiny obtížnější a Únik z Dol Guldur nejtěžší.

Každý hráč má svůj balíček karet a své hrdiny, s nimiž prochází zvoleným dobrodružstvím. K dispozici jsou čtyři připravené balíčky. Mají rozdílná zaměření a hráčům dávají různé možnosti podle druhu vlivu (vůdcovství, učení, mysl, taktika). Jeden umožňuje lépe porážet nepřátele, druhý zlepšuje obranu, další rychleji prochází jednotlivými místy a plnit úkoly. Jejich přednosti si proto liší a vyžadují různý styl hraní. Díky tomu hra poskytuje mnoho možností. Hráči si mohou sestavit také balíček vlastní, ale to lze doporučit až po dobrém seznámení se všemi kartami a jejich fungováním ve hře.

Pán-prstenů-balíček4S každou sférou vlivu se pojí tři hrdinové (například s vůdcovstvím Aragorn, Glóin a Théodred). Ti jsou různě silní a mají speciální vlastnosti. Díky hrdinům máte k dispozici zdroje pro zahrání dalších karet, ať už doplňků (zbraní, artefaktů), spojenců či událostí. Plní také úkoly a můžete je vysílat do boje. Musíte je ale také ochraňovat, protože při jejich ztrátě hra skončí nezdarem. Hráči (jako tým) vyhrají jen tehdy, pokud alespoň jeden hrdina splní všechny úkoly. Existuje však ještě další způsob, který může hráče obrat o vítězství. V průběhu hry hráči dostávají body ohrožení. Kdo dosáhne hodnoty 50, je vyřazen ze hry.

Herní kolo se skládá ze sedmi fází a každá fáze může mít několik částí: 1. zdroje – získávání zdrojů za hrdiny a karty, 2. plánování – hráči vykládají karty, 3. úkol – vysílání hrdinů plnit úkoly a jejich vyhodnocení, 4. putování – hráči mohou cestovat do jedné lokace, 5. setkání – hráči volí nepřítele a probíhá zkouška střetnutí, 6. boj – nejprve se vyhodnotí útoky nepřátel, potom útoky hráčů, 7. obnovení – obnovení vyčerpaných karet. Je potřeba dobře plánovat, rozvrhnout síly, využít kombinací karet. Stále se musíte rozhodovat. Pošlete Aragorna plnit úkol na cestě Temným hvozdem, nebo si ho budete šetřit na boj s pavouky? Když nebudete plnit úkoly, nevyhrajete, ale pavouci vám mohou pěkně zavařit, pokud na ně nejste připraveni.

Splnit poslední kartu úkolu znamená úspěšně dokončit daný scénář. Do cesty se ale staví různá úskalí a nepřátelé, které je potřeba překonat. Nebezpečí ve hře představuje balíček setkání, který obsahuje různé lotry a místa stojící v cestě dokončení úkolů.

Je hra pro každého?

Pán-prstenů-událostiKaretní hra Pán prstenů je určena především náročnějším hráčům, ale díky svým vlastnostem osloví i další zájemce o nádherný svět Středozemě. Nejlépe si zahrajete ve dvojici. Tím je hra výjimečná. Pokud si chcete zahrát se svým partnerem/partnerkou něco nekonfliktního, pak je tato hra dobrou volbou. Hráči spolupracují při řešení různých situací, společně se snaží projít celým dobrodružstvím. Když nemáte po ruce žádného spoluhráče, můžete si stejně dobře zahrát sami sólovou hru. Pokud budete mít k dispozici dvě základní sady, je možné hrát až ve čtyřech hráčích, pravidla s tím počítají.

Pán prstenů využívá systém vytváření balíčku. Nemusíte tedy hrát jen s těmi připravenými, ale připravit si z dostupných karet vlastní. Kdo má tento typ her rád, ten zde získá neskutečně pestrý prostor pro zkoušení různých kombinací a možností.

Zpracování hry je exelentní

Pán-prstenů-úkolyHra obsahuje několik typů karet, které jsou dobře odlišeny rubovou stranou. Karty mají krásné ilustrace, které výborně navozují atmosféru hry, přímo vás vtahují do příběhu. Karty mají dobrou kvalitu. Kromě toho je součástí hry počítadlo ohrožení a žetony zdrojů a zásahů ze silného kartonu. Pravidla jsou dobře strukturovaná a doplněná o ilustrativní příklady. Přesto se nevyhnete tomu, abyste jimi listovali a hledali odpovědi na otázky, na které během prvních her narazíte.

Hodnocení hry

První hra se vám může zdát složitá, ale jakmile se se s ní seznámíte, jen tak vás nepustí a budete se k ní rádi vracet. Jak to u karetních her bývá, nejprve musíte poznat karty a jejich možnosti, pak si hru náležitě užijete. Pán prstenů je velmi zdařilá hra, která má výbornou atmosféru. Dobrodružství jsou různě obtížná, ale i ta lehčí vás dokáží potrápit. Nesmí vás zaskočit, že si jedno dobrodružství zopakujete i víckrát. Alespoň si vyzkoušíte různé kombinace, které hra nabízí, a donutí vás lépe plánovat. Stojí za to zkoušet různé balíčky.

Pokud máte rádi příběhy ze Středozemě, pak by vám tato hra neměla uniknout. Doporučuji vyzkoušet alespoň základní hru. Díky rozšiřujícím balíčkům, které již vyšly a které  budou v roce 2015 vycházet, se můžete těšit na nová dobrodružství a výzvy.

Pán prstenů: karetní hra

(Jak se vám hra líbila? Zadejte vlastní hodnocení na stránce hry)

Autor: Nate French

Počet hráčů: 1–2

Doba hry: 30–90 minut

Doporučený věk: od 13 let

Rok vydání: 2011, česky 2012 (Blackfire)

Rozšiřující balíčky z cyklu Stíny Temného hvozdu

(dostupná česká vydání)

Hon na Gluma

Na Gandalfovu žádost pátrají hrdinové v Údolí Anduiny mezi Mlžnými horami a Temným hvozdem. Podle toho, co se říká, je Glum někde v těch místech, a hrdinové musí najít vodítka, která jim pomohou tohoto úskočného tvora vystopovat.

Kopce Emyn Muil

Glumova stopa zavedla hrdiny do kopců Emyn Muil, avšak tam vychladla. Kdesi v této oblasti se skrývá Glum a hrdinové ji musí pečlivě propátrat. Někde snad na stopu narazí a pronásledování tak začne znovu.

Střetnutí na Skalbalu

Zatímco hrdinové na březích Anduiny pátrají po Glumovi, zaslechnou zvěsti o skupině zlobrů, kteří se usadili na Skalbalu a do údolí přinesli strach a zmatek. Mír v této oblasti vždy udržovali Meddědovci vedení nyní Drsmedem Starým, a tak se hrdinové vydají hledat Drsmeda, aby mu pomohli zahnat zlobry zpět do hor, odkud přišli.

Mrtvé močály

Poté, co hrdinové zachytili Glumovu stopu v kopcích Emyn Muil, sledují ho dále do Mrtvých močálů, kam prchl v zoufalé snaze vyhnout se pronásledovatelům. S pocitem, že už se pátrání chýlí ke konci, vstoupí hrdinové do zrádných mokřadů s odhodláním chytit to stvoření živé.

Putování do Rhosgobelu

Při cestě Údolím Anduiny hrdinové narazí na padlého orla, smrtelně raněného v nedávné bitvě s gobliny. Vzhledem k tomu, kde se právě nacházejí, rozhodnou se hrdinové přepravit orla do Rhosgobelu, na okraj Temného hvozdu, kde – jak doufají – mu čaroděj Radagast zachrání život.

Návrat do Temného hvozdu

Poté, co hrdinové v Mrtvých močálech chytili a zajali Gluma, musí ho bezpečně přepravit na sever Temným hvozdem, aby ho vyslechli v paláci krále Thranduila. Avšak cesta to nebude snadná: Temný hvozd je stále nebezpečný, a síly Temného pána chtějí Gluma získat pro vlastní záměry… a Glum sám bude chtít uprchnout.

Převzato z herního webu Frodovy deskové hry (upraveno).