Recenze: Star Wars – Vnější okraj

Svět Star Wars je bohatý, takže poskytuje dostatek inspirace pro hry různého druhu. Když je ohlášena nová deskovka zasazená do tohoto světa, jsem vždy zvědav, zda přinese něco nového, jako například Rebelie, a stane se vyhledávanou hrou nejen pro fanoušky Star Wars, nebo zda se jen poveze na popularitě silné značky.

Novinka Star Wars: Vnější okraj u nás vyšla před pár týdny současně s uvedením ve světě a mohu s klidem říci, že se povedla. Je to dobrodružná hra pro 1–4 hráče od 14 let, zvládnou ji ale i děti od 10 let. Připravte se na delší herní dobu, která je ale naplněna jedinečným herním zážitkem. Hra má řadu herních prvků, díky nimž vás bude bavit a budete se k ní rádi vracet. Do 8. října 2019 se můžete zapojit do soutěže o tuto hru.

O čem Vnější okraj je

Hned na začátku je potřeba říci, že hra Star Wars: Vnější okraj nevychází z hlavní filmové řady, nenaplňujete velký příběh v boji mezi světlou a temnou stranou síly. Rozehrává menší osobní příběhy některých postav, které znáte z filmů či knížek. Můžete se podívat do jejich minulosti a jak se stali tím, čím jsou. Han Solo, Bobo Fett či Lando Calrissian, to jsou postavy, které budete ve hře představovat, pašeráci, lovci odměn, žoldáci. Pohybovat se budete v soustavách mimo centrální světy, kde se nejlépe daří dobrodruhům, kteří žijí na hraně zákona.

Vaším cílem ve hře je, abyste se v tomto nebezpečném světě proslavili a stali se žijící legendou. Proto se vydáváte napříč galaxií, abyste dokázali ostatním své schopnosti a získali jejich uznání. Budete plnit obtížné zakázky, získávat odměny za dopadení zločinců, doručovat ilegální náklad, bojovat s hlídkami impéria, ale i jiných frakcí. Ve hře zvítězí ten, kdo jako první získá 10 bodů proslulosti.

Každý hráč si na začátku hry vybere svou postavu, za niž bude hrát. K dispozici jich je 8. Každá má své specifické dovednosti a osobní cíle. Jejich splněním získáte jednak proslulost, jednak si svou postavu vylepšíte. Navíc vám pomohou různé pomůcky a zbraně, které získáte. Podobné je to s lodí. Zpočátku máte obyčejnou nákladní loď, ale během hry si můžete pořídit rychlejší, silnější a odolnější loď a najmout další členy posádky a získat vylepšení. Všechno ale něco stojí.

Během svého tahu vždy projdete třemi kroky. Během plánování si vyberete jednu ze tří možností: pohyb, zisk kreditů, odstranění žetonů poškození. Ve kroku provádíte libovolné množství akcí, například nákup, doručení nákladu a zajatců. V posledním třetí kroku vyřešíte jedno střetnutí. Zpravidla to znamená, že si vezmete kartu střetnutí odpovídající vašemu aktuálnímu místu.

Během hry tedy rozhodujete, kam budete cestovat, jakým způsobem si chcete vydělávat a co vám přinese kýženou proslulost. Možností máte nepřeberně. Určitou strategii vám poskytuje vaše postava, ale i loď, kterou máte. Pokud chcete uspět, nesmíte se bát riskovat, a především využívat příležitosti, které se vám naskytnou.

Jak budete různé situace a setkání ve hře řešit, pěkným způsobem určuje váš vztah s různými frakcemi, jakou u nich máte reputaci. Ty jsou ve hře čtyři: impérum, rebelové, huttové a syndikát. Díky kladné reputaci například proletíte okolo hlídky bez zdržení nebo získáte nějakou výhodu při vyhodnocení karty střetnutí, záporná vás donutí zastavit a bojovat nebo dát úplatek, abyste získali nového člena posádky.

Vnější okraj je tematická hra, ve které se boj a testy úspěchu řeší kostkami. Náhodu ale můžete ovlivnit tím, jakou máte loď, posádku a vybavení. Při boji hodíte tolika kostkami, jaká je vaše síla, a sečtete symboly úspěchu. Výsledek porovnáte s hodem soupeře a vyhodnotíte, zda jste zvítězili, nebo ne. Zranění ale dostanete vždy. Při testech si hodíte dvěma kostkami. Zda uspějete, závisí na vaší zkušenosti (pokud nemáte klíčovou vlastnost, je pravděpodobnost malá, když už jste zkušenější, vaše šance je daleko větší).

Hra Star Wars: Vnější okraj patří k nejlepším hrám svého žánru. A je skvělé, že je u nás dostupná v češtině. Je totiž hráčsky přívětivá, a přitom dostatečně náročná. Dává také hráčům dostatečný prostor pro jejich vlastní rozhodnutí. Vše je navíc krásně provázáno s tématem, takže každá postava rozvíjí svůj originální příběh, který nemusí kopírovat původní předlohu. Slavnou pašeráckou loď Millennium Falcone nemusí získat Han Solo a v její posádce nemusí být Žvejkal, ale když se to podaří, máte o to větší radost.

Hra mě velmi mile překvapila svým hladkým průběhem a zábavností. Pravidla jsou přehledná a srozumitelná. Řada ilustrací a příkladů vám pomůže v pochopení všech detailů. Pokud byste potřebovali podrobnější vysvětlení nebo upřesnění během hry, můžete sáhnout po Přehledu pravidel, které jsou u FFG standardem.

Přívětivost hry se projevuje například v tom, jak řeší zničení vaší lodi nebo porážku vaší postavy. Pokud k tomu dojde, což nebude tak neobvyklé, ve fázi plánování jen odstraníte všechny žetony poškození (z lodi i postavy), přijdete o 3000 kreditů a tajné karty. Pokračujete však standardně fází akcí a střetnutí. Neztratíte tedy tah, ani nemusíte budovat svou postavu od začátku. Dalším prvkem, který podporuje zábavnost hry, je to, že v každém svém tahu vyhodnocujete střetnutí, bez ohledu na to, kde se nacházíte. Díky tomu se stále něco děje.

Pokud bych měl hře něco vytknout, pak je to zpracování karet. Ve hře je několik druhů karet obchodu, které tvoří nabídku pro všechny hráče. Velikost písma je ale tak malá, že si kartu přečte, jen když si ji vezmete do ruky. To hru samozřejmě zbytečně zdržuje. Přitom je na na nich často dost místa, takže by to šlo řešit lépe. To se týká grafiky lodí a postav nemám výtek, jsou krásně provedené, a především přehledné.

S hrou dobře seznámíte i příležitostného hráče a pokud jste v rodině zvyklí hrát častěji, pak ji zvládnou i děti od 10 let. Výborně si zahrajete ve 2 a ve 3 hráčích. Během hry zas tolik nepotřebujete sledovat, co dělají ostatní hráči, takže ve čtyřech čekáte na svůj tah déle. Záleží pak na konkrétní hráčské skupince, jak bude udržovat pozornost jednotlivých hráčů v tazích ostatních, například čtením karet či házením za nepřítele. Díky množství postav, karet střetnutí a obchodu je hra dostatečně variabilní, abyste si ji užili i při opakovaném hraní. My jsme po dohrání partie měli chuť pustit se hned do nové.

Vnější okraj je hra, která přináší řadu inovací a která v nabídce česky vydaných her nemá aktuálně srovnatelnou konkurenci. Rozhodně vám ji doporučuji.

Star Wars: Vnější okraj – základní informace

Autoři: Corey Konieczka, Tony Fanchi