Recenze: Stezky slávy

Nabídka her je v současnosti široká, a proto některé pěkné hry mohou uniknout vaší pozornosti, a to by byla škoda. Mezi takové hry bych zařadil Stezky slávy, o nichž se mluví méně, než by si zasloužily. České vydání připravily REXhry loni v listopadu. Téma není zcela originální, ale provedení ho výstižně naplňuje originálním způsobem. Ve hře se jako mladí hrdinové vydáte za slávou v nebezpečném fantasy světě.

Hra je určena pro 2–5 hráčů od 10 let. Hra má přístupná pravidla takže si ji dobře zahrajete se staršími dětmi v rodině, ale osloví i náročnější hráče, kteří si chtějí zahrát něco jednoduššího, ale herně pěkného. Hra vás zaujme i kvalitním grafickým zpracováním.

V kůži hrdiny ve fantasy světě

Ve hře představujete mladé hrdiny, kteří se chtějí proslavit. Vydávají se proto za dobrodružstvím, a především za slávou. Před vámi leží svět, který je plný nestvůr, ale i pokladů. Při svém putování potkáte nejrůznější postavy a navštívíte jedinečná místa. Hodit se vám proto bude štít a meč, nějaké ty zlaťáky, ale i lektvary či kniha kouzel. Všechny vaše zážitky vytvoří vaši stezku slávy hrdiny, a ten nejlepší se stane hrdiny.

Během deseti kol budete sbírat dílky dobrodružství, které budete skládat dohromady do své stezky. Vybírat je budete z plánu dobrodružství formou jednoduché dražby. Za umístěné dílky získáte odměny. Ve hře jsem celkem čtyři typy dílků: nestvůry, postavy, místa a poklady.

Všichni současně tajně pomocí karty určí, který dílek z nabídky by chtěli získat. Od začínajícího hráče si každý vezme zvolený dílek. Můžete se tak stát, že na někoho nevybyde. Takový hráč si ve druhém „kole“ výběru může vybrat jiný ze zbývajících dílků. Každý dílek má svou cenu, kterou musíte zaplatit při umístění. Na stranách mohou mít spojky, kterými na sebe musí navazovat. Kromě toho můžete získat klíč při spojení spojení dvou jeho polovin. Otevře vám truhlu s další odměnou, kterou získáte navíc k té standardní za daný dílek.

Již během hry v rámci odměn získáváte korunky, které ve hře představují vítězné body, další body navíc získá ten hráč za jednotlivé převahy v zlaťácích, magie, boje a lektvarech. Na konci hry vám také dají odměnu některé postavy. Hráč s největším počtem vítězných bodů zvítězí.

Herní mechanismus hry je velmi jednoduchý. Zdánlivě jde jen o přikládání dílků a inkasování odměn. Jak tušíte, není to tak triviální a hra před vás klade řadu hráčských rozhodnutí. Začíná to již výběrem dílku. Musíte zvažovat, jaké máte šance získat právě ten vyhlédnutý dílek. Záleží totiž na pořadí hráčů, které se mění podle toho, kdo si bral dílek na nejnižší pozici (tedy zpravidla ten, který nikdo v předchozím kole nechtěl).

Dále musíte dbát na to, kolik vás dílek bude stát a co vám přinese svou okamžitou odměnou, ale i do budoucna. Neméně významné může být to, jak se vám dílky bude dařit propojovat. Odměny se často násobí počtem určitého typu dílků. Proto se vám vyplatí je sbírat, i když mají menší hodnotu než jiné v nabídce. Samostatnou roli hrají místa, za něž získáváte odměnu až v momentu, kdy je propojíte s jiným dílkem, ale pak to může stát opravdu za to.

Správný odhad a promyšlené kombinace jsou cesty k úspěchu. Ostatní hráči ale nezahálejí, takže se dá ve hře i trochu zaškodit jinému hráči tím, že mu vezmete vyhlédnutý dílek. Někdy je to nezbytnost.

Hra je svižná a s herní dobou okolo 40 minut, takže nejspíš nezůstane při jedné partii. Hra je dostatečně variabilní, abyste si ji rádi zahráli opakovaně. Pro zkušenější hráče je připravena sada speciálních dílků výprav, které zpestří vaši hru.

Hru Stezky slávy mohu vřele doporučit.