Recenze závodivé hry s formulemi HEAT

Nabídku závodivých her rozšířila novinka HEAT od Days of Wonder, kterou k nám přinesl Blackfire. Zahrajete si ji v 1–6 hráčích od 10 let. Herní doba se pohybuje okolo jedné hodiny. Jedná se tedy o rodinnou hru, která však poskytuje pokročilá pravidla, takže se vám jen tak „neohraje“ a může oslovit i náročnější hráče, kteří jsou příznivci formulí. Pohyb formulí po závodní dráze je řízen kartami. Hra vás zavede do začátku 60. let 20. století, kdy do kokpitu formulí usedali ti nejodvážnější jezdci.

S hrou se nejlépe seznámíte, když si zahrajete podle základních pravidel. Jakmile se seznámíte s jejími mechanismy a principy, můžete přidat rozšiřující moduly a pokročilá pravidla hry. A nakonec uskutečnit celou sérii závodů v systému šampionátu. Po každém závodu si zaznamenáte do bodovací tabulky výsledky. Nejlepší pilot se stane mistrem celého šampionátu. Ve hře jsou k dispozici dva oboustranné herní plány se čtyřmi závodními okruhy: USA, Francie, Velká Británie a Itálie.

Každý okruh má své speciální podmínky. Najdete u ní, na kolik kol se závod pojede, kolik má zatáček, kolik karet Heat si umístíte na místo motoru a kolik karet napětí si zamícháte do balíčku ke svým kartám rychlosti a vylepšení. Se všemi těmito kartami budete během závodu pracovat.

Váš tah sestává z několika kroků. Nejprve upravíte svou rychlost o jeden stupeň nahoru nebo dolů, ale můžete si nechat zařazenou aktuální rychlost. Rychlostní stupeň určuje, kolik karet ze své ruky zahrajete. Součet hodnot karet určuje vaši aktuální rychlost. V ruce jich máte k dispozici 7. Jakmile mají všichni karty připravené, odhalíte je a jeden po druhém pohnete svým autem a dokončíte svůj tah. Hrajete v pořadí od vedoucího auta po poslední. Pokud jsou dvě auta na stejné úrovni, rozhoduje o pořadí to, které je blíže k závodní linii (je vyznačena na desce a určuje ideální stopu).

Kromě povinných kroků (včetně dobrání karet do 7 na konci tahu) můžete využít i několik volitelných, pokud splňujete jejich podmínky. Například aktuálně poslední auto může využít adrenalin a zvýšit svou rychlost o 1, v rámci reakce chladit motor či zapnout boost. V případě, že váš pohyb skončil za jiným autem nebo vedle něj, můžete využít větrný pytel a posunout se o další dvě místa vpřed.

Pokud jste projely zatáčkou, musíte zkontrolovat, zda vaše celková rychlost nepřesáhla limit dané zatáčky. Za každý bod překročení si zaplatíte kartou Heat (umístíte ji z motoru na svůj odhazovací balíček). V případě, že jich máte na motoru málo, znamená to, že jste vylétli z trati, posunete auto před zatáčku, zařadíte jedničku a doberete si do ruky kartu napětí, která ve hře představuje ztrátu koncentrace a přidá vám náhodně rychlost, když ji zahrajete.

Nezáleží na tom, v jakém stavu vaše auto protne cílovou pásku, záleží na pořadí. Tak se toho nebojte a dupněte na plyn. Ve hře musíte dobře pracovat se svým balíčkem karet a kartami Heat. Nesmíte se bát ve správný moment využít zrychlení i za cenu Heatu (například při přeřazení o 2 stupně) nebo projetí zatáčky vyšší rychlostí, než je limit. Zároveň to nesmíte přehnat, abyste nevyletěli z dráhy, a tím neztratili. Díky vyrovnávacím mechanismům jsou závody vyrovnané a napínavé až do konce.

Pokročilá pravidla přidávají nové prvky. Karty vylepšení vám dávají nové možnosti vašemu autu a modifikují jeho vlastnosti. Každý hráč tak může získat až 3 karty vylepšení, hra tím získává asymetrický prvek. S modulem Legendy získáte automatické řidiče, proti kterým se můžete postavit v sólové hře nebo pokud vás hraje méně. Závod je zajímavější, když se účastní více formulí. Modul počasí a stav dráhy zas upravuje podmínky na tratích, a zvyšuje variabilitu hry.

Ve hře zvítězí ten, kdo jako první protne cílovou pásku. Pokud ve stejném tahu dokončí závod více aut, zvítězí hráč, který skončí nevíce vpředu. V tom případě se již nedá využít větrný pytel a ignorují se všechny rychlostní limity, prostě jedete tak rychle, jak dokážete. Nechat si na závěr eso v rukávu nemusí být na škodu.

Hra Heat velmi pěkně rozvíjí žánr závodivých her. Pokud jste fanoušky formulí 1, pak by rozhodně neměla uniknout vaší pozornosti. Všichni hráči mají na začátku stejný balíček karet (v základní hře). Ten se pak mění v závislosti na vývoji závodu. Pokud získáte moc karet Heat, budou vám v ruce překážet, protože zmenšují možnosti výběru karet rychlosti pro aktuální tah. Zbavíte se jich díky chlazení, například zařazením dvojky nebo jedničky. Výběr správných karet v každém tahu, zohledňování rychlostních limitů zatáček a využívání aktuální situace na trati a možné „bonusy“, to je kořením této hry.

Zároveň vás hra neustále nutí počítat vaše možnosti na základě karet, které si doberete do ruky. V rychlé orientaci vám pomohou čísla na trati, která udávají počet políček do další zatáčky. Usnadní vám alespoň trochu počítání. Základní hru vám doporučuji jen pro seznámení s hrou, pak určitě zařaďte některý z modulů. Především sestavení vlastního vozu pomocí karet vylepšení. Každý hráč pak získá trochu jiné výhody a hra bude zajímavější.

Při hře si dejte pozor na to, co všechno se počítá do vaší aktuální rychlosti při kontrole rychlostního limitu v zatáčkách (adrenalin a boost ano, větrný pytel ne). Budete si také muset zvyknout na použitou ikonografii, v orientaci a zapamatování jednotlivých symbolů a jejich významů vám pomůže přehled na konci pravidel. Šikovné je rozdělení pravidel na základní a pokročilá, takže vám usnadní seznámení s hrou. Graficky a produkčně je jinak hra připravena výborně, jak to u her od Days of Wonder bývá obvyklé.

Základní hru určitě zvládnou i děti od 8 let. Výborně si proto zahrajete v rodině. A líbit se bude i příležitostným hráčům, kteří jsou fanoušky formulí. Jako oddechovější hru ji mohu doporučit i náročnějším hráčům, pro které může sloužit i jako párty hra, když přidají trochu atmosféry ze závodů formulí.

HEAT

Autoři: Asger Harding Granerud, Daniel Skjold Pedersen

Počet hráčů: 1–6