Recenze: Ztracený ostrov Arnak

Strategická hra Ztracený ostrov Arnak sice není novinkou, u nás ji vydal MindOK ve spolupráci s CGE okolo Vánoc 2020. V záplavě novinek se poněkud ztratila, ale díky svým kvalitám si našla cestu k hráčům. U nás se nakonec stala jednou z našich nejhranějších her roku 2021. Není také náhoda, že získala celou řadu ocenění, například Deutscher Spiele Preis, International Games Award 2021 či naši Hvězdu Hrajeme.cz 2021.

Arnak je původní česká hra, za kterou stojí autorská dvojice Mín&Elwen a tým CGE. Na hře je vidět velká péče, kterou věnovali jejímu vývoji, produkci i testování. Hra je určena pro 1–4 hráče od 12 let. Ocení ji především náročnější hráči, kteří mají rádi propracované strategie, ale dobře si ji zahrajete i v rodině se staršími dětmi, která má již herní zkušenosti.

Tato hra se vyznačuje především originální kombinací dvou hlavních herních mechanismů – deck-buildingu a worker placementu. K dispozici máte dva své archeology, které vysíláte prohledávat různé lokality a objevovat nové, zároveň si vytváříte balíček karet artefaktů a vybavení, které vám poskytují nejrůznější efekty. Pojďme se na hru podívat blíže.

Vydejte se na dobrodružnou výpravu

Hra Ztracený ostrov Arnak vás zavede na exotické a tajemné místo, kterou budete postupně objevovat. Každý hráč vede svou vlastní archeologickou expedici a usiluje o to, abyste zmapovali znovunalezený ostrov Arnak a prozkoumali pozůstatky pradávné civilizace.

Pokud chcete uspět a stát se nejúspěšnější civilizací, musíte si zajistit nezbytné vybavení, získávat tajemné artefakty, objevovat nová archeologická naleziště, ale i bojovat se strážci ruin. Získané poznatky vám také umožní objevit mytický Ztracený chrám.

Ztracený ostrov Arnak je příjemnou a napínavou strategickou hrou, která vám poskytuje mnoho možností. Při rozbalení hry můžete získat dojem, že se jedná o komplikovanou hru s množstvím komponent, v nichž se jen obtížně zorientujete. Nemusíte se však bát, rychle se v nich zorientujete. Pomohou vám v tom i dobře strukturovaná pravidla, a především kvalitně připravené komponenty a použitá ikonografie.

Na hře oceňuji především její promyšlenost, vyladěnost jednotlivých součástí a celkovou jejich provázanost. Každá partie je jiná, protože se proměňuje nabídka karet i lokací a protože se musíte sledovat a reagovat na tahy ostatních hráčů. Ti vás sice přímo neovlivňují, ale mohou vám zkomplikovat „život“ zabráním důležitých zdrojů či bonusů. Musíte pečlivě promýšlet vaše kroky v závislosti na kartách a zdrojích, které máte. Díky tomu je hra napínavá od začátku do konce.

CGE při přípravě hry věnovalo velkou pozornost grafickému provedení hry a zpracování komponent. Příjemně se s nimi hraje a hra na stole vypadá skvěle. Celkově tak zpracování napomáhá příjemnému hraní a atmosféře hry.

Tahy hráčů jsou rychlé, takže hra dobře plyne a na nikoho se zbytečně nečeká. Základní rámec pro vaše akce vám poskytnou karty, protože je potřebujete jak k umisťování vašich archeologů „na akce“, tak k využití zajímavých efektů. Arnak inovativně a zábavně využívá mechanismus deck-buildingu a jeho propojení s worker placementem (umisťování na akce).

Ztracený ostrov Arnak

Autoři: Mín&Elwen

Herní doba: 30–120 minut (30 minut na hráče)