Puerto Rico je strategická hra, která již patří do zlatého fondu moderních společenských her. Přestože od jejího vydání uplynulo již dvanáct let, patří stále a oprávněně k nejlépe hodnoceným hrám. Je to ekonomická strategie, ve které pěstujete a zpracováváte suroviny, obchodujete, stavíte budovy. Je to hra bez náhody, záleží na schopnosti hráčů, jak uspějí. A možných cest je celá řada. V následujícím článku si přečtete, co všechno vám umožňuje.
Upozornění: Článek o možných strategiích této hry si přečtěte až poté, co jste si ji několikrát zahráli. Nechceme vás připravit o herní zážitek spojený s objevováním nové hry. Pokud hru neznáte, budete obsahu článku rozumět jen obtížně.
Typy strategií
Strategie této hry nespočívá na jednom konkrétním strategickém plánu. Naopak máte možnost si vybrat z mnoha různých plánů. V Puerto Ricu existují tři základní strategie:
- Peněžní, tj. hráč se soustředí na to, aby získával dublony, které pak převádí na vítězné body koupí budov.
- Střední cesta, tj. něco mezi peněžní a sklízecí strategií.
- Sklízecí, tj. hráč se soustředí na to, aby sklízel hodně surovin, sklizené suroviny pak převádí na vítězné body jejich naloděním ve fázi kapitána.
Navíc ke každé strategii existuje několik různých základních plánů, které ji realizují.
Dublony a body
Ze začátku hry, tzn. zhruba do 7. kola, jsou dublony cennější než vítězné body, protože se dají s dalším ziskem investovat do koupě budov, kdežto ke konci hry už jsou cennější vítězné body.
Počet hráčů
Puerto Rico si dobře zahrajete ve 3, 4 nebo 5 hráčích. Každá z těchto variant se přitom z hlediska strategie odlišuje. Obecně se tato rozdílnost dá popsat tak, že s rostoucím počtem hráčů se zvyšuje nedostatek peněz. A dále je také obtížnější umístit suroviny jak na trh, tak na loď.
Výběr role
Ze začátku je třeba si vybírat zejména ty role, na kterých jsou umístěny dublony. V dalším průběhu hry se pak výběr role odvíjí od zvolené strategie.
Nenapomáhání soupeřům
Je třeba si dát pozor na to, abyste svým soupeřům příliš nenahrávali. Například, aby se nestalo, že v úvodních kolech nevhodně sklidíte, a dáte tak některému soupeři možnost výhodně prodat sklizené suroviny na trhu.
Škození soupeřům
Během hry je dobré sledovat soupeře. Často můžete soupeřům s výhodou zaškodit. Například zahrajete roli osadníka v momentě, kdy vidíte, že na soupeře zbydou plantáže, které nepotřebují, nebo roli stavitele, když zrovna nemají potřebné peníze na to, aby mohli postavit to, co právě potřebují. Roli kapitána pak můžete výhodně zahrát, když ještě nemají žádný sklad a příjdou tak o suroviny, které se jim nepodaří nalodit, či dozorce, když vidíte, že na ně nezbydou suroviny, které by jinak měli právo sklidit.
Obrana proti škození
Následky poškozování od ostatních soupeřů je potřeba snižovat. Můžete to udělat tak, že necháváte soupeřům relativně výhodně na výběr ty role, které vás nepoškozují. Mohou tak hrát na vlastní prospěch a ne na to, aby vás poškozovali. Dále se snažíte hrát pokud možno trochu robustnější strategii. Například dáváte pozor, abyste vždy mohli něco smysluplného postavit, pokud někdo vybere roli stavitele. Nebo ve fázi hry, kdy se sklízí tolik surovin, že se zdaleka nevejdou na všechny lodě, se snažíte zablokovat některou loď surovinou, kterou máte jen vy. Při výběru plantáže se podívejte, kolik plantáží toho kterého typu vyberou ostatní hráči, aby se při její sklizni na vás ještě dostalo.
Nepravidelnost výběru role
Je třeba si uvědomit, že hráč si vybírá role nepravidelně; poté, co si v kole vybere roli jako první, nastane velmi dlouhá přestávka, protože v příštím kole si vybírá roli až jako poslední. Tedy když si hráč vybírá roli jako první, bývá vhodné zvolit něco opatrnějšího, tzn. něco, co nedává spoustu nových možností všem hráčům.
Naopak když si volí jako druhý, ví, že bude příští kolo volit jako první, a může to využít např. tak, že když si hráč před ním zvolil kapitána, může výhodně sklidit, protože ví, že si pak kapitána on sám bude moci zvolit jako první.
Sousední hráči
Během hry je potřeba sledovat oba sousední hráče. Jde o to, že výběrem role vám může nejvíce škodit hráč nalevo, a vy můžete nejvíce škodit hráči napravo. Důsledkem pak je, že je pro vás výhodné hrát podobnou strategii jako hráč napravo od vás a co možná nejrozdílnější od hráče nalevo.
Postavení hráčů má také významný vliv na výběr plantáže. Platí pravidlo, že je třeba vybírat odlišné suroviny, než volí hráč napravo, neboť ten mívá většinou před námi přednost při prodeji suroviny a při jejich naloďování. Pokud byste měli suroviny shodné, nemuselo by na vás zbýt volné místo.
Kamenolomy
Počet kamenolomů je odvislý od toho, jakou strategii chcete hrát. Kdo hraje víc peněžní strategii, bere si klidně i 2-3 kamenolomy, kdo hraje víc sklízecí strategii, bere si 0-1 kamenolom.
Kolonisté
Kolonisty nelze posuzovat jako takové, ale pouze v kontextu, v jakém je můžete využít vy a v jakém soupeři. Je výhodné, když zvolením starosty můžete získat o 2 kolonisty víc než ostatní.
Produkce surovin
Na začátku hry sice platí pravidlo, že maximalizujete zisk dublonů, ale z hlediska produkce plantáží je třeba tohle pravidlo upřesnit. Bývá totiž například lepší obsadit kolonisty plantáž než malou tržnici. To, že surovinu proměníte přinejmenším na vítězný bod, máte jisté. Jisté ale není, že v následujících 2 kolech dokážete využít tržnici.
Koupě budov
Z hlediska strategie koupě budov je možné mluvit o tom, že každá budova má během hry své „okno“, kdy je výhodné ji koupit. (Pozor ale na universitu, ta je příliš drahá na to, aby se mohla jeji koupě vyplatit.)
-
polovina hry
Budovy kupujete podle toho, jaký jste si zvolili strategický plán. Na začátku hry je třeba kupovat produkční budovy, a je-li k dispozici, pak ještě malou tržnici. Poté, nicméně stále v první polovině hry, je třeba koupit buď sklad tabáku, pražírnu kávy nebo velkou tržnici, abyste měli možnost získávat dublony na trhu.
Potom bývá výhodné koupit manufakturu, která slouží k zisku dublonů a jako obrana proti hráčům, kteří se chystají hodně sklízet.
-
polovina hry
Ve druhé polovině hry se kupují budovy, které získávají vítězné body. Pokud hrajete ve 3 hráčích, je velice výhodný přístav. Ale i ve více hráčích je přístav poměrně výhodný.
Vyjma naprosto extrémních peněžních strategií je třeba koupit nějakou budovu omezující ztráty surovin při naloďování. Malé skladiště je vhodné pro peněžní strategii; pokud hrajete sklízecí strategii, bývá výhodnější koupit loděnici. Ta je zvlášť výhodná v případě, že sklízíte hodně jeden druh suroviny, neboť zajistí, že vám při příští sklizni nebude chybět. Je pak také vhodná jako doplněk k přístavu.
Co se týče velkých budov, jsou samozřejmě výhodné ke koupi zejména ke konci hry, protože převádí dublony na body ve výhodném poměru. Pokud hrajete hodně peněžně orientovanou strategii, měli byste je kupovat již od poloviny hry. Mezi velkými budovami vyniká svou výhodností cechovní dům, neboť koupí prudukčních budov se dají ve výhodném poměru převádět dublony na body a koupě cechovního domu to výborně doplňuje. Pro sklízecí strategii je nejvýhodnější celnice.
Plantáže
Kukuřice je výhodnější tím, že šetří kolonisty, a pak, čím dražší sklízená surovina, tím lepší plantáž, samozřejmě za předpokladu, že nemáte problém včas postavit příslušnou produkční budovu.
Výběrem role osadníka rovněž nezanedbatelně měníte charakter hry, hráči hrající sklízecí strategii by byli jistě raději, kdyby plantáží bylo o něco méně, aby se jim jednodušeji suroviny odvážely.
Zahájení
Začíná se obvykle rolí osadníka, abyste si mohli vzít buď kamenolom, nebo kukuřici, a měli tak po zvolení role starosty získaného kolonistu jak využít.
Koncovka
V koncovce je důležité správně zvážit, jak rychle hru ukončit a jak toho dosáhnout. Urychlit konec hry chtějí většinou hráči, kteří hrají peněžní strategii. Provádí to tak, že častěji volí roli stavitele. Další možností, jak urychlit konec hry, je nakoupit velké produkční budovy a nechat je neobsazené, aby tak dříve došli kolonisté.
Při ukončování hry je nezbytné, abyste si dali pozor na správné načasování. Konec pro vás bude nevýhodný například ve chvíli, kdy nemáte kolonistu na velké budově.
Startovní nevýhoda
Hráči mající do začátku indigo a hráči, kteří během prvních několika kol mají menší možnost vzít si roli s dublonem, mají do začátku určitý handicap.
2 komentáře
Moc pěkná analýza… uvítám více takovýchto článku 🙂 Tak nějak se po bezmála padesáti hrách ztotožňuju, jenom bych nesouhlasil se začátkem. Tam je také častá volba (u mě neustálá) stavitele, který hráči umožní sebrat malý trh, nebo něco zadarmo… Také bych ještě dodal, že se vyplácí pěstovat to samé, co ostatní hráči s použitím strategie s kanceláří… tímto způsobem bývají hráči odříznutí od zisku… pokavaď vás nepředběhnou, pak se hodí hrát na trhy…
Co se týče stavitele do začátku, co vím, tak dost hráčům se to nezdá, protože druhý hráč si vezme malou indigárnu a až bude na řadě, tak jí osadí kolonistama a bude moct hned produkovat indigo. Já bych to úplně nezavrhoval ve 4 hráčích, kde při standardním zahájení občas vznikají partie, kdy první a druhý hráč to prohrají hned v zahájení. Ale ve 3 a 5 hráčích mi to příjde jako nelogický tah.