Čerstvou novinkou, kterou k nám právě přinesl MindOK, je karetní hra Machi Koro. Původně vyšla v Japonsku roku 2012, následně se dostala do Evropy (2014) a nyní jsme se dočkali českého vydání (2016). S touto hrou jste se tedy již mohli setkat nebo se s ní seznámit například v naší recenzi. MindOK se rozhodl připravit se základní hrou také velké rozšíření Velkoměsto, které obsahuje hned dva moduly Přístav a Metropole. Zatímco základní hra je jednoduchá a přístupná široké veřejnosti, s rozšířením ji ocení i náročnější hráči.
Machi Koro je hra určená pro 2–4 hráče od 8 let. Karty představují různé objekty, s jejichž pomocí budujete své město. Jste vlastně takový developer, starosta a architekt v jednom. Každá karta vám poskytuje nějaký efekt, většinou příjem peněz. Ty potřebujete k nákupu dalších karet. Způsob příjmu se ale liší podle typu karty: modré jsou produkční a přináší příjem kterémukoliv hráči, zelené jsou továrny a obchody a dávají příjem pouze aktivnímu hráči, červené restaurace vynáší majiteli v tahu jiného aktivního hráče, fialové jsou instituce, které přináší aktivnímu hráči poplatek či jiný zisk od soupeřů. A o tom, které karty vám dají výnos, rozhoduje hod jednou či dvěma kostkami.
Cílem hry ale není postavit největší nebo nejpestřejší město. Musí to být funkční město, které vám poskytne dostatečný příjem na to, abyste mohli postavit své čtyři dominanty – nádraží, nákupní centrum, zábavní park a vysílač. Jejich postavením také získáváte nějakou výhodu. Například nádraží vám umožní házet jednou či dvěma kostkami, a díky tomu získat příjem z dalších karet se zajímavějším výnosem. Vítězem se stane hráč, který jako první postaví všechny čtyři architektonické dominanty.
Moduly Přístav a Velkoměsto z rozšíření původně vyšly samostatně. České vydání vychází z německého od Kosmosu, které je spojilo do jednoho velkého rozšíření. Každý modul můžete přidat k základní hře samostatně. Přístav přidává nové karty, a především další dominanty, takže jich musíte postavit více, abyste zvítězili. Modul Metropole do hry vnáší nová pravidla, například pořadí aktivace objektů a odtavení některých objektů mimo provoz. Rozšíření s novými kartami do hry vnáší více možných kombinací a efektů, které hru činí zajímavější pro náročnější hráče. Můžete také dát obě rozšíření zároveň a přizpůsobit si hru podle libosti – posílit interakci mezi hráči přidáním červených karet, nebo udělat hru „přátelštější“ jejich vyřazením.
Machi Koro je jednoduchá a rychlá rodinná hra, ve které musíte počítat s náhodou a jít štěstí naproti. Díky tomu mají šanci uspět i méně zkušení hráči a dobře si zahrajete v rodině s dětmi. Výhodou je, že každý vždy postaví své originální město. Jednu partii zvládnete i za půl hodiny, můžete si tedy zahrát i několik partií za sebou. Rozšíření pak do hry vnáší větší variabilitu a strategické možnosti.
Hra získala například nominace na ceny Spiele des Jahres 2015 či Meeples‘ Choice 2013.
Související články:
- Recenze: Machi Koro
- Soutěž o hru Machi Koro a rozšíření Velkoměsto (do 21. 6. 2016)
- Jaké novinky připravuje MindOK v roce 2016