Recenze hry Moje kavárnička

Patříte mezi milovníky kávy či dobrého čaje? Pak vás potěší nová rodinná hra Moje kavárnička, kterou u nás vydal Blackfire. Budete v ní připravovat kávu ve vaší kavárničce. Tato hra je určena pro 2–4 hráče od 8 let. Původně ji vydala společnost Korea Boardgames pod názvem Coffee Rush.

Vaše kavárny se nachází na rušné ulici, kde o hosty není nouze. Hosté mají nejrůznější přání a nechtějí dlouho čekat. Za barem se proto musíte rychle otáčet, abyste vyřídili včas všechny objednávky. Pokud nějakou nestihnete uspokojit, bude to pro vás nepříjemné. V každém případě ten nejlepší z vás získá ocenění Mistr barista.

Hned na začátku musím říci, že produkčně je hra připravena famózně. Pro každého hráče jsou připraveny tři šálky, do nichž během hry umisťujete přísady, které jsou v 3D provedení, takže zde máte malé čokoládky, kávová zrna, oranžový karamel, krásně zelené čajové lísky, dále vodu, mléko, led a páru. Pro přísady jsou připravené dva uzavíratelné zásobníky, do nichž si je uklidíte a žádnou z roztomilých přísad neztratíte.

Vaše deska hráče představuje barový pult, za kterým budete připravovat objednávky pro hosty. Karty objednávek budete umisťovat vedle desky do řad, jak vám budou přicházet. Doprostřed stolu umístíte desku přísad, po které se bude pohybovat vaše figurka a získávat potřebné suroviny pro přípravu kávy a čaje. Na svou desku si umístíte dílky vylepšení neaktivní stranou nahoru.

Na začátku hry nebudete mít aktivované žádné vylepšení, takže je nejprve nevyužijete, ale později vám budou hodně pomáhat. Nejprve tedy budete přesouvat figurku po desce přísad jen vodorovně a svisle. Můžete se posunout až 3krát a získat k každého políčka přísadu (později s vylepšeními i více). Figurky ostatních hráčů vám nepřekáží, můžete přes ně přejít, ale na závěr pohybu nesmí na jednom políčku skončit dvě figurky. Pokud máte žeton keksíku, můžete se posunout o políčka navíc.

Získané přísady následně umístíte do šálků, snažíte se přitom plnit podmínky objednávek, které máte. Přísady, které nespotřebujete, vrátíte bez užitku. Pro své objednávky přitom můžete využít libovolný počet šálků. Dokončené objednávky si odkládáte, získáte za ně body na konci hry, nebo je můžete využít na začátku tahu k aktivaci vylepšení – jednoduše odhodíte tři karty dokončených objednávek.

Aktivované vylepšení vám umožní diagonální pohyb, zisk dvou přísad na políčku, kde stojí jiná figurka, zdvojnásobí zisk přísad v rozích a poslední čtvrté zdvojnásobí příjem specialit (přísady karamel, čokoláda, voda a čajové lístky). Je jen na vás v jakém pořadí si je aktivujete.

Vtip hry je v tom, že se snažíte uspokojit všechny objednávky a zamezit tomu, aby některá nezůstala nedokončená. Na konci vašeho tahu se všechny vaše karty objednávek posunou o řádek níže. Pokud klesnou pod čtvrtý řádek, umístíte je na hromádku nedokončených objednávek a na konci hry za každou ztratíte jeden bod. Nové karty objednávek dostáváte za každou dokončenou objednávku jiného hráče. Může se vám jich tedy nahromadit hodně a nebudete stíhat.

Pokud bude mít někdo na konci svého tahu pět a více nedokončených objednávek, spustí se konec hry (dohraje se kolo). Konec hry se také spustí, když dojde balíček karet objednávek. O vítězi rozhodne počet bodů: jeden za každou dokončenou objednávku, dva body za aktivované vylepšení a mínus bod za každou nedokončenou objednávku.

Moje kavárnička je svižná rodinná hra, kterou zvládnete do hodiny. Začíná se celkem zlehka, ale brzy se nestačíte otáček. Díky krásnému provedení zažijete atmosféru živé kavárny, kde objednávky jen prší.

Během hry se snažíte získávat efektivně suroviny, abyste splnili požadavky karet objednávek. Musíte přitom vyvážit, co si můžete vzít a které objednávky uspokojíte. Klíčové je přitom aktivovat vylepšení, které vám umožní získávat více přísad a díky tomu splnit náročnější objednávky, které byste jinak nestíhali. Deska přísad je jádrem hry, hráčské desky slouží k managementu objednávek.

Pravidla hry jsou jednoduchá. Rychle s nimi seznámíte i příležitostné hráče. Oceníte ji především díky tématu, pokud jste milovníci kávy a je vás takových více, pak neváhejte. Nad provedením hry se bude rozplývat.

Obrázek: Dokončené objednávky

Moje kavárnička

Autor: Euijin Han