Recenze hry Robin Hood a jeho dobrodružství

Romantické příběhy o Robinu Hoodovi oslovují děti i dospělé po řadu generací. Známe je z knížek i filmů. Nelákalo by vás prožít některá jeho dobrodružství na vlastní kůži v nové hře? Můžete. Albi vydalo novou kooperativní hru Robin Hood a jeho dobrodružství, která je určena pro rodinné hraní, pro 2–4 hráče od 10 let. Je to netradičně pojatá příběhová hra, ve které se stanete různými postavami ze skupiny okolo Robina Hooda a budete čelit zlému šerifovi z Nottinghamu a jeho poskokům.

Jejím autorem je Michael Menzel, který vytvořil i jinou úspěšnou kooperativní hru Andor. Známější je ale jako ilustrátor deskových her, například Dračí srdce, Poštovní kurýr, Doba kamenná, Vikingové. Hra Robin Hood získala řadu nominací na prestižní herní ceny: Spiel des Jahres 2021, Golden Geek 2021 (kooperativní hra, tematická hra, grafické zpracování, inovativní hra).

Pokud máte rádi příběhové hry a hledáte takovou, kterou byste si mohli zahrát se svými dětmi, pak pro vás bude Robin Hood ideální volbou. Hru rozbalíte a hned hrajete, během prvních scénářů se naučíte pravidla. Obsahuje knihu, která vás provede jednotlivými scénáři, a herní plán, který se vám bude proměňovat pod rukama a po kterém se budete pohybovat originálním způsobem.

Když hru rozbalíte, naleznete v krabici velký herní plán složený z osmi částí. Na stole zabere hodně místa. Najdete na něm místa označená čísly, která budete vyloupávat, ale kupodivu žádná políčka. S tím, jak začít, vás seznámí úvodní list. Jeho celá druhá strana se věnuje tomu, jak používat figurky k pohybu o plánu. Nejprve si vyberete svou postavu. K ní dostanete sadu dřevěných figurek, dvě statické a tři v pohybu. Po plánu se budete pohybovat tak, že ke své figurce na plánu přidáte figurky v pohybu a na konec položíte druhou statickou figurku. Tak se vaše figurka posunuje po plánu.

Scénáře tvoří ucelený příběh. Budete je procházet jeden po druhém. V každém musíte splnit úkol. Scénář vám vždy řekne, co a jak máte připravit. Vše najdete v knize, která vás bude provázet a vyhodnocovat vaše kroky. Jednoduše z pytlíku vytáhnete žeton a kniha vám podle jeho barvy řekne, co se děje a kdo je na řadě.

Váš tah se skládá zpravidla ze tří kroků, pohybu, získání kostičky ušetřené energie a akce (prozkoumání políčka nebo střet, případně předání předmětu jinému hráči. Předměty budete nacházet na mapě a vylepšovat vaše možnosti pro další tahy.

První scénáře budou jednoduché. Naučí vás prozkoumávat herní plán, porazit strážné, oslovit postavy na plánu. Postupně budou do hry přibývat nové prvky a nepřátelé a scénáře budou náročnější, ale i vaše postavy budou díky získanému vybavení schopnější. Splnění úkolů ale také nebude jednoduché, takže budete muset dobře spolupracovat a hledat řešení.

Robin Hood je kooperativní rodinná hra, na kterou jsme dlouho čekali. Otevírá dětem svět příběhových her. Stanete se v ní skutečnými hrdiny z příběhů o slavném zbojníkovi z Sherwoodského lesa a společně zažijete jejich dobrodružství. Přitom se nebudete muset zdržovat studováním pravidel, naučíte se je při samotné hře, sama vás povede. A jeden scénář vám zabere okolo hodiny času, což je pro hraní s dětmi tak akorát. Zvládnou ji děti od 8 let.

Během hry budete stále používat knihu a číst v ní. Pasáže ale nejsou nikdy dlouhé, abyste se u nich zdržovali. Pomáhají vám v administraci hry a vyhodnocování herních situací. A stále zapojují hráče do hry. Není ale od věci, aby se hráči ve čtení střídali. Někdy je to i nezbytné, například při rozhodování, jak se vaše postava zachová.

Na hře také oceňuji celkovou promyšlenost a provázanost jednotlivých herních prvků – herního plánu s políčky, která ho proměňují, pohybem po plánu pomocí dřevěných figurek, pytlíkem, ze kterého losujete hráče, ale také kostičky úspěchu/neúspěchu při střetu. Vše přitom krásně ladí s tématem hry.

Dobré je, že scénáře umožňují několik cest, jak je vyřešit. Zároveň poskytují jen omezený čas, takže se musíte snažit postupovat efektivně. Jen tak uspějete.

Obrázek: Ukázka pohybu

Robin Hood a jeho dobrodružství