Recenze: My Little Scythe

Po úspěchu strategické hry Scythe bylo otázkou času, kdy se k nám dostane i její menší bráška My Little Scythe. Je to rodinná hra pro 1–6 hráčů od 8 let s herní dobou okolo 45 minut. A stejně jako „velký“ Scythe, má i „malý“ Scythe krásné provedení. Výrazné jsou figurky zvířecích hrdinů, s nimiž pátráte na herním plánu po kouzelných safírech, sbíráte jablka, pouštíte se do dobrodružství, a především získáváte poháry za různé úspěchy. My Little Scythe je skvělá rodinná hra, kterou si rádi s dětmi zahrajete. Funguje také výborně jako vstupní hra do světa náročnějších strategických her.

Rodinná hra s příběhem

Jedinečný je samotný příběh vzniku hry. Jejím autorem totiž není Jamey Stegmaier, jak byste čekali, ale fanoušek hry Scythe Hoby Chou, který ji chtěl přizpůsobit pro hraní se svou dcerou Vienny. Výsledek dal k dispozici jako Print & Play hru. A ta v témže roce získala ocenění Golden Geek Best Print & Play Board Game 2017. Hra zaujala Jameyho Stegmaiera natolik, že ji vydal ve svém vydavatelství Stonemaier Games.

Hra My Little Scythe se výrazně inspirovala strategickou hrou Scythe a přebrala řadu jejích mechanismů. Přitom je výrazně jednodušší, a tedy i přístupná dětem a příležitostným hráčům. Přitom zachovává charakter a v mnoha směrech i atmosféru původní hry. Obdobná je volba akcí, herní plán, figurky pohybující se po herním plánu, využívání zdrojů a soubojový systém.

Dětem je přizpůsoben příběh. Zavede vás do pohádkového Jablečného království, prvního království zvířátek s hradem Stálestál uprostřed. Každý rok se koná Dožínkový turnaj, který určí nového vládce pro další rok. Jednotlivá okolní království nominují své dva šampiony, kteří se soutěže zúčastní.

Každý hráč má dvě figurky svých zvířecích dobrodruhů, s nimiž chodí po plánu a plní různé úkoly. Akce volí na své hráčské desce, kde má k dispozici pohyb, hledání a vytváření. Jen musí přesunout figurku akce na jinou akci, než provedl v minulém tahu. Díky tomuto nastavení se nemůže pohybovat dvakrát za sebou, ale mezi pohybem musí udělat něco jiného.

Získané „zdroje“, kouzelná jablka a safíry si neberete k sobě, ale zůstávají na políčku, které kontroluje váš hrdina. Při pohybu je může vzít s sebou, jen se nedostane tak daleko, jako když jde „nalehko“. O tom, ve které oblasti se nová jablíčka a safíry objeví, rozhodují kostky a hráč, který zvolil akci hledej.

Cílem hry je získat 4 poháry. Ve svém tahu můžete získat jeden, musíte přitom splnit dané požadavky. Příležitostí máte celkem 8. Například, když získáte 8 bodů přátelství nebo koláčů, když do hradu donesete 4 jablka nebo 4 safíry, když zvítězíte v koláčovém souboji nebo když získáte dvě vylepšení.

Jakmile někdo získá 4. pohár, mají ostatní hráči ještě jeden tah. O vítězi rozhoduje počet pohárů, případně to, kdo je výš na stupnici přátelství. V případě, že není stále rozhodnuto, zvítězí ten, kdo na mapě ovládá více jablíček a safírů.

Pravidla a provedení

Pravidla hry jsou přístupná, logická a jejich nastudování vám nezabere moc času. Doporučuji vám ale, abyste si je přečetli pečlivě, abyste se dobře zorientovali ve všech detailech. Jsou to jen 4 strany textu i s příklady.

Provedení hry je nadstandardní ve všech směrech. Nejroztomilejší jsou figurky zástupců všech zvířecích království, děti rozhodně nadchnou. A pokud budete mít chuť a odvahu, můžete si figurky namalovat. Jablíčka mají tvar jablka a safíry jsou jako pravé poklady. Velká herní deska je vyrobena ze silného kartonu.

Hra My Little Scythe se velmi povedla. Mohu ji vřele doporučit pro hraní v rodině, která má již herní zkušenosti, i pro příležitostné hráče. Je svižná, tahy hráčů jsou rychlé, takže na nikoho zbytečně nečekáte. Dobře si díky tomu zahrajete i ve větším počtu hráčů. Nejlepší je ale ve 4 hráčích. Stejně jako ve velkém Scythe je i v této hře Automa, která vám umožňuje hru pro jednoho hráče. Pro zvídavého malého hráče to může být zajímavá alternativa, pokud zrovna nemá spoluhráče.

Náročnější hráče však nenadchne. Jim ale není určena. Bude je ale bavit při hraní s dětmi, pro které výborně funguje jako příprava na komplexnější hry. Učí je plánovat, pracovat se zdroji, kombinovat různé výhody, hledat optimální tahy. Zároveň se jedná o kompetitivní hru s interakcí mezi hráči, takže hráči musí zvažovat i sílu soupeřů. Díky různým cílům a náhodně nalosovaným vlastnostem je hra dostatečně variabilní, aby hráči v každé partii mohli hledat nové cesty k úspěchu.

Pěkné na hře je i to, že kromě souboje mezi hráči nabízí i výhody spolupráce. Při řešení získávání zdrojů totiž můžete umístit jablko nebo safír k soupeři, a tím zvýšit svou přátelskost. Jednak tím můžete získat jeden z pohárů, jednak tím zvyšujete šance na vítězství při rovnosti získaných pohárů.

Na hru My Little Scythe jsem se velmi těšil, že si ji budu moci zahrát se svými dětmi. A mé očekávání naplnila beze zbytku. Má krásné provedení a příjemně se hraje, a především děti baví.

My Little Scythe – základní informace

Autoři: Hoby Chou, Vienna Chou