Svou novou hru pro letošní rok chystá také Vláďa Suchý, který za sebou má celou řadu vydařených her, například Pulsar 2849, Dědictví či 20. století. Novinka se v češtině bude jmenovat Podmořská města, v angličtině Underwater Cities, a svou premiéru bude mít na veletrhu SPIEL v německém Essenu koncem října. Bude se jednat o strategickou hru, ve které budete budovat nová sídla pro lidstvo pod hladinou světových moří. Oproti výše jmenovaným hrám, které vytvářel pod hlavičkou CGE, vydává Podmořská města pod novou značkou Delicious Games. Více o novém projektu se dozvíte v následujícím rozhovoru.
Země je přelidněná. Pokusy o kolonizaci Marsu skončily před 40 lety. Už zbývá pouze jedno místo, kam se může lidský rod uchýlit: podmořský svět…
Ve hře Podmořská města budujete nová sídla pro lidstvo pod hladinou světových moří. Díky podmořským farmám a odsolovacím zařízením zajistíte jejich obyvatelům potraviny a vodu. Jednotlivá místa budete propojovat dopravními tunely, a také budovat symbiotická města, která jsou začleněna do podmořského ekosystému.
Hra je určena pro 1–4 hráče od 12 let. Počítejte s herní dobou okolo 40 minut na hráče. V češtině hra vyjde ve spolupráci s vydavatelstvím MindOK.
Hrajeme.cz: Svou novou hru vydáváš pod novou značkou. O jakou značku se jedná a co tě k tomuto rozhodnutí vedlo?
Vláďa Suchý: Jedná se o značku Delicious Games, což je vydavatelství mé manželky. Důvod k založení vydavatelství byl jednoduchý, rozhodli jsme se tak vyřešit práci manželky, které se po mateřské nedařilo dlouhodobě zakotvit v odpovídajícím zaměstnání. Pokud by se neobjevila nutnost toto řešit, byl bych pravděpodobně činný dál u CGE, se kterými byla dobrá spolupráce.
H: Budeš novinku prezentovat v Essenu samostatně? Jaké jazykové verze? Bude také v češtině?
VS: V projektu nového vydavatelství působím zejména jako autor a blízká osoba, která se může podělit o své zkušenosti. Jinak mám i nadále svoje zaměstnání. Delicious Games budou v Essenu hru prezentovat ve vlastním stánku 5C111, v hale číslo 5, kde bude možné hru si vyzkoušet a zakoupit. Souběžně s anglickou verzí bude rovněž k dispozici španělská a česká. O dalších několika jazykových verzích se vedou jednání, ale je jisté, že tři jazykové verze nejsou konečným počtem.
H: Komu je hra určena?
VS: Jak moje autorské zaměření ukazuje, jedná se typ hry, který se označuje jako euro. Ve hře jsou silné ekonomické prvky. Takže hra je především určena pro lidi, kteří mají rádi náročnější hry, s velkou variabilitou a s ne příliš vysokým vlivem náhody.
H: Co bys na hře vyzvedl? Čím se liší od tvých předchozích her?
VS: V každé hře, kterou dělám, se snažím o nějakou výraznou inovaci, ať už tématem nebo mechanismem. V Podmořských městech je to výrazně inovovaný mechanismus „workplacementu“, který nazývám „cardplacement“. Ve hře vlastně místo pracovníků pokládám karty. V každém kole využívám akce, které jsou ve třech barvách. K tomu mám v ruce karty, které jsou rovněž tří barev. Pokud k akci vyložím kartu stejné barvy, mohu získat výhodu nejen z akce, ale i z karty.
To vytváří zajímavý a originální mechanismus, kdy vlastně jakékoli zahrání akce je jedinečné, protože při správném použití jedné z více než 200 různých karet provedu vždy unikátní akci.
Hra je také postavena na umírněné interakci mezi hráči, poměrně vysoké volnosti ve hře a na velkém rozsahu herních možností. To dohromady tvoří velmi zábavný celek s velkou variabilitou hraní. Každý může tvořit své vlastní podmořské město a mít radost ze stavby, produkce a rozvoje. Kdo má rád více interakce a soutěže může vložit do hry jednu z možných variant pravidel.
Podmořská města jsou nejrozsáhlejší a nejvýpravnější z her, které jsem dosud vydal. Obsahuje přes 200 unikátních karet, plastové kupole, které navozují atmosféru stavby podmořského města a řadu dalších komponent.
H: Čím tě téma budování podmořských měst zaujalo?
VS: K tématu podmořských měst jsem došel při tvorbě hry. Hledal jsem nějaké nepříliš obvyklé téma a napadlo mě budování měst pod mořskou hladinou. Zaujaly mě grafické možnosti tématu, například právě zmiňované podmořské kopule a také velký prostor pro ilustrace fantastického podmořského světa. Na kartách se proto prohánějí ponorky, potápěči a podmořští biomechové. Vymýšlet náměty na ilustrace byla pro mě výzva.
Na vytvoření podmořského vzhledu hry se podíleli velkou měrou ilustrátor Milan Vavroň a grafik Radek Boxan.
H: Díky za rozhovor. Těším se, až si hru Podmořská města budu moci vyzkoušet. Ať se jí daří i nové značce Delicious Games.