Popis
Eldritch Horror je nová hra ze světa Arkham Horroru. Hra obsahuje hodně karet s velkým množstvím textu, takže si překlad opravdu zaslouží. I v této hře budete představovat vyšetřovatele, kteří pátrají po stopách zla a usilují o to, aby zachránili svět. Tentokrát se vydávají do všech koutů země.
Rozšíření hry:
djonas –
Srdcová záležitost. Doporučuji všem, kteří jsou obeznámení s prací H.P. Lovecrafta, či jeho následovníků, přispívajících do tzv. „Mythosu“, tedy světa plného tajemství, záhad, šílenství a uctívačů prastarých bytostí. Ve hře, se jako skupina, hráči v roli vyšetřovatelů snaží zastavit procitnutí jedné z prastarých bytostí, či temných bohů. Hra je velice atmosférická a horor, záhady, nebo chapadla sálají z každé karty, kterou si přečtete. K tomu přispívá i fakt, že každý deck karet „má smysl“ a zmiňuje se přímo k nějaké lokaci/prastarému. Nenarazíte na nelogičnosti typu, že vás v Amazonii postihla hrozivá sněhová bouře a tak podobně. I karty k nepojmenovaným lokacím jsou rozděleny na města/divočinu/moře. Ve hře jsou i tzv. prelude karty, které hráči můžou ale nemusí použít. Tyto prelude karty určují nějaký specifický počáteční scénář hry, takže i v tomto je variabilita navíc.
Je to pravý ameri-trash, tudíž se kostkám nevyhnete a někdy jde krom samotné hry i štěstí proti vám. Naštěstí (pun intended) se dá štěstí přiklonit na stranu hráčů pomocí předmětů, kouzel, artefaktů, společníků a nyní i v nejnovějším rozšíření pomocí talentů (speciální condition karty).
Hru jsem zatím hrál vždy ve 2, s tím že jsme každý hrál za 2 vyšetřovatele, tzn. 4 virtuální hráči. Tento počet považuji za minimum. S nižším počtem vyšetřovatelů není možné stíhat plnit úkoly, hledat stopy a pod. na celém herním plánu. Na druhou stranu, hru v 8 hráčích si také nedovedu představit.
Oproti Arkham Horroru musím vyzdvihnout to, jak se FFG v EH postavilo k rozšířením. V Arkhamu se s každým rozšířením přidávala nová pravidla, nové akce a taky nové věci co člověk musel hlídat. V Eldritch Horroru jsou přídavky pravidel opravdu minimální (spíše dovysvětlení šedých míst ze základu), použije se vždy MAX 1 vedlejší hrací plocha (pouze pokud je ve hře určitý prastarý nebo tzv. „prelude“ karta). První rozšíření „Forsaken Lore“ považuji za must-have, rozšiřuje všechny balíčky pomalu na dvojnásobek. (Vlastním všechny rozšíření)
Cthulhu fhtagn!
cSf.Loser –
Z počátku to vypadá jako upgrade Arkhamu a ono to tak podle mě trochu i je. Mapa je sice celosvětová, ale má podobný systém. Souboje taky nejsou nijak zvlášť rozdílné. Setkání jsou podobné, ale celkový systém prastarý je velký posun kupředu a hra se většinou krásně vyvíjí. S hrou mám stejný problém jako s AH. Proklamovaný počet hráčů je jen reklamní triky ve více než 5 hráčích bych to nehrál neb bych si mohl zajít do kavárny za roh na kafe než bych se dostal znovu na tah. Je sice potřeba víc hráčů, aby stačili řešit všechny špatnosti, které se na světě dějí, ale nemá vůbec význam, aby byli někde na stejném místě, jelikož si při souboji vůbec nepomohou (Tématicky jeden bojuje a zbytek dělá asi roztleskávačky). Poslední problém je počet karet setkání v základní hře. Ty se začnou opakovat již při první hře a to je opravdu škoda. Hraje prostě osekaná, aby jste si koupili rozšíření.
milank –
Této hry se nemůžu nabažit. FFG se povedlo vytvořit skvělou kooperativní atmosferickou hru, která hráče doslova polapí do hororového světa HP Lovecrafta plného záhad. Z her jsem si často odnesl dluhy, zlomená záda a pocit zmaru… A celou dobu jsem se skvěle bavil nezávisle na tom, jestli se nám podařilo vyhrát.
Hru jsem hrál několikrát v počtech od 3 do 8. Liché počty hráčů hra šikanuje, protože pro potřeby pravidel jsou „zaokrouhleny“ na větší sudou hodnotu. Takže pro 3 hráče je hra stejně těžká jako pro 4. Nicméně i ve 4 se musíte ohánět, abyste zabránili probuzení „prastarého“.
Každý z hráčů se vžije do vyšetřovatele s unikátními schopnostmi a plněním různých úkolů snaží se získat stopy, které pomůžou odhalit tajemství prastarého a zabránit konci světa. Jednotlivé úkoly jsou až tak nezajímavé souboje s monstry nebo testy různých atributů, které si hráči zlepšují. Ovšem každý z těchto úkolů a víceméně všechno, co se ve hře děje je zabaleno do malého příběhu v duchu HP Lovecrafta. Tenhle narativní rozměr hry mě strašně baví, navíc to jde ruku v ruce s tím, jak hra neustále hází hráčům klacky pod nohy.
Plán je vcelku velký a lze ho zvětšit zakoupením rozšíření, takže hráči musí pokrýt velkou plochu a skutečně kooperovat. Nebo taky ne a radši se honit za artefakty a zlepšováním vlastností.
Pravidla se po pár hrách vžijí, i když chvilku trvá než se naučíte svižně obstarávat všechny činnosti hry, která hraje proti vám. Komponenty jsou ve stylu FFG – hodně dostatečně kvalitních kartonových žetonů a karet. Mrzelo mě pouze, že hráči nemají ke svým postavám miniatury a místo nich jsou pouze kartonové destičky v plastovém podstavci.
Razer –
Hru jsem v češtině hrál zatím asi 6x. 5x z toho ve dvou hráčích, jednou ve 4x. Zatím jsme vyhráli jen jednou. Je to pekelně těžké:) Pravidla na první pohled vypadají náročně, ale po pár kolech se do toho dostane i nováček. Kvalita zpracování a množství komponent je perfektní. Hru doporučuji zkušenějším hráčům co mají rádi příběhy.