Pro náročnéPro rodinné hraníRecenze

Recenze: Evoluce – o původu druhů

Evoluce: O původu druhů je menší karetní hra, ve které si ve zrychlené podobě vyzkoušíte, jak mohl probíhat vývoj živočišných druhů. Ukáže vám také, co mohlo hrát roli v tom, že některé přežily do dnešní doby a jiné vyhynuly. Budete to právě vy, kdo bude kombinovat různé vlastnosti živočichů, pečovat o vlastní populaci a řešit přísun potravy. Pomůže vám přitom zisk nových užitečných rysů, ale i boj s ostatními hráči. Podtitul hry „O původu druhů“ sedí výborně. Během hry vám rukama projde evoluce a zrodí se různé živočišné druhy. Z živočichů, které stvoříte, přežijí jen silní a připravení.

Evoluce-boxZajímavostí je, že autorem hry je biolog Dmitry Knorre, který se snažil principy evoluce vhodně skloubit s herními mechanismy tak, aby herní zážitek co nejvíce odpovídal evoluční teorii. Je nutné dodat, že výsledek je více než zdařilý.

Evoluce ve vaší ruce

Každý hráč má na začátku hry k dispozici šest karet a prázdný stůl. V první fázi hry všichni začnou vyvíjet své druhy živočichů a dávat jim první vlastnosti. Je na vás, zda si vytvoříte hned několik druhů s málo vlastnostmi, nebo jen jeden s více. Karty jsou vytvořeny šikovně tak, že z rubové strany představují živočichy (obrázek ještěrky) a na druhé straně jsou konkrétní rysy, který svým živočichům přiřazujete. Vybírat můžete i ze dvou možných rysů. Buď tedy kartu využijete jako živočicha, nebo jako rys pro některého živočicha, kterého již máte. Hráči se střídají do té doby, než všichni zapasují.

Evoluce-karty

Ve druhé fázi se určí, kolik bude k dispozici potravy pro dané kolo. To mnohdy rozhodne o tom, zda vám přežijí všichni vaši živočichové, nebo někoho v následující fázi nenakrmíte, a on vám vyhyne. V poslední fázi si doberete karty podle počtu přeživších živočichů. Každý živočich vyžaduje jeden žeton potravy, pokud zrovna nemá rys zvyšující jeho požadavky na potravu (například parazita či vyšší hmotnost).

O své živočichy přicházíte tehdy, pokud je ve fázi krmení nedokážete uživit. Předejít tomu můžete například s pomocí rysů komunikace a spolupráce. Nebezpečí ale představují i masožravci ostatních hráčů. Proti nim pomáhají rysy jako mimikry, běh, ztráta ocasu, maskování. Ochránit vás také může plavání nebo vysoká hmotnost, ale jen v případě, že masožravec nemá stejný rys. Je to další důvod, proč sledovat ostatní hráče.

Evoluce-karty-krmení

Hra končí, když dojde dobírací balíček karet, respektive se tím určí poslední kolo. Pak už zbývá pouze vyhodnocení. Za každého přeživšího živočicha získáte dva body, dále bod za každý rys a body za rysy zvyšující požadavek na jídlo. Celkové skóre určí vítěze.

Evoluci ocení především náročnější hráči, kteří mají rádi kombinační hry a nevadí jim větší míra interakce. Ne každý snese, že jeho vypiplaného miláčka sežere nějaký predátor. Pravidla hry nejsou obtížná, rychle s nimi seznámíte i méně zkušeného hráče. Dobře si proto zahrajete i v rodině se staršími dětmi. Složitější může ale být vyhodnocování efektů jednotlivých karet a jejich kombinací. Pravidla obsahují názorné příklady, které vám pomohou, ale nemusí to být ve všech případech. Pak je na místě rozumná domluva hráčů, jak řešit konkrétní situaci.

Hra je určena pro 2–4 hráče, ale při použití dvou sad si můžete zahrát až v 8 hráčích.

Evoluce je karetní hra, takže se musíte připravit na větší vliv náhody. Karty, které dostanete do ruky, vám určují podmínky pro to, co budete moci dělat. Je proto nezbytné karty před každou partií dobře zamíchat. Na druhou stranu, pokud s tím počítáte, je to to správné koření, které do hry vnáší napětí. Vždy máte dostatek prostoru k tomu, abyste zkombinovali karty co nejlépe vzhledem k situaci ve hře.

Evoluce-karty-obranaEvoluce je interaktivní hra, ve které uspějete jen tehdy, pokud budete sledovat ostatní, odhadovat, co by mohli dělat, a využijete to ve svůj prospěch. Rozhoduje ale i lidský faktor. Hráči si vybírají, koho napadnou a kdy. Pokud vám některá partie nevyjde jen proto, že jste dostávali nevhodné karty, nevadí. Hra je to rychlá, takže v následující odvetě to bude určitě lepší.

Graficky může hra působit stroze. Ilustrace jsou skicovité, ale výstižné a pro hraní dostačující. Důležitá je přehlednost. Pomáhá tomu i barevné odlišení speciálních rysů. Karty jsou pevné. S tiskem je to trochu horší, protože okraje se časem odírají.

Lepší pocit ze hry a zážitek opravdové evoluce budete mít po několika hrách, kdy už poznáte jednotlivé karty, jejich efekty a možné kombinace. Budete tak schopni lépe reagovat na vývoj hry a vyhnout se nebezpečí, které na vás budou chystat soupeři.

Hra neobsahuje značku začínajícího hráče, doporučuji ji čímkoliv nahradit. Zkušeným hráčům lze doporučit nově vydané rozšíření Čas létat, které zmenšuje podíl náhody, ale hru o něco prodlužuje.

Evoluce: O původu druhů

Autor: Dmitry Knorre, Sergey Machin