Recenze hry Zombicide: Živí nebo nemrtví

Zombíci jsou jedním velmi populárních témat. Můžete si vybrat z celé řady her od malých karetních (Trablíci), přes rodinné (Zombie Kidz) po velké výpravné hry, například ty ze série Zombicide, které připravil CMON. Jedná se o samostatné hry s různým tematických zaměřením, od fantasy (Černý mor) po post-apokalyptickou budoucnost (Zombicide 2. ed.) nebo se superhrdiny (Marvel Zombies: Odboj superhrdinů). Pro letošní rok se chystá Zombicide: White Death.

Dnes se blíže podíváme na hru Zombicide: Živí nebo nemrtví, jejíž české vydání opět připravil Blackfire. Ocitnete v ní na Divokém západě postiženém zombie apokalypsou. Pokud jste hráli některou z předchozích verzí, pak znáte většinu pravidel a s menšími rozdíly se seznámíte velmi rychle. Jedná se opět o kooperativní hru, která určena pro 1–6 hráčů od 10 let (podle krabice od 14 let).

V této bohatě vybavené hře se můžete těšit na velký počet detailních plastových figurek přeživších i zombíků. Na výběr tentokrát máte ze 14 hrdinů s unikátními schopnostmi, kteří jsou navíc rozděleni do čtyř typů podle rolí. Herní materiál je propracovaný a promyšlený, jak tomu u her od CMON bývá, a hra na stole vypadá opravdu skvěle.

Čeká vás celkem 10 scénářů s postupně se zvyšující obtížností, které můžete hrát jeden za druhým nebo si zvolit kterýkoliv podle chuti. V každém představujete skupinu přeživších krátce po konci světa, kdy mrtví vstali z hrobů a loví zbylé živé. Budou se na vás valit celé hordy zombii, které kontroluje samotná hra. Zvítězíte, pokud se vám podaří splnit cíle dané scénářem. Pokud ale někdo z přeživších zemře, Všichni prohrajete. Musíte proto úzce spolupracovat.

Základní pravidla jsou vcelku jednoduchá, takže je zvládnou i příležitostní hráči a dobře si zahrajete i v rodině. Nejprve odehrají své tahy všichni hráči v pořadí od začínajícího. Každý má tři akce (s rostoucími zkušenostmi budete moci vykonat akcí i více). Některé, jako prohledávání budov, můžete vykonat jen jednou, většinu ale i opakovaně, jako přesun, boj, sebrání nebo aktivace cíle, přeskládání inventáře.

Po fázi hráčů následuje fáze zombií. Ti se nejprve aktivují, což znamená, že zaútočí, pokud mohou, jinak se přesouvají. Poté dojde k oživení nových zombií. Otočíte kartu pro každou zónu oživení a umístíte na ni zombií podle nejvyšší úroveň nebezpečí kteréhokoliv hráče. Hra se tak stává stále obtížnější. Nepřátelé se pohybují k nejbližšímu přeživšímu v dohledu nebo jdou za hlukem, který reprezentuje žeton hluku.

Tím, jak plníte úkoly a zabíjíte zombií, totiž získáváte zkušenosti a postupně si odemykáte nové schopnosti. Každá postava je má unikátní. Své přeživší také vylepšujete pomocí vybavení, které nacházíte v budovách. Nejprve máte jen něco do začátku. Místa pro vybavení ale není mnoho, něco ponesete v rukách, něco v tlumoku. V každém případě je dobrý nápad vybavit se tak, abyste se mohli postavit i silnějším nepřátelům.

Stejně jako v ostatních verzích Zombicide i zde se v boji používají kostky. Použitá zbraň vám určí, kolika kostkami budete házet, jaké minimální číslo znamená zásah a kolik zranění zásad udělí. Pokud máte dvě stejné zbraně se symbolem duální, můžete je použít za cenu jedné akce, a tím zvýšíte svou šanci na úspěch. Musíte ale počítat s tím, že cíl si nevybíráte. Vyhodnocují se na jednom políčku postupně od ranaře a zrůdy, přes chodce k běžcům.

Vaším úkolem je splnit cíle dané scénářem. Mohou být různé. Například najít pro každého zaslouženej kvér a utéct, vyhodit vlak plní zombií do vzduchu, najít a zachránit společníky. Můžete prohrát v případě, že už nebudete mít šanci úkol splnit.

Zombicide: Živí nebo nemrtví je především tematická hra založená na výrazné atmosféře. Čeká vás napínavá rubačka postavená na kostkách a velkém podílu náhody. Budete čelit opravdu velkému počtu nepřátel, takže si hru užije každý, kdo má ve hrách rád boj. Zároveň budete rozvíjet svou postavu, vylepšovat její schopnosti a získávat účinnější vybavení.

Systém hry Zombicide se pro téma Divokého západu výborně hodí. Přestože mám obecně raději fantasy, zde jsem si téma náramně užíval. Lépe jsme se vžili do rolí pistolníků, osadníků a rváčů, kteří bojují o přežití, a díky tomu měla hra lepší atmosféru. Hře tak mohou přijít na chuť i ti, kdo jiné verze nemusí.

Zároveň platí, že v každém scénáři potřebujete šest postav bez ohledu na počet hráčů. Jeden hráč tak musí hrát za více postav. Proto je lepší hrát ve třech či čtyřech a postavy si rovnoměrně rozdělit. Počítejte také s delší herní dobou, než udává scénář.

Na hře je potřeba vyzdvihnout její celkové zpracování, které podporuje jak atmosféričnost hry, tak hratelnost. Jednotlivé typy zombií jsou dobře odlišitelné, stejně tak přeživší. Do detailu propracované figurky vás nadchnou sami o sobě. Přímo vybízí k namalování, ale i bez toho se vám s nimi bude dobře hrát.

Je znát, že je Zombicide již prověřená a vyladěná hra. Každá verze přináší něco nového a něco vylepšuje. Zde například využívá jen jeden žeton hluku, což úplně stačí. Celkově je v ní méně žetonů, takže je přehlednější. Díky většímu výběru postav je hra variabilnější a také umožňuje více herních stylů, které si můžete vyzkoušet. Ve scénářích se pěkně pracuje s vlakem, který může přijet. Reprezentují ho destičky, které stačí otočit, aby přijel nebo odjel.

S kvalitní produkcí hry souvisí i uspořádání figurek a komponent do uzavíratelné vnitřní krabice, takže všechny komponenty mají své místo a během přepravy se vám nesmíchají. Usnadní vám to přípravu hry i její sbalení.

Pokud máte rádi westerny a příběhy z Divokého západu, s hrou Živí a nemrtví začnete psát nové. Téma hře sluší a je příjemným ozvláštněním po mnoha dobrodružných hrách s fantasy tematikou.

Zombicide: Živí nebo nemrtví

Autoři: Raphaël Guiton, Jean-Baptiste Lullien, Nicolas Raoult