Recenze hry Katedrála

Vydavatelství BoardBros si pro vás již připravilo pestrou nabídku od deck-buildingu Ve stínu pyramid, přes rodinné strategie Naše osadaÚtulná doupata, po hru pro náročnější hráče Khôra: Zlatý věk. Každá z těchto her stojí za vyzkoušení. Výjimkou není ani aktuální novinka s názvem Katedrála. Hráči v ní mají za úkol vybudovat honosný chrám. Představují skupiny stavitelů, kteří si konkurují. Zvítězí ten, kdo dosáhne největší prestiže.

Hra Katedrála je určena pro 1–4 hráče od 12 let, i když je na krabici uvedeno od 10 let. Ocení ji především náročnější hráči, kteří mají rádi komplexnější hry. Hru dostanete v menší krabici, která je však naplněna herním materiálem až po okraj. Je až s podivem, co všechno se do ní vejde: hrací plán, hráčské desky, karty, šest druhů zdrojů a mince, kostky, hráčské žetony.

Jakmile si hru vyzkoušíte, konstatujete, že pravidla nejsou až tak složitá, jak se vám na první pohled mohlo zdát. Jedná se ale o komplexní hru, u které je potřeba celá pravidla pečlivě prostudovat, aby vám nic neuniklo. Pak do sebe vše pěkně zapadne. Je nezbytné všechny kroky pečlivě dodržovat. Hráči se střídají v tazích, přičemž každý odehraje celý svůj tah, až poté může hrát další. Hra končí, když některý hráč dokončí svou šestou část katedrály. Ostatní ještě mají poslední tah. Závěrečné bodování pak určí vítěze.

Herní plán představuje tržiště, kde budete získávat potřebné zdroje pro stavbu chrámu. Chrám představují karty rozložené podle karty plánu – jsou to věže, které mají vchod a několik stupňů zakončených věží. Vyloženy jsou nejprve tak, aby byly vidět náklady na jejich stavbu (později po dokončení příslušné části kartu otočíte).

Ve svém tahu si zvolíte jednu ze tří možných akcí. Můžete si zamluvit část stavby katedrály. Na ní pak budete pracovat výhradně vy. Práce na části katedrály je další možnou akcí. Třetí možnou akcí je pak pořizování zdrojů na tržišti. Je jádrem hry. Představuje rondel po kterém posouváte barevné kostky.

Při rezervaci části katedrály získáte také žeton vylepšení, který si umístíte na svou desku. Aktivovat ho můžete při akci tržiště, když si vyberete kostku stejné barvy. Správně skombinovat všechny možnosti akce a výhody vám občas zamotá hlavu, ale posune vás k úspěchu ve hře.

Dalším důležitým prvkem hry je využívání inventáře pro váš stavební materiál, který má omezenou kapacitu. Tu si ale můžete zvýšit tak, že rezervujete části chrámu ke stavbě. Jednoduše umístíte žeton praporku ze své desky na vybranou kartu.

Jak tedy funguje rondel? Zvolíte si kostku, kterou posunete o tolik míst, jakou má hodnotu. Dostanete zdroje tolikrát, kolik je na daném místě kostek (maximálně mohou být tři). Barva kostky také určí, zda si budete moci aktivovat i dříve získané vylepšení. Nakonec hodíte všemi kostkami na políčku, abyste určili jejich novou hodnotu. Platí zde ještě jedno pravidlo. Pokud posouváte bílou kostku nebo kostku své barvy, pak můžete kostku posunout o dodatečná políčka, za každé ale musíte zaplatit jeden peníz. Ve svém tahu také můžete využít vlivu cechu, u kterého jste kostku umístili. Vzájemná kombinace těchto možností vám může přinést zajímavé efekty, které vám poskytnou důležitou výhodu.

Katedrála patří mezi ty malé velké hry, které by neměly uniknout vaší pozornosti. Jednotlivé prvky do sebe pěkně zapadají a výborně fungují, počítám do toho i provázanost tématu a herních mechanik. Hráči společně staví velký a honosný chrám, ale přitom nespolupracují, nejedná se o kooperativní hru. Naopak, je to velmi konfliktní hra, ve které jsou hráči rivaly a soupeří mezi sebou.

Klíčové pro úspěch ve hře je, jak se vám podaří obsadit místa na stavbě chrámu a jak se který hráč bude podílet na vybudování jednotlivých věží. Nejvíce bodů totiž dostane ten, jehož podíl byl největší, další v pořadí pak získá polovinu, atd. Ve výsledku se tedy jedná o převahovou hru, ve které budete muset dobře počítat a odhadovat tahy ostatních hráčů. Nic přitom nesmíte podcenit od začátku hry. Díky tomu je hra napínavá od začátku až do konce. Přidává jí to také na variabilitě, protože každou partii budete muset hrát trochu jinak v závislosti na náhodně nastavených podmínkách hry a na postupu ostatních hráčů.

Zkušenějším hráčům doporučuji po první seznamovací partii hrát pokročilou verzi hry, která je o něco něco strategičtější a eliminuje zbytečné taktizování při výběru částí katedrály. Každou část totiž může stavět jen hráč, který si ji rezervoval, ale ozdobu na již vybudovanou část může postavit kdokoliv, a tím se také podílet na stavbě.

Pokud hledáte středně těžkou strategickou hru, založenou na ekonomice a budování, kterou si dobře zahrajete opakovaně, pak by vám Katedrála mohla vyhovovat. Pravidla vstřebáte rychle, a pak se můžete soustředit na hledání nejoptimálnější strategie v každé partii. Doporučuji hrát ve zkušenostně vyvážené skupině.

Katedrála

Autoři: Sheila Santos a Israel Cendrero

Herní doba: 90 minut