Herní mechanismy jsou čistě encyklopedické téma, tzn. tento článek je v podstatě svou formou slovník. Herních mechanismů je mnoho, a proto není reálné, že bychom obsáhli všechny. Vaše podněty na doplnění či upřesnění proto vítáme. Obecně užívaná pojmenování jsme v textu vytučnili. Pojmenování z různých zdrojů uvádím v závorkách v původní podobě.
Co jsou herní mechanismy
Pokud si hru představíme jako nějaký stroj, pak herní mechanismy korespondují s jednotlivými součástkami tohoto stroje. Jinými slovy herní mechanismy je možno definovat jako elementy, ze kterých jsou složena pravidla her. Hra se obvykle skládá z několika herních mechanismů a stejný mechanismus se může objevit v různých hrách.
Příkladem je herní mechanizmus hoď-jeď, který najdete ve známé hře Člověče, nezlob se. Hráč jednoduše hodí nějakým házedlem, třeba kostkou a nějaký herní objekt se přesune v závislosti na výsledku hodu. Mechanizmus neurčuje, čím se hází a jak přesně pohyb závisí na výsledku hodu, to určují konkrétní pravidla hry.
Pravidla her se obvykle skládají z těchto kapitol a do stejných částí je tudíž vhodné strukturovat i herní mechanismy:
- herní materiál (herní komponenty)
- počáteční postavení (příprava hry, setup hry)
- tah hráče (akce hráče)
- průběh hry
- konec hry
- závěrečné vyhodnocení
Výběr nejpoužívanějších herních mechanismů
- action programming (programování akcí) –
- action point (systém akčních bodů) –
- area control (územní převaha) –
- auction/bidding (dražba) –
- deck-building (vytváření balíčku karet) –
- dice rolling (hod kostkou) –
- draft (draftování) –
- engine building –
- legacy/fable (systém legacy) –
- pick up & deliver (sebrat a doručit) –
- point to point movement (pohyb po oblastech) –
- push your luck (jít štěstí naproti) –
- roll and move (hoď a jdi) –
- route/network building (budování sítě) –
- Set collection (vytváření sbírky/sady) –
- tile placement (umísťování dílků) –
- trick-taking (štychy) –
- worker placement (umisťování dělníků) –