Herní mechanismy jsou čistě encyklopedické téma, tzn. tento článek je v podstatě svou formou slovník. Herních mechanismů je mnoho, a proto není reálné, že bychom obsáhli všechny. Vaše podněty na doplnění či upřesnění proto vítáme. Obecně užívaná pojmenování jsme v textu vytučnili. Pojmenování z různých zdrojů uvádím v závorkách v původní podobě.
Objekty
- Herní objekt (předmět) – objekt vymezený pravidly hry, zpravidla je reprezentovaný nějakou herní komponentou
Subjekty
- Herní subjekt – subjekt (tj. téměř vždy hráč) tak, jak je vymezený pravidly hry, zpravidla je reprezentovaný člověkem
- Neutrální subjekt (postava) – pravidly definovaný subjekt ve hře, který nereprezentuje žádného konkrétního hráče
- Automat – sada pravidel, která simuluje hráče, např. typicky u sólo her automat simuluje protihráče
- Gamemaster – herní subjekt reprezentovaný člověkem vykonávající vybrané administrativní a procedurální akce (typicky se to používá v některých ve hrách s všeobecně tajnou informací)
- Aplikace (A.I.) – herní subjekt reprezentovaný strojem vykonávající vybrané administrativní a procedurální akce
Kategorie her podle zapojení hráčů
- Multiplayerové hry (BGG: Multiplayer Games) – hry pro víc jak 2 hráče
- dvojkovky (BGG: Two Player Games) – hry pro 2 hráče
- sólové hry (BGG: solitaire games) – hry pro jednoho hráče
- Multiplayerové sólové hry (BGG: multiplayer solitaire) – hry, kde hráči hrají stejnou sólovou hru a soutěží spolu, kde dosáhne lepšího výsledku, zpravidla se hraje se shodným setupem, může se přitom jednat i o vícekolovou hru
- Kooperativní hry (BGG: Cooperative Games) – hráči hrají společně proti hře (nikoliv proti sobě)
- Semikooperativní hry (BGG: Semicooperative game) – hráči hrají jak proti sobě, tak proti hře, typicky buď:
- hráči hrají proti sobě, ale musí zároveň splnit jeden společný úkol, jinak prohrají,
- hráči hrají společně, ale na konci hry se po splnění vítězné podmínky vyhodnotí jejich výsledné pořadí podle nějakého pomocného kriteria.
- Týmové hry (BGG Team-Based Games) – hráči jsou sdruženi v týmech hrajících proti sobě, varianty a speciální případy:
- hráči jsou do týmů rozděleni při setupu
- rozdělení hráčů do týmů se může během hry měnit
- hry s aliancemi (BGG: Partnerships) – hráči mohou během hry tvořit aliance, varianty:
- na konci hry se vyhodnocují jednotlivé aliance
- na konci hry se vyhodnocují jednotliví hráči
- hry se zrádcem (BGG: traitor game) – hráčům jsou při setupu přiděleny tajné role, které určují příslušnost do 2 týmů, jeden tým má za úkol splnit určitou vítěznou podmínku, a druhý tým se mu v tom snaží zabránit
- hry s padouchem – hráči až na jednoho tvoří tým, který má za úkol splnit určitou vítěznou podmínku, naopak padouch se jim v tom snaží zabránit (typicky v těchto hrách platí spíše ztížit než zabránit, protože padouch vystupuje v podstatě jako gamemaster, který se ovšem rovněž zúčastňuje hry)
Struktura hry
- Tah – elementární úsek hry, ve kterém jeden hráč vykonává svá rozhodnutí (provádí své akce)
- Kolo – úsek hry, v rámci kterého má hra daný průběh, typicky se používá pro kratší úseky hry, které se provádí opakovaně
- Epocha – úsek hry, v rámci kterého má hra daný průběh, typicky se používá pro delší úseky hry, které mají určitá specifická pravidla
- Fáze – krok úseku hry, dělí se na:
- administrativní (procedurální) – provádí se zde pouze administrativní akce, typicky se dělí na:
- setup kola (úseku hry) – provádí se na začátku úseku hry
- údržba kola (úseku hry) – provádí se na konci úseku hry
- herní – hráči zde provádí své tahy (akce)
- administrativní (procedurální) – provádí se zde pouze administrativní akce, typicky se dělí na:
- Pořadí hraní (BGG:Turn Order) – určuje hráče, co je na tahu (pro příslušný úsek hry), dělí se na:
- určuje se pouze startovní(začínající) hráč, a dále se typicky hraje ve směru hodinových ručiček
- určuje se pořadí všech hráčů
- Pas – vzdání se tahu / akce hráčem
- pas trvalý – pas, na základě kterého skončil pro hráče úsek hry, v rámci kterého byl pas proveden
- pas dočasný – pas, kterým se hráč vzdává tahu, ale nadále setrvává aktivní v úseku hry, v rámci kterého byl pas proveden
- Scénář/mise (BGG: scenario/mission) – předdefinované počáteční postavení hry (u her s variabilním počátečním postavením),
- Kampaň (BGG: campaing) – předdefinovaná řada za sebou jdoucích scénářů, kdy obvykle některá nastavení počátečního postavení vychází z her předchozích scénářů, tzn. typicky postavy si ponechávají do další hry některé své atributy
Kategorie her podle struktury hry
- Kampaňové hry (BGG: scenario/mission/campaign game) – hry, které mají kampaňovou strukturu průběhu hry
- Hry na jedno zahrání – hry, které není možno hrát opakovaně (resp. nedává smysl hrát opakovaně)
- Vícekolové hry (BGG: score and reset game) – hry skládající se z řady samostatně vyhodnocovaných her (tzv. v terminologii karetních her sehrávek), každá jedna sehrávka přidělí vítězné body, jejichž součtem se na konci hry určí výsledek
- Herní systém (BGG:game system) – hry, kde jednotlivé scénáře resp. mise mají charakter samostatných her, jejichž společným znakem jsou pouze herní komponenty (zpravidla vyjma plánů) a základní mechanismy
Kategorie her podle běhu hry
- Tahovky – hry, kde hráči se střídají v provádění tahů
- Realtimeovky (BGG real-time games) – hry, kde všichni hráči hrají najednou po celou dobu průběhu hry (typicky je zde výhodné hrát rychle)
- Hry se simultánním prováděním tahů – hry, kde v rámci daného úseku hry hrají všichni hráči najednou
- Hry se simulováným časem – tahovky s mechanismem simulujícím čas, který určuje pořadí, ve kterém hráčů provádí své tahy
- Hry s odměřovaním času – hry, kde je odměřován čas, tzn. kolik hráč/hráči mohou spotřebovat času na jeden tah resp. na celou hru
Struktura kol (úseků hry)
- Kolo složené z odlišných fází – je složené z více herních fází, kde v každé fázi hráči postupně provedou své tahy, přičemž typicky každá fáze přináší vlastní specifickou nabídku akcí
- Kolo určené koncovou podmínkou – hráči střídavě provádí své tahy, dokud není splněna koncová podmínka, předtím a/nebo potom následuje administrativní fáze
- Kolo vymezené tahem – každý hráč odehraje jeden tah a zpravidla předtím a/nebo potom následuje jedna administrativní fáze
- Startovní kolo – kolo prováděné v rámci setupu
- Koncové kolo (epocha) (BGG: Final Ending) – úsek hry odehrávající se na samotném konci hry, někdy může obsahovat zcela specifická pravidla
- Kolo s variabilními fázemi (BGG: Variable Phase Order) – hráči vybírají fáze kola, varianty a speciální případy:
- hráči vybírají fáze kola na začátku kola,
- hráči vybírají fáze kola v momentě, kdy se dostanou na tah
- hráči dostávají během fáze, kterou zvolili, privilegium (bonus)
- dlouho nevybraná fáze dává bonus
- často vybíraná fáze dává postih
Pořadí hraní
- Určené fixně – pořadí hraní je během celé hry neměnné
- Určené kolem (BGG: Turn order Progressive) – pravidelná změna pořadí po jednotlivých úsecích hry, varianty:
- po fázích kola
- po kolech
- Určené dražbou (BGG: Turn order Auction) – o pořadí hraní se na začátku kola draží
- Určené akcí (BGG: Turn Order claim action) – pořadí určené příslušnou akcí předchozího kola, speciální případy:
- určené při pasování
- určené výběrem role pro kolo / výběrem bonusu pro kolo (BGG: Turn Order Role order)
- Určené kriteriem (BGG: Turn Order stat based) – pořadí hraní je určené nějakým kritériem, speciální případy:
- určené podle hráče, co hrál naposledy
- určené pořadím pasování (BGG: Turn Order Pass order)
- určené počtem dosažených vítězných bodů (typicky s cílem znevýhodnit vedoucí hráče)
- Určené prioritou – určené množstvím nastřádané příslušné entity (počtem nastřádaných příslušných předmětů) jednotlivými hráči, typicky se toto množství vyznačuje na stupnici priority
- Určené náhodně (BGG: Turn Order Random) – pořadí hráčů se určuje náhodně
- Určené simulovaným časem (BGG: Time Track) – existuje stupnice, kde se počítá, kolik každý hráč spotřeboval času (platí se jím za provádění akcí), na tahu je vždy hráč, který spotřeboval nejméně času
- Simultánní hraní – hráči hrají současně, žádné pořadí se nevyhodnocuje, typicky se používá ve fázi výběru akce
- Modifikovatelné efekty – pořadí hraní lze ovlivnit speciálními efekty, varianty:
- během úseku hry
- na začátku úseku hry
- Určené předáváním akčních žetonů (BGG passed action token) – používá se u realtimeovek, k jednotlivým akcím existují akční žetony, hráč, který je dočasným majitelem akčního žetonu, hraje příslušnou akci, a po zahrání akce jej předá dál, bývá to spojené s penalizací situace, kdy jednomu hráči zůstane žetonů více (nestačí se jich dostatečně rychle zbavit)
Konec kola
Pro konec úseku hry (kola) platí podmnožina mechanismů, které jsou popsané v kapitole Konec hry.